حوريه ملکي
خط دو متروي مشهد مقدس که بخشهایی از آن سال گذشته به بهرهبرداری رسید، حلقه اتصال با خط یک قطارشهری بود اما یک نقص عمده داشت چرا که اراضی جنوبی شهر مشهد با ظرفیت پوششی یک و نیم میلیون نفری را تحت پوشش قرار نمیداد. اما با تاکیدات استاندار و کمک دولت، حالا شهر دار مشهد اظهار اميدواري کرده ایستگاه «کاوه» که آخرین ایستگاه این مجموعه است تا 15 تیرماه آغاز به کار کند.
***
در حاشيه بازديد استاندار خراسان رضوي، رییس و اعضای شورای شهر مشهد از ایستگاههای قطارشهری اين شهر بود که شهردار جوان مشهد از افتتاح باقیمانده خط دو و آغاز پروژه خط چهار قطارشهری در نیمه تیرماه سال جاري خبر داد و گفت: بهرهبرداری از خط سه قطارشهری تا سال 1400 صورت مي گيرد.
به گزارش جوان آنلاين، محمدرضا کلائی در خصوص خطوط قطارشهری مشهد مقدس گفت: خط یک شهر مشهد، از انتهای وکیلآباد تا فرودگاه است که پر پوششترین خط قطارشهری به حساب میآید.
وي تاکيد کرد: استاندار علاوه بر حمایت، روی برنامهریزی و عملکرد دقیق تاکید کرد و امیدواریم با پیگیری و تاکید وی در کنار حل موضوع ترافیک بافت مرکزی شهر به وسیله توسعه خطوط مترو، قطعه چهارم خط سه که فاصله بین میدان شهدا تا پایانه مسافربری است را هم تا سال 1400 به بهرهبرداری برسانیم.
کلائي با بيان اينکه خط دو که بخشهایی از آن سال گذشته به بهرهبرداری رسید، حلقه اتصال با خط یک قطارشهری بود اما یک نقص عمده داشت چرا که اراضی جنوبی شهر مشهد با ظرفیت پوششی یک و نیم میلیون نفری را تحت پوشش قرار نمیداد، گفت: با تاکیدات استاندار و کمک دولت، امیدوارم ایستگاه «کاوه» که آخرین ایستگاه این مجموعه است تا 15 تیرماه آغاز به کار کند.
وی با بیان اینکه در خط سه قطارشهری تمرکز و اولویت ویژهی ما روی اطراف حرم است، ادامه داد: در بازدید امروز استاندار قرار شد از میدان شهدا تا پایانه مسافربری، بخش زیادی از نیاز ترافیکی شهر را رفع شود و امیدواریم این خط را تا سال 1400 به بهرهبرداری برسانیم که نیازمند دستورهای لازم از سوی دولت، هماهنگی و مساعدت در خصوص تامین مالی هستیم، همچنین با توجه به افزایش قیمتها، موضوعات تحریمی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
خط سه قطارشهری نیاز به بودجه 11 هزار میلیاردی دارد
شهردار در خصوص اعتبار هزینه شده در این پروژه توضیح داد که تا به حال با قیمت امروز در مترو شهر مشهد، بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان هزینه شده اما از این به بعد قطعا با افزایش نجومی قیمتها در ساخت مواجه خواهیم بود. همچنین تا پایان تعهداتی که امروز به استاندار داشتیم، حدود 5 هزار میلیارد تومان دیگر نیاز به منابع داریم که بخشی توسط شهرداری و بخشی با تعهد دولت از طریق جذب از بازار سرمایه تامین خواهد شد.
وی با عنوان اینکه تا پایان خط سه به قیمت امروز مبلغی حدود 11 هزار میلیارد تومان دیگر لازم داریم تا این خط به انتها برسد، تصریح کرد: استاندار امروز دستور دیگری هم داد که همزمان با پایان یافتن حفاری خط سه در پایانه مسافربری، تی بی ام (دستگاه حفاری تونل) که در آنجا مشغول به کار است کاملا به خط چهار انتقال پیدا کند. که بنا شد بررسیهای لازم انجام شود که در سال جاری آغاز خط چهار را هم خواهیم داشت. خط 4 به تنهایی حدود 8 هزار میلیارد تومان تامین مالی نیاز دارد.
کلائی اضافه کرد: در این قسمت از خط سه که محدوده مرکزی مشهد و اطراف حرم را تشکیل میدهد، از میدان شهدا، چهارراه شهدا، باب الجواد(ع)، چهارراه دانش، میدان برق و پایانه مسافربری تمام ایستگاههایی که برای سال 1400 وعده داده بودیم، آغاز به کار کرده است. برای ایستگاه بسیج هم مساله تفاهمنامه با شرکت برق مشهد داشتیم که مشکلاتی در جهت اجرای آن پیش آمده بود و امروز با حضور جناب استاندار، رفع شد.
شهردار مشهد با بیان اینکه تقاضا در ایستگاه کاوه بسیار زیاد است، افزود: تمام شهروندان از انتهای پیروزی، آب و برق، هاشمیه، رضاشهر و ... میتوانند از این خط دو به مرکز شهر، طبرسی و حتی فرودگاه دسترسی راحت داشته باشند، برای همین هم تقاضا در ایستگاه بسیار بالا است.
کلائی ضمن اشاره به علت پیشرفت خط دو و خرید واگنها توسط خود شهرداری خاطرنشان کرد: در خصوص خرید واگن برای خط یک قطارشهری باید گفت که اگر الان برای خرید واگن جدید اقدام نکنیم، با فرسودگی واگنها رو به رو خواهیم شد. اما دولت تنها در شرایط فاینانس تامین بودجه میکند.