کد خبر: 956445
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
هنوز ۲۴ ساعت از انتشار طرح‌های غیر رسمی پنتاگون برای اعزام ۱۰ هزار نیرو به خاورمیانه برای مقابله با آنچه که امریکا تهدید ایران می‌خواند نگذشته، رئیس‌جمهور امریکا در گفت‌وگویی گفت که فکر می‌کند نیازی به اعزام نیرو به خاورمیانه (غرب آسیا) برای مقابله با ایران نیست. با این حال سی‌ان‌ان غروب دیروز گزارش داد که ترامپ طرح پنتاگون را پذیرفته تا سیاست پرتردید رئیس‌جمهور امریکا مقابل ایران نمایان‌تر شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: همین دو هفته قبل بود که دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری گفت که به غیر از جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا، افراد دیگری هم دارد که با آن‌ها خوی جنگ‌طلبانه بولتون را متعادل می‌کند. همان موقع گزارش‌هایی منتشر شد درباره اختلافات در داخل دولت امریکا تا جایی که نشریه امریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشت که ظاهراً رئیس‌جمهور امریکا سرانجام خواهان اخراج جان بولتون جنگ‌طلب از دولتش شده است. البته ترامپ این‌ها را شایعاتی خواند که رسانه‌های جعلی یا «فیک نیوز» آن را منتشر می‌کنند: «این مطالب مزخرفات و خزعبلات است.»‌رئیس‌جمهور امریکا گفته بود: «طوری حرف می‌زنند انگار یک مناقشه (بین ما) وجود دارد. من از دست آن‌ها عصبانی نیستم؛ من تصمیمات خودم را می‌گیرم. کار مایک پمپئو عالی است، کار بولتون هم عالی است.» او البته این را هم گفت که دیدگاه‌ها ممکن است متفاوت باشد، ولی تأکید کرد: «اما من تصمیم نهایی را می‌گیرم.»
حالا مشخص شده که خزعبلاتی که ترامپ از آن‌ها صحبت می‌کند و آن‌ها را به نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست و سایر رسانه‌ها نسبت می‌دهد، چندان هم مزخرف نیستند. رئیس‌جمهور امریکا دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، در مورد گزارش‌هایی که در مورد طرح پنتاگون برای اعزام نیروی اضافی به منطقه خاورمیانه مطرح شده، گفته است: «فکر نمی‌کنم که به آن‌ها نیازی داشته باشیم، واقعاً فکر نمی‌کنم.» ترامپ که ظاهراً این گفت‌وگو را قبل از ملاقات با مقامات وزارت دفاع انجام داده، گفته است: «واقعاً فکر نمی‌کنم، ولی قرار است ظرف یک ساعت آینده جلسه‌ای در همین خصوص داشته باشم. اگر نیاز به اعزام نیرو باشد حتماً می‌فرستم.» البته دیشب سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام امریکایی گزارش کرد که ترامپ طرح پنتاگون برای فرستادن ادوات و نیروی انسانی به خاورمیانه را پذیرفته است. ترامپ همچنین به حمله سال ۲۰۰۳ امریکا به عراق هم اشاره کرده و گفته که امریکا نباید در سال ۲۰۰۳ به عراق که نقشی در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نداشت حمله می‌کرد. هرچند ترامپ درباره دلیل اشاره‌اش به عراق چیزی نگفته، ولی این موضع او که گفته عراق نقشی در ۱۱ سپتامبر نداشته، نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور امریکا گزارش‌های نهاد‌های اطلاعاتی در واشنگتن و تل‌آویو درباره آماده شدن ایران برای حمله به منافع امریکا را هم با تردید دنبال می‌کند. ترامپ گفته که معتقد است که امریکا نباید در خاورمیانه حضور می‌داشت. موضع‌گیری ترامپ یک روز بعد از آن ابراز شد که «سی‌ان‌ان»، «آسوشیتدپرس»، «وال‌استریت‌ژورنال» و برخی از دیگر رسانه‌های امریکا پنج شنبه گزارش دادند مقام‌های پنتاگون قرار است طرحی در خصوص اعزام چندین هزار نظامی به خاورمیانه را تقدیم مقام‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا کنند. منابع نظامی امریکایی همچنین گفته‌اند که علاوه بر نفرات اضافی، وزارت دفاع خواستار تقویت پوشش و بنیه دفاعی در منطقه از طریق گسترش سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت و هواپیما‌های جنگنده است. بعد از گزارش‌های این منابع امریکایی، پاتریک شاناهان وزیر دفاع امریکا نیز تأیید کرد که وزارت دفاع امریکا در حال بررسی طرح اعزام نیروی بیشتر به خاورمیانه به عنوان یکی از راه‌های موجود برای محافظت از نیرو‌های امریکایی در منطقه با توجه به تنش با ایران است. البته شاناهان به خبرنگاران گفت که تعداد ۵ هزار یا ۱۰ هزار نیرویی که رسانه‌ها از آن می‌گویند، درست نیست: «من امروز صبح خبر اعزام ۱۰ هزار نیروی اضافی را به خاورمیانه خواندم و بعد خبر اعزام ۵ هزار نیرو را دیدم»، ولی گفت: اعزام نیرو‌های بیشتر، از جمله اقدامات در دست بررسی است. سرپرست وزارت دفاع امریکا گفته که هدف امریکا بازدارندگی و حفاظت از نیروهایش در خاورمیانه است نه جنگ، و افزود که امریکا می‌خواهد از خطر اشتباه محاسبه از سوی ایران جلوگیری کند.

ظریف: ترامپ تاریخ نمی‌داند
رئیس‌جمهور امریکا در ادامه سخنانش که در میان کشاورزان امریکا ابراز می‌کرد به تکرار ادعا‌هایی پرداخت که در این مدت بار‌ها تکرار کرده است: «ایران بازیگر بسیار خطرناک و بسیار بدی بوده است.» رئیس‌جمهور امریکا بار دیگر برجام را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «توافقنامه‌ای که باراک اوباما امضا کرد، یک نمایشنامه وحشت، توافقی خوفناک بود و همان دقیقه‌ای که من آن را شکستم و به آن خاتمه دادم، وضعیت ایران به مسیر خیلی بدی افتاد.» به گفته ترامپ، در زمان آغاز ریاست جمهوری او همه مشکلات منطقه «و شاید فراتر از آن» به ایران ختم می‌شد و ایران را متهم کرد که در یک مورد گفت: «ما با چهارده حمله مواجه بودیم و ایران پشت سر همه آن‌ها بود.»‌مشخص نیست که اشاره او به کدام حملات است. رئیس‌جمهور امریکا بار دیگر از لفظ توهین‌آمیز «ملت تروریست» برای ایران استفاده کرد و گفت: «آن‌ها ملت تروریست هستند و ما با این کنار نمی‌آییم.» سخنانی که با واکنش تند وزیر خارجه ایران روبه‌رو شد و محمد جواد ظریف در پاکستان گفت: آقای ترامپ با اظهارات خودش نشان داده اولاً تاریخ نمی‌داند و ثانیاً مردم ایران را نمی‌شناسد و ثالثاً ثابت کرده است که ادعاهایش در حمایت از مردم ایران چقدر دروغ است.
ظریف ساعاتی بعد در توئیتر هم نوشت: «ایران هزاران سال بوده و خواهد بود و یک کشور تازه به دوران رسیده نمی‌تواند اینطور درباره ایران صحبت کند.» ظریف نوشته است: «این نشان دهنده آن است که ترامپ حتی در ظاهرسازی که دیگران می‌کنند، نمی‌تواند آن را کاملاً ادامه دهد و آن نیت واقعی و درونی خود را درباره ایران بروز می‌دهد.» ظریف همچنین گفته است: «ایران شاهد پایان کار ترامپ، رئیس جمهور امریکا خواهد بود، ولی او شاهد پایان کار ایران نخواهد بود.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
0
0
منظور
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
0
0
ظریف را رهایش کنید
محسن ادیب پرور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
0
0
سلام.بهتر است ایران شکایتی به سازمان ملل تسلیم نماید مبنی بر تهدید موجودیت ایران توسط ترامپ. همچنین آگاهی بخشی به جهان مبنی بر منویات تهاجمی آمریکا و درخواست تذکرات سازمان ملل. با تشکر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار