کد خبر: 956525
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۷
تقریباً اواسط سال گذشته بود که اخباری در مورد تصمیم دولتمردان برای انتقال آب رودخانه کرج به تهران منتشر شد. در آن زمان آب منطقه‌ای البرز از تصمیم وزارت نیرو برای آغاز حفر تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران خبر داد که قرار بود کار آن از اسفند ۹۷ شروع شود.
علی‌رضا آل‌قيس
سرويس ايران جوان آنلاين: شاید یکی از دلایل مهاجرت‌ها به سمت تهران این باشد که مسئولان امر سعی می‌کنند به هر نحو ممکن نیاز‌های پایتخت را از هر طرف که امکانپذیر است تأمین کنند. این موضوع در حساس‌ترین جای خودش به تأمین آب تهران می‌رسد که حالا قرار است بخشی از آن توسط رودخانه کرج و با حفر تونلی در این مسیر تأمین شود؛ موضوعی که در بهترین حالت خود صدمات زیست محیطی زیادی به همراه خواهد داشت.

تقریباً اواسط سال گذشته بود که اخباری در مورد تصمیم دولتمردان برای انتقال آب رودخانه کرج به تهران منتشر شد. در آن زمان آب منطقه‌ای البرز از تصمیم وزارت نیرو برای آغاز حفر تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران خبر داد که قرار بود کار آن از اسفند ۹۷ شروع شود. هنوز چند روزی از انتشار این اخبار و اظهار نظر‌های موافق و مخالف نگذشته بود که گفتند این کار به تعویق افتاده است ولی امروز شنیده می‌شود این طرح مراحل نهایی خودش را طی می‌کند و شهروندان البرزی هم منتظرند تا حداقل وزارت نیرو از سرنوشت رودخانه کرج حرفی بزند و بگوید آیا مسائل زیست محیطی هم در این طرح دیده شده است؟!

پایین دست سد، می‌خشکد

اجرای طرح تونل انتقال آب از سد کرج به تهران از سال ۸۴ آغاز شده و هدف از اجرای آن حذف مسیر رودخانه کرج از خروجی سد تا بیلقان که خطوط انتقال آب رودخانه کرج به تهران در آن قرار دارد، ذکر شده است؛ این تونل ۳۰ کیلومتر طول و حدود چهار متر قطر دارد و طبق آخرین خبر‌هایی که از آن در دست است مراحل پایانی ساخت را نیز پشت سر گذاشته است. پیش از این رئیس شورای شهر کرج هم نسبت به عدم شفاف‌سازی متولیان این طرح در خصوص اینکه سرنوشت رودخانه کرج با انتقال تونلی آب چه خواهد شد گلایه کرده و گفته بود: این طرح مردم را نگران کرده است.

عباس زارع خاطرنشان کرد: منطقه کرج و پایین‌دست سد امیرکبیر با جریان آبی که از سد به سمت بیلقان جریان دارد زنده است و کاهش این آب آثار بسیار سوئی برای این محدوده خواهد داشت.
وی با بیان اینکه مردم حق دارند نسبت به چنین پروژه‌هایی بدبین باشند اعلام کرده بود: قطعاً کاهش آب از خروجی سد کرج تا ۲۵ کیلومتر پایین‌دست آثار منفی به دنبال خواهد داشت؛ متولیان این موضوع باید اطلاع‌رسانی کنند که با انتقال تونل آب سد کرج به تهران چه بر سر رودخانه کرج خواهد آمد.

دکتر مجید لیاقت استاد دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی دانشگاه تهران با اشاره به طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران معتقد است: اطلاعات زیادی از این طرح در دسترس نیست، اما به طور کلی می‌توان گفت: قطعاً انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران بی‌ضرر نیست و آسیب‌های محیط زیستی را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه می‌دهد: یکی از اشتباهاتی که طی چند سال اخیر رخ داده این است که سعی شده با هر روشی آب شرب تهران از مناطق مختلف تأمین شود، مهاجرت به تهران و جمعیت ۱۶ میلیونی پایتخت نتیجه همین کار است. وی خاطرنشان می‌کند: از نظر زیست محیطی، انتقال تونلی آب رودخانه کرج از پشت سد امیرکبیر منجر به خشک شدن ۲۵ کیلومتر از رودخانه خواهد شد، خشک شدن این ۲۵ کیلومتر به معنای از بین رفتن حجم وسیعی از باغات و مزارع البرز است و اثرات سوء زیادی به دنبال خواهد داشت.

این استاد دانشگاه تهران در خصوص اینکه گفته می‌شود آلوده شدن آب رودخانه کرج توسط رستوران‌ها و مسافران عبوری از جاده چالوس دلیل اجرای این طرح برای حذف مسیر ۲۵ کیلومتری آب تا بیلقان است، می‌گوید: اگرچه بحث آلودگی وجود دارد، اما خشک شدن این ۳۰ کیلومتر را توجیه نمی‌کند. در همین رابطه فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم تأکید می‌کند: پیش از این عنوان کردیم موضوعی که در این بین مورد تأکید ما قرار دارد تأمین حق‌آبه زیست محیطی رودخانه کرج است تا آن میزان آب که برای ادامه حیات رودخانه لازم است در آن جریان داشته باشد و همچنان بر اهمیت اختصاص و رعایت این حق‌آبه تأکید می‌کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار