کد خبر: 957378
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۳
دکتر بهجت یزد خواستی*
افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در کشورمان به طور یقین یکی از مصادیق آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود. زنان سرپرست خانوار ممکن است به دلایل مختلفی ناگزیر باشند بار اقتصادی و مالی خانواده را هم در کنار نقش‌های زنانه به دوش بکشند. برخی از این زنان بدسرپرست هستند و به دلیل اعتیاد یا ترک همسر نان‌آور خانه شده‌اند، اما برخی دیگر همسرانی دارند که به دلیل بیکاری و شرایط اقتصادی خانه‌نشین شده‌اند و آن‌ها ناگزیر شده‌اند تا بار مسئولیت خانواده را به دوش گیرند بنابراین دلایل مختلفی موجب شده تا زنان سرپرست خانواده شوند. چالش‌هایی که در مسیر این بانوان وجود دارد بستگی کاملی به شرایط جامعه دارد. در یک جامعه سالم و جامعه‌ای که در مسیر «اهدنا الصراط المستقیم» حرکت می‌کند یک زن سرپرست خانوار نه فقط از سوی مردم درک می‌شود بلکه دو چندان مورد احترام قرار می‌گیرد چراکه این زنان پویا هستند و علاوه بر ایفای نقش‌های زنانه خود نقش‌های مردانه را هم پذیرفته‌اند و در دو جبهه فعالیت می‌کنند. اما اگر جامعه‌ای سالم نباشد این زنان با چالش‌های جدی مواجه‌اند و متأسفانه در جامعه امروز ما به دلیل بروز برخی انحرافات اجتماعی این زنان با مشکلات مضاعفی مواجه‌اند.

این زنان به هر دلیلی که سرپرست خانواده شده‌اند باید مورد توجه دولت و انجمن‌های خیریه قرار گیرند در غیر این صورت آسیب‌های متعددی گریبانگیر این زنان و خانواده‌های آنان و به تبع آن جامعه خواهد شد چراکه تنگنا‌های اقتصادی می‌تواند این بانوان را پله پله در مسیر آسیب‌های گوناگون قرار دهد. جامعه‌شناسان رد پای مسئله را پیگیری می‌کنند و این افزایش زنان سرپرست خانوار یک مسئله حاد اجتماعی است که باید کنترل شود. در کشور‌های اروپایی دولت‌ها موظفند برای افرادی که به دنبال اشتغال هستند شغل پیدا کنند و اگر دولت نتواند شغل مناسب این افراد را برایشان پیدا کند برای آن‌ها به اندازه رفع نیاز‌های اساسی‌شان مقرری تعیین می‌کند تا آن‌ها به انحراف کشیده نشوند. اما رها کردن زنان سرپرست خانوار به عنوان زنان آسیب‌دیده یا در معرض آسیبی که حمایت خانواده و همسر را ندارند موجب می‌شود تا این خانم‌ها در معرض انواع و اقسام آسیب‌ها قرار گیرند.

برای پیشگیری از افزایش زنان سرپرست خانوار باید مسائل منتهی به طلاق همچون اعتیاد و مسائل اقتصادی پیگیری شود تا جلوی افزایش بیشتر این آمار گرفته شود. در اصفهان ما ۶۰۰ خیریه داریم که بیش از ۲۰۰ خیریه به شدت فعال هستند و همین فعالیت‌های حمایتی هم موجب شده تا در این شهر زن کارتن‌خواب نداشته باشیم. در این خیریه‌ها تلاش می‌شود تا زنان سرپرست خانوار را توانمند کنند تا لااقل چالشی جدی در مسیر تأمین معاش این زنان وجود نداشته باشد و حتی می‌توان برای کاهش آسیب‌هایی که در مسیر این زنان وجود دارد مشاغل خانگی را رونق بیشتری داد تا این زنان که اغلب نقش مادری را هم در کنار دیگر نقش‌هایشان ایفا می‌کنند بتوانند در محیط خانه و خانواده و در کنار فرزندانشان فعالیت‌های اقتصادی خود را هم سامان دهند.

* جامعه شناس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر