کد خبر: 957391
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰
احداث منوریل قم که سال ۸۸ آغاز شد و قرار بود ۳ ساله راه‌اندازی شود و تاکنون نیمه‌کاره رها شده بود قرار است توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تکمیل شود.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: حضور سالانه یک میلیون زائر به شهر قم موجب شده تا سرویس حمل‌ونقل عمومی در این شهر مذهبی یکی از دغدغه‌های مدیران استانی این کلانشهر باشد. این مهم زمینه‌ای شد تا علاوه بر تاکسی و اتوبوس وسایل حمل‌ونقل دیگری که بتواند ترافیک شهری را دور بزند از جمله مترو و منوریل نیز در دستور کار قرار بگیرد. سرانجام یک دهه قبل بود که بین ایجاد خط مترو و منوریل قرعه به نام منوریل افتاد و قرار شد در برخی مناطق پرتردد این شهر این شبکه ایجاد شود. با این حال بروز برخی مشکلات از جمله ضعف‌های مدیریتی موجب شده تا این طرح با صرف میلیارد‌ها تومان نیمه‌کاره رها شود؛ موضوعی که به تازگی قرار است با توافق جدید سازمان برنامه و بودجه و قرارگاه خاتم‌الانبیا به سرانجام برسد.

تردد سالانه یک میلیون نفر زائر به شهر مذهبی قم و زیارت بارگاه حضرت معصومه (ع) از سوی شیعیان جهان از جمله دلایلی است که سبب شده شهر قم به شدت به سرویس حمل‌ونقل عمومی نیازمند باشد.
این در حالی است که مشکل حمل‌ونقل و ترافیک و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی باعث شده تا مدیریت شهری قم نتواند در این زمینه گام‌های قابل توجهی را بردارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی دولت‌ها در پرداخت هزینه نوسازی و خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی کوتاهی کرده‌اند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲۰ دستگاه اتوبوس عمومی در سطح شهر قم مشغول خدمت‌رسانی است، در این خصوص گفت: «از این بین ۵۰ دستگاه را اتوبوس‌های نو با ضریب استاندارد یورو ۴ و مابقی اتوبوس‌ها را نوعاً اتوبوس‌هایی با عمر و سن بالا تشکیل می‌دهد.»

ساخت منوریل در قم برای چندمین بار

مرداد ماه سال ۸۸ بود که کلنگ احداث مونوریل در بستر رودخانه قمرود زده و قرار شد این طرح ظرف مدت ۳۶ ماه و با اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان ساخته شود و به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت چندماه از آغاز آن به دلایل مختلفی اجرای آن متوقف شد.
سرانجا م. روز گذشته بود که نشست بررسی مسائل و مشکلات تکمیل مترو و مونوریل قم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان استان قم در مجلس، شهردار قم، سعیدمحمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و دولت در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به مشکلات تکمیل مونوریل قم تصریح کرد: «ابتدا باید فاز یک این پروژه افتتاح و سپس درباره مابقی آن تصمیم‌گیری شود.»

علی لاریجانی، تکمیل پروژه متروی قم را مورد توجه قرار داد و افزود: «پایه و اساس قرارداد متروی قم از ابتدا مستحکم و صحیح بنا نهاده نشده است.» وی ادامه داد: «فعالیت تکمیل پروژه متروی قم باید بر اساس مدلی که برای متروی مشهد اقدام شده عملیاتی شود.»
احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: «مقرر شد که حدود ۳۷۰ میلیارد تومان منابع مورد نیاز برای افتتاح فاز یک مونوریل قم تا حرم حضرت معصومه (س) تأمین شود تا پیمانکار مجدد فعالیت خود را آغاز کند.»

شهردار قم با بیان اینکه مقرر شده بود برخی قیمت‌های پروژه به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا در این شورا بازنگری مورد نظر انجام شود، گفت: «شورای عالی فنی در سال ۹۶ تصمیم گرفت که به صورت ثابت حدود ۲۵۰ میلیارد به این پروژه منابع تخصیص دهد در حالی که درخواست ما این بود که قرارداد فهرست شود و تغییر قیمت‌ها هر ساله در آن لحاظ و تعدیل مورد نیاز انجام شود، چراکه طی این سال‌ها تغییر قیمت ارز و نرخ تورم وجود داشته و بر این اساس باید تعدیل قیمت انجام شود.»

سید مرتضی سقائیان‌نژاد با تأکید بر اینکه قرار بود فاز نخست متروی قم که حدود ۵ /۲ کیلومتر است در پایان سال ۹۷ راه‌اندازی شود، افزود: «پیمانکار قرارداد که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاست با نوع قرارداد ارائه شده موافق نبود، چراکه با اجرای آن حدود ۱۳۰ میلیارد تومان ضرر می‌کرد.» در این نشست با سازمان برنامه و بودجه و قرارگاه خاتم‌الانبیا توافقاتی صورت گرفت تا در یک برنامه زمان‌بندی مشخص پروژه با سرعت بیشتری عملیاتی و همچنین مبلغی به صورت ارزی از سوی بانک مرکزی به این پروژه تخصیص داده شود.

منوریل قم و ۳ شهردار

همانطور که قبلاً گفته شد مرداد ماه سال ۸۸ بود که کلنگ احداث مونوریل در بستر رودخانه قمرود زده و قرار شد این طرح ظرف مدت ۳۶ ماه و با اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان ساخته شود و به بهره‌برداری برسد.
آن زمان شهردار سابق قم به «جوان» گفت: «برای این سیستم حمل‌ونقل ریلی قطاری در ابعاد ۶/ ۵ در ۹/ ۲ در ۵۲ متر دارای چهار واگن و ظرفیت ۸۰۰ نفر پیش‌بینی شده بود تا زوار و مسافران توسط پله‌های برقی به ارتفاع ۵/۵ متر به آن منتقل شوند، همچنین مدت زمان توقف آن در هر ایستگاه ۲۰ ثانیه باشد.»

محمد دلبری افزود: «برای فاز نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی‌صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و ایستگاه مصلی در نظر گرفته شده است.»
سرانجام در حالی که قطعه یک فاز نخست، چهار ایستگاه آن از پارک سوار شمالی تا میدان مطهری، مراحل نهایی خود را طی می‌کرد و کار بتن‌ریزی و احداث ۲۵۵ ستون مونوریل قم به اتمام رسیده بود، در مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) به مشکل جدی برخورد کرد و ادامه ساخت این پروژه متوقف شد. با رفتن دلبری از شهرداری قم این بار نوبت به جانشین وی رسید تا در یکی از نشست‌های خبری‌اش در سال ۹۴ اعلام کند: «با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته نیمه دوم سال آینده پروژه منوریل تکمیل خواهد شد و نوروز ۹۶ مردم قم می‌توانند از مونوریل استفاده کنند.» علیرضا قاری قرآن، شهردار آن زمان قم با اشاره به ورود دو واگن منوریل به شهر قم و تست واگن‌ها افزود: «با توجه به تکمیل ستون‌های بخش زیادی از پروژه، دو واگنی که به شهر قم وارد شده روی ریل‌ها تست شده است.» وی ادامه داد: «مسیر منوریل در حال حاضر حد فاصل دپو در ابتدای اتوبان کاشان به سمت میدان مطهری در فاصله ۷ /۴ کیلومتری در حال تکمیل است.»

به گفته این مدیر شهری تحویل واگن‌های دیگر منوریل نیز در حال انجام و قرار است ۱۸ واگن مورد نیاز دیگر نیز به آن افزوده شود. در حالی که مردم قم برای افتتاح این قطار هوایی لحظه‌شماری می‌کردند، اما برخی ایرادات وارده، ادامه این طرح را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. گرفتن نمای دید حرم حضرت معصومه (ع)، اختصاصی بودن سوزن توقف، تخلیه سخت مسافران در صورت به وجود آمدن شرایط بحرانی مانند آتش‌سوزی، هزینه‌های بالای تأمین برق مورد نیاز برای حرکت، سرمایش و گرمایش مورد نیاز از جمله عواملی بود که موجب شد تا بیشتر با وجود صرف هزینه ۲۲۰ میلیارد تومانی مسئولان با ادامه روند ساخت منوریل مخالفت کنند. حالا با این همه کش و قوس فراوان باید منتظر ماند و دید آیا منوریل قم به سرانجام خواهد رسید یا همچنان در ایستگاه اول متوقف خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمددساپور(چهاردولی
|
France
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
2
1
سلام بررهبرمعظم سلام برشهداامام شهدا البته مونوریل چیزخوبیه ویترین شهریه وفعلأ که راه نیفتاده معلوم مسافرنداره انشاالله بدین به قرارگاه خاتم النبیاه درستش کنه بعد که راه افتاد میبینی چقدرمسافرداره مسافران سواریشونو ایستگاه اول پارک میکنند بامونوریل میرن حرم مطهرتازه میبینی چقدرشهرخلوت میشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار