کد خبر: 957823
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰
تنوعی از صنایع دستی در استان‌های مختلف کشـور موجب شده تا همواره این مهم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین میراث‌های فرهنگی در جهان شناخته شود و مشتریان بسیاری را جذب خود کند.
محمدرضا هداوند
سرويس ايران جوان آنلاين: تنوعی از صنایع دستی در استان‌های مختلف کشـور موجب شده تا همواره این مهم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین میراث‌های فرهنگی در جهان شناخته شود و مشتریان بسیاری را جذب خود کند. از آنجا که رونق این صنایع در گرو ایجاد نمایشگاه‌های متنوع برای تولیدکنندگان جهت شناسایی و حمایت از تولیدکننده از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا همزمان با روز جهانی میراث فرهنگی در برخی استان‌های کشور اقدامات خوبی برای شناسایی و رونق تولید و فروش این صنایع انجام شده است که به عنوان نمونه می‌توان از استان فارس در این زمینه نام برد. روز گذشته بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از افتتاح و راه‌اندازی نخستین بازار تجاری صنایع دستی کشور در شیراز همزمان با هفته صنایع دستی و با همکاری بخش خصوصی خبر داد؛ موضوعی که در صورت تداوم آن می‌تواند ضمن معرفی بیشتر صنایع دستی کشور و رونق کسب و کار افرادی که در این زمینه مشغول هستند منجر به فروش بالای ۲ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی در سال‌های آتی شود.

حوزه صنایع دستی ایران شامل گستره وسیعی از انواع نساجی و پوشاک سنتی، چاپ‌های سنتی، سفال و سرامیک، کاشی سنتی، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، صنایع سنگی، رودوزی‌های سنتی، آبگینه و بسیاری از موارد دیگر است. در این بین مواردی وجود دارد که کشور‌های خارجی علاقه زیادی به آن‌ها نشان می‌دهند و آشنایی بیشتر با آن‌ها می‌تواند مفید باشد ضمن اینکه صنایع دستی پر طرفدار صادراتی می‌تواند تأثیرگذاری بسزایی در اقتصاد یک کشور داشته باشد. از جمله صنایع دستی پرطرفدار صادراتی می‌توان به زیورآلات سنتی، شیشه، سفال، سرامیک، فرش‌های دستباف و گلیم، زیلو، چوب و مس و مشتقات آن‌ها اشاره کرد. در این میان فارس از جمله استان‌های کشور به شمار می‌رود که از ۲۴۴ نوع صنایع دستی ثبت شده در ایران، ۱۱۷ نوع آن را به خود اختصاص داده است به صورتی که هم اکنون هنرمندانی از این سرزمین در گستره‌های عشایری، روستایی و شهری به آن اشتغال دارند.

فارس صاحب نخستین بازار تجاری صنایع دستی کشور

همانطور که قبلاً گفته شد از ۲۴۴ نوع صنایع دستی ثبت شده در ایران، استان فارس ۱۱۷ نوع آن را به خود اختصاص داده است، این درحالی است که قرار است جاجیم قشقایی، پلاس‌بافی عشایر فارس، دلودوزی شیراز و نمد مالی شهرستان سپیدان در فهرست میراث ناملموس ثبت شود.
با این حال یکی از اقداماتی که همواره تولیدکنندگان بر آن متفق‌القول هستند ایجاد بازارچه‌های دانمی صنایع دستی برای معرفی تولیدکنندگان و کالا‌های آنهاست؛ موضوعی که موجب شد تا این مهم امسال در دستور کار مدیران سازمان میراث فرهنگی استان فارس قرار گرفته و اجرایی شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به افتتاح و راه‌اندازی نخستین بازار تجاری صنایع دستی کشور در شیراز همزمان با هفته صنایع دستی و با همکاری بخش خصوصی در این خصوص می‌گوید: «این بازار در مرحله اول، شامل ۶۵ غرفه در مجتمع تجاری مهستان شیراز است و کارکرد این غرفه‌ها، عرضه و فروش آثار صنایع دستی استان فارس، کارگاه تولید زنده، بسته‌بندی و صادرات صنایع دستی توسط یک تیم حرفه‌ای از اساتید و کارشناسان و بازاریابان این حوزه است.» مصیب امیری با اشاره به اهداف ایجاد این بازار می‌افزاید: «معرفی صنایع دستی تولیدی در استان، آشنایی با هنرمندانی که در این زمینه فعال هستند و رونق فروش بدون واسطه از جمله مهم‌ترین اهداف ایجاد این بازارچه صنایع دستی است.»

ایران رتبه سوم صنایع دستی جهان

در حال حاضر بالغ بر ۲ میلیون نفر در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند که ۷۵ درصد بار تولید این هنر صنعت بر دوش بانوان است. همچنین با توجه به میزان تولیدات صنایع دستی موجود و تنوع و تعدد رشته‌های صنایع دستی (۲۹۵ رشته) و سایر شاخص‌های مطروحه در حوزه صنایع دستی بعد از کشور‌های چین و هند، به عنوان سومین کشور برتر جهان در حوزه صنایع دستی محسوب می‌شویم. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص وضعیت صنایع دستی در کشور می‌گوید: «در سال گذشته شاهد جهشی در صادرات صنایع دستی بودیم که از طریق گمرک ۲۸۱ میلیون دلار صنایع دستی صادر شد.» علی‌اصغر مونسان می‌افزاید: «همچنین بیش از ۵ میلیون گردشگر وارد کشور شدند که اگر هر کدام ۵۰ دلار خرید کرده باشند بیش از ۲۵۰ میلیون دلار و در مجموع بیش از ۵۳۰ میلیون دلار عاید کشور شده است. ۹ ماهه امسال نیز ۱۹۰ میلیون دلار صادرات رسمی صنایع دستی داشته‌ایم که با لحاظ صادرات چمدانی و غیررسمی ان‌شاءالله تا پایان سال آمار خوبی ارائه خواهد شد.» این در حالی است که به گفته کارشناسان با شناسایی بازار‌های جدید و رفع برخی چالش‌های این بخش، می‌توانیم به رقم بالای ۲ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی دست یابیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار