کد خبر: 955987
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶
رئیس مرکز اندازه شناسی سازمان استاندارد گفت: برنامه امسال ورود به موضوع کنترل خوردنی‌های پیش‌بسته‌بندی شده‌است، برای نمونه مردم گلایه دارند که در چیپس و پفک بسته با هوا پر می‌شود که براساس وزن روی بسته، اندازه‌گیری و کنترل انجام خواهد شد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: خسرو معدنی پور در نشستی که به مناسبت روز جهانی اندازه شناسی (۳۰ اردیبهشت ماه) برگزار شد، گفت: فلسفه نامگذاری امروز امضای کنوانسیونی در ۱۴۰ ساله پیش است که ایران نیز این کنوانسیون را پذیرفته‌است. این حوزه قدیمی‌ترین حوزه استاندارد بوده که نخستین قوانین مربوط به این حوزه نیز در سال ۱۳۰۴ در کشور به تصویب رسید. وی با تأکید براینکه در سال ۹۷ نزدیک به ۳۰۰ هزار و ۸۰۰ ترازو را آزموده‌ایم، گفت: بیش از نیم میلیون آزمون اندازه‌شناسی روی دستگاه‌های اندازه‌گیری انجام داده‌ایم و تا سال ۱۴۰۰ تمام وسایل توزیع و سنجش آزمون می‌شوند. معدنی‌پور با تأکید بر اینکه عدم صحت ترازو‌ها اختلاف مالی ۹ هزار میلیارد تومانی در یکسال ایجاد می‌کند، تصریح کرد: برنامه امسال ورود به موضوع کنترل خوردنی‌های پیش‌بسته‌بندی شده‌است، برای نمونه مردم گلایه دارند که در چیپس و پفک بسته با هوا پر می‌شود که براساس وزن روی بسته، اندازه‌گیری و کنترل انجام خواهد شد.
معدنی‌پور با اشاره به سرانه مصرف شیر کشور که ۹۰ کیلو است، گفت: با احتساب ۸۰ میلیون نفر، سالانه حدود ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کیلو گرم مصرف شیر داریم. میزان شیر تا ۳ درصد می‌تواند کمتر یا بیشتر از وزن واقعی‌اش باشد و اگر این میزان رعایت نشود، حدود ۲۱۶ میلیون کیلو گرم به زیان مصرف‌کننده خواهد بود که با احتساب کیلویی ۴ هزار تومان، سالانه حدود ۸۶۴ میلیارد تومان به زیان مصرف‌کنندگان خواهد بود. وی همچنین به وزن صحیح هر کیسه برنج ۱۰ کیلویی اشاره کرد و افزود: در کیسه‌های ۱۰ کیلویی خطای وزن تا ۵/۱ درصد مجاز می‌باشد. اگر این استاندارد رعایت نشود با احتساب سرانه ۴۰ کیلوگرمی برنج، خطایی در حدود ۵۷۶ میلیارد تومان سالانه محاسبه می‌شود.

کنترل محصولات بسته‌بندی شده در ۳ استان اجرا می‌شود
رئیس مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران از اجرای آزمایشی کنترل محصولات از پیش‌بسته‌بندی شده به منظور صیانت از حق‌الناس در سه استان اصفهان، خراسان شمالی و قزوین در سال ۹۸ خبر داد. معدنی پور افزود: آزمون دستگاه‌های لیزر پزشکی از نظر میزان توان، انرژی، فرکانس و ... که با سلامت بیماران ارتباط مستقیم دارد، در اولویت بعدی برنامه‌های امسال مرکز اندازه‌شناسی است. مردم باید بدانند در قبال پولی که پرداخت می‌کنند، آیا خدمات لازم را دریافت می‌کنند یا خیر؟ معدنی‌پوردر پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ایا نظارتی بر روش محاسبه هزینه‌های آب و برق وجود دارد، افزود: سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار کنتور خانگی، چاه و... تولید می‌شود و حدود ۲۰ میلیون کنتور وجود دارد که نیاز به کنترل و بازرسی دارد. البته بازرسی این کنتور‌ها هزینه بر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار