کد خبر: 956569
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶
شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که فقدان دستگاه کارتخوان در مطب‌ها و اجبار بیماران به پرداخت نقدی هزینه خدمات بهداشتی درمانی به پشت پرده‌هایی از لابی سازمان امور مالیاتی و وزارت بهداشت برسد!
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: داستان اصرار پزشکان بر نصب‌نکردن دستگاه کارتخوان و مقابله با شفاف‌سازی درآمدهایشان پای مسئولان سازمان امور مالیاتی را هم به میان آورد تا درباره فرار مالیاتی ۵۵۰ میلیاردی پزشکان گزارش بدهد، اما بعد‌ها مشخص شد گزارش فرار مالیاتی ۵۵۰ میلیاردی برای لاپوشانی مبلغ واقعی فرار مالیاتی پزشکان است؛ مبلغی که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نه ۷۰۰ میلیارد که چیزی حدود ۷ هزار میلیارد تومان است!
رسیدن به عدد ۷ هزار میلیارد تومان مالیات پزشکان هم چندان کار سختی نیست. غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این‌باره معتقد است: «براساس اطلاعات سازمان امور مالیاتی کشور در حال‌حاضر ۱۳۳هزار پزشک در کشور وجود دارد. این افراد تنها در صورتی مالیات سالانه‌شان ۷۰۰ میلیارد می‌شود که متوسط درآمد پزشک را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین کنیم. در حالی که درآمد پزشکان به ویژه پزشکان متخصص بسیار بیشتر از این حرف‌هاست.»
بر همین اساس مرکز پژوهش‌های مجلس مقدار واقعی مالیات پزشکان را حداقل ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین‌زده است که از این میان تنها ۱۵۰ میلیارد تومان آن به خزانه واریز می‌شود. در بحبوحه بحث‌های مالیاتی پزشکان، سعید نمکی از سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت آمد و در مواجهه با ماجرای فرار مالیاتی پزشکان اینگونه اظهارنظر کرد: «طرح فراگیر این مبحث موجی از بی‌اعتمادی در فضای عمومی کشور فراهم کرده است.»
آقای وزیر در عین حال در زیر فشار افکار عمومی اینگونه موضع‌گیری کرد: «به دلیل آنکه تازه به عنوان سرپرست وزارت بهداشت منصوب شده‌ام به طور دقیق از جزئیات مطلع نیستم.» نمکی از درخواستش از مدیران وزارت بهداشت برای ارائه گزارش از میزان کسر مالیات از عملکرد پزشکان و واریز به خزانه خبر داد. تنها چند روز بعد از این موضع‌گیری رسانه‌ای بود که سیدکامل تقوی‌نژاد، رئیس پیشین سازمان امور مالیاتی کشور با حکم وزیر بهداشت به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع و سرپرست معاونت برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت منصوب شد!
حالا ۱۱۸ روز از رسانه‌ای‌کردن درخواست نمکی از مدیران وزارت بهداشت درخصوص میزان مالیات پرداخت‌شده پزشکان به خزانه می‌گذرد و هنوز هیچ خبری از این آمار در دست نیست، آن هم در شرایطی که رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور دست راست وزیر بهداشت و وزارت بهداشت اصلی‌ترین متولی و گذرگاه مبادلات پولی در نظام سلامت است. از سوی دیگر در تمام این مدت سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان گلوگاه درآمد‌های غیرنفتی با سرپرست اداره می‌شود و همچنان از جایگزین برای رئیس سابق این سازمان و معاون فعلی وزیر بهداشت خبری نیست. در این میان رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور هم که پیش از این آمار تلطیف شده فرار مالیاتی پزشکان (۷۰۰ میلیارد به جای ۷۰۰ هزار میلیارد) را رسانه‌ای کرده بود، حالا دیگر به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع و سرپرست معاونت برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت ترجیح می‌دهد، سکوت کند و بر فرار مالیاتی ذی‌نفعان وزارتخانه متبوعش سرپوش بگذارد!
حالا به حرف سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر مستعفی بهداشت می‌رسیم که با داغ شدن ماجرای فرار مالیاتی نیمی از پزشکان تهرانی در واکنش به این فرار مالیاتی بزرگ گفت: «اگر پزشکی مالیات نمی‌دهد، مقصر سازمان مالیاتی است. مردم به شما حقوق می‌دهند که مالیات بگیرید.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار