کد خبر: 957623
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
انتقاد از نظریه‌های غیرکارشناسی
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت:افراد جامعه آگاه باشند که برخی‌ها مسائل محیط زیست را سیاسی می‌کنند و نباید اجازه داد تا این مسائل پله‌ای برای خود و تبلیغات سیاسی آنها شود.

حمید قاسمی  در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز در جمع پرشکوه نمازگزاران مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز با درود به روح ۱۲۵ هزار شهید محیط زیست و تبریک به مناسبت روز جهانی محیط زیست اظهار کرد: ۱۵ خرداد در سراسر جهان با عنوان محیط زیست نامگذاری شده است که هدف آن جلب توجه عمومی به مسائل محیط زیست است.

وی افزود: امسال روز جهانی محیط زیست با شعار کاهش آلاینده‌ها و پسماند، آسمان آبی و زمین آبی انتخاب شده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه محیط زیست موهبت الهی است که شامل منابع انرژی و موجودات است، افزود: محیط زیست در جهت تداوم هستی و بقای حیات لازم و ملزوم است.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست در دین اسلامی  یک موهبت الهی نامیده شده است که استفاده درست از آن می‌تواند تاثیرات مثبتی در بهره‌برداری از منابع طبیعی داشته باشد، گفت: محیط زیست را باید به عنوان حقوق نسل‌های آتی که ضامن حیات آنهاست، ببینیم.

قاسمی متذکر شد: هیچ فرد و گروهی اجازه ندارد به طریقی با محیط زیست برخورد کند که نظام حیات هستی را نابود سازد.

وی با اشاره بر اینکه پروردگار عالم با تاکید نسبت به نظام هستی که بر حساب مصلحت انسان ایجاد شده است، تخریب آن را نهی کرده‌اند، یادآور شد: طبق آیات و روایت متعدد استفاده بی‌حساب از منابع طبیعت باعث تبانی و فتنه در زمین می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری نسبت به مسئله محیط زیست، گفت: همان‌طور که ایشان فرموده‌اند محیط زیست مسئله این دولت و آن دولت، این فرد و آن فرد و یا این جناح و آن جناح نیست بلکه موضوعی کشوری و ملی است و باید برای حل مشکلاتی در آن، دست به دست هم دهیم.  

وی با بیان اینکه اسلام و ادیان الهی خواسته‌اند تا تعادل انسان و طبیعت را حفظ کنند، توضیح داد:  عدم حفظ تعادل بین آن به خاطر قدرت طلبی و قلدری برخی انسان‌هاست که منجر می‌شود تا  بحران محیط زیست پیش آید که این به ضرر همه بشر است. 

قاسمی اذعان داشت: سرمایه ملی محیط زیست شامل انرژی و نیروی انسانی بوده که باید حفظ کرد و آن را باید همچون میراثی بپنداریم که از گذشته به ما رسیده و امانتی است که باید به دست آینده رساند.

وی بیان کرد: توسعه با صنعت و فناوری و تخریب آلودگی محیط زیست ارتباط تنگاتنگ دارد به طوریکه نباید انتظار داشت که همراه با توسعه صنعتی، محیط زیست دست نخورده و بکر باقی بماند با این حال در عصر حاضر مدیریت محیط زیست امر غیرممکنی نیست. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: توسعه پایدار توسعه‌ای است که نیازهای انسان را بدون مخاطره انداختن برآورده سازد.
 

80  درصد 188 هزار هکتار جنگل‌های ارسباران در اختیار محیط زیست است

قاسمی با اشاره به اینکه اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان در کل عرصه‌های آذربایجان‌شرقی حدود ۱۳ درصد عرصه‌ها را حفاظت می‌کند که حدود ۵۹۰ هزار هکتار از مساحت کل استان است، افزود: با توجه به اینکه ۱۸۸ هزار هکتار مساحت کل جنگل‌های ارسباران است که فقط  ۸۰ هزار هکتار از آن جزو  عرصه اداره‌کل محیط زیست می‌باشد که توسط محیط‌بانان زحمت‌کش حفظ و حراست می‌شود و مابقی عرصه در اختیار اداره‌کل منابع طبیعی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ابراز کرد: محیط زیست استان دارای ۲ هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی و  ۳۴۵ گونه جانوری است.

وی خاطرنشان کرد:  با توجه به اینکه در سال‌های پیشین در رابطه با جنگل‌های شمال تنفسی اعلام شد، یک توقف بهره‌برداری داده شد، از این‌رو یک سری افراد خریدار چوب درخت هجوم به استان‌های غیر شمالی آوردند. 

قاسمی اضافه کرد: کشت درختان صنوبر یا همان قلمه در استان آذربایجان‌شرقی رونق دارد و حتی منبع درآمد زارعان نیز محسوب می‌شود، از این‌رو با توجه به وجود برخی اراضی و باغات شخصی در منطقه ارسباران، این زراعت چوب توسط آنها انجام می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه موضوع زراعت چوب برعهده سازمان جهادکشاورزی است، گفت: بعد از قطع درختان مجوز حمل توسط اداره‌کل منابع طبیعی داده می‌شود. 
 

 بهره‌برداری از جنگل در ارسباران ممنوع است

قاسمی با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از جنگل در ارسباران ممنوع است، تصریح کرد: در چند ماه گذشته موضوع محیط زیست و قطع درختان به یک نگران همگانی تبدیل شده است ولی قطع به یقین هرگونه تخلف در جنگل‌های ارسباران با برخورد جدی روبه رو بوده و هر متخلفی که دستگیر شده را به قوه قضائیه معرفی کرده‌ایم. 
 

جهادکشاورزی مجوز قطع درختان را ممنوع کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با استناد به مواد ۱ و ۶ و ۱۶ قانون حفاظت محیط زیست، در حال حاضر فصل رشد گیاهان است، ابراز کرد: از سازمان جهادکشاورزی درخواست کردیم تا در پنج شهرستان که حدود جنگل‌های ارسباران را تشکیل می‌دهد مجوز قطع درختان را ممنوع اعلام کنیم. 

وی با تشکر از حساسیت‌های مردم و وجود محدودیت‌ها، جلوی هرگونه قطع درختان گرفته شده و با متخلفان برخورد می‌‌شود، گفت: البته برخی کامیون‌های حامل درخت از استان‌های دیگر را به حساب ارسباران گذاشت. 
 

فعالیت 3600 واحد صنعتی در استان

قاسمی در ادامه صنعتی بودن استان را مورد اشاره قرار داد و اذعان داشت: در حال حاضر ۷ هزار واحد صنعتی و معدنی در استان وجود دارد که ۳ هزار و ۶۰۰ از آن واحدها فعال هستند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد:  صنایع مادر از قبیل پتروشیمی، پالایشگاه، داروسازی و فولاد، معادن و مس در نوبه خود برای اقتصاد استان تاثیرگذار هستند ولی در محیط زیست تاثیرات منفی دارد که برای این منظور در مرحله ساخت و بهره‌برداری براساس قانون و مقررات به تناسب فرآیند واحد‌ها ضوابطی ارائه می‌شود. 

وی افزود: توصیه تصفیه‌خانه، اصلاحات دودکش و غیره توصیه می‌‌شود همچنین واحدها به صورت شبانه‌روزی پایش می‌شود که در مرحله اول تخلف تذکر و در مرحله دوم پلمب و معرفی به قوه قضائیه انجام می‌گیرد. 
 

 

 

انتقاد از  نظریه‌های غیرکارشناسی و استفاده از کلمات عام مانند آلودگی

قاسمی با ابراز تاسف از اینکه برخی از افراد اقدام به دادن  نظریه‌های غیرکارشناسی و استفاده از کلمات عام مانند آلودگی می‌کنند تا به تبع آن اهداف خود را دنبال کنند، افزود: همکاران محیط زیست با تلاش شبانه‌روزی سعی دارند تا آلودگی واحدها را به حداقل برسانند به طوریکه در کلان‌شهر تبریز به دلیل کنترل و پایش‌ها و توزیع سوخت با کیفیت این آلایندگی‌ها به حداقل رسیده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: در سال ۹۷ تعداد روز پاک در استان به ۳۳۴ روز رسید که در مقایسه با سال‌های پیشین افزایش زیادی داشت. 

وی اذعان داشت: شبهاتی در  فضای مجازی در رابطه با آلایندگی واحدهای خاص مطرح شد که برخی از آنها شیطنت نسبت به این واحدها بود.

قاسمی متذکر شد: با حفظ محیط زیست برای حمایت از واحدها و رونق تولید دنبال این هستیم تا رونق تولید اتفاق بیافتد چراکه در تحریم و محدودیت‌هایی قرار داریم و قطعاً با رونق تولید بیکاری از بین می‌رود.

وی یادآور شد: پالایشگاه تبریز واحد امروز و دیروز نیست بلکه در سال ۵۶  با هدف تولیدفرآورده‌های نفتی به بهره‌برداری رسید و یکی از واحدهای ظرفیت آلایندگی است به طوریکه در رابطه با کاهش آلایندگی اقدامات موثری داشته که طبق برنامه‌ریزی انجام داده‌ایم. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: پالایشگاه هم‌پای ملت و دولت در تولید بنزین و گازوئیل با کیفیت، باعث شده  تاثیرگذار در کاهش روزهای ناسالم باشند.
 

 

 

آلایندگی این نیست که با پرداخت جرائم آنها را رها کنیم 

وی با تاکید بر اینکه کلیه واحدهای نفتی ذاتا آلاینده هستند و ما تلاش به حداقل رساندن آنها داریم، تصریح کرد: البته آلایندگی این نیست که با پرداخت جرائم آنها را رها کنیم بلکه تمام واحدهای دارای ظرفیت آلایندگی که آلایندگی خود را رفع نکرده است از دید محیط زیست آلاینده بوده و این جرائم به حساب حفاظت محیط زیست نمی‌آید بلکه این جرائم توسط استانداری و در جهت محیط زیست شهری و افزایش محیط زیست و شبکه فاضلاب هزینه می‌شود. 

وی تصریح کرد: واحد دیگر کاوه سوداست که بیشتر مورد تاخت برخی افراد قرار گرفت به‌طوریکه کاوه سودا واحدی است که در سال ۸۳ و در شهرستان مراغه ایجاد شد که از نمک دریاچه استفاده کرده و کربنات سدیم تولید می‌کند و این تولید همان ماده اولیه کارخانجات شیشه و شوینده کشور را تامین می‌کند. 

قاسمی ادامه داد: این واحد دارای ظرفیت آلایندگی است ولی به خاطر مدیریت قرار بود تا این آلایندگی که به شکل پساب ایجاد شده از طریق حوضچه تبخیر شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان توضیح داد: متاسفانه حوضچه‌ها غیراستاندارد بود و در سال ۸۹ دیواره لاگون یا حوضچه‌ها شکسته می‌شود که هم خاک و هم آب آلوده می‌شود و بلافاصله مسوولان امر دایه مهربان‌تر از مادر شدند و همکاران ما را مورد تهمت و بی‌مهری قرار می‌دهند. 

وی اضافه کرد: به دلیل تشابه پساب این واحد با آب دریاچه ارومیه، درخواست شده بود تا آب شور مشابهت به این دریاچه منتقل شود ولی نگرانی داشتیم احتمال نفوذ به آب‌های زیرزمینی شود ولی طی جلسات متعدد در حال بررسی آب‌های زیرزمینی این منطقه هستند و اگر تائید شود طبق مقررات برخورد خواهد شد.  
 

  برخی‌ها مسائل محیط زیست را سیاسی می‌کنند/ اگر همه ضوابط محیط زیست را اعمال کنیم اکثر واحدهای تولیدی باید تعطیل شوند

وی متذکر شد: افراد جامعه آگاه باشند که برخی‌ها مسائل محیط زیست را سیاسی می‌کنند و نباید اجازه داد تا این مسائل پله‌ای برای خود و تبلیغات سیاسی آنها شود.  

قاسمی اذعان داشت: قطعا اگر در سال رونق تولید و برای تحقق توصیه‌ها همه ضوابط محیط زیست تا ۱۰۰ درصد اعمال کنیم اکثر واحدها تعطیل خواهد شد، از این‌رو به مقوله محیط زیست به عنوان امر به معروف و دفاع از حق‌الناس نگاه می‌کنیم و انتظار چنین دیدگاهی از سوی دیگران می‌کنیم. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر