کد خبر: 955823
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
در حالی که مردم مدتی است با اخبار نوسانات قیمتی روزشان را شب می‌کنند، برخی از کسبه و تولیدکننده‌ها با احتکار موادغذایی و کالا‌های مورد نیاز مردم بر این آشفته‌بازار دامن می‌زنند، بالاخره وزیر صنعت، معدن و تجارت برای برخورد قاطع با قاچاق، دلالی و احتکار بدون ترس از جنجال‎ها دستور صادر کرد. آیا این دستور به خود جنبه عملیاتی خواهد گرفت؟
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: در دو هفته اخیر و بعد از موج گرانی‌های قبل از ماه رمضان ظاهراً برخی بازار‌ها از تب و تاب افتاده و گرانی‌های بی‌مورد فروکش کرده‌است که برخی آن را به رعایت اخلاق در ماه مبارک رمضان، برخی به کاهش تقاضا، برخی به پرشدن یخچال‌های مردم، برخی به مداخله دولت، برخی به کنترل صادرات مواد غذایی و برخی هم به مجموع همه عوامل ان را منتسب کرده‌اند.
با این حال هنوز برخی بازار‌ها در حال گرانی ساعت به ساعت و بی‌منطق هستند که بی‌شک اگر بتوان با عملیات روانی دشمن و عملکرد دشمنان در این حوزه‌ها نیز برخورد منطقی کرد و مانع از زیاده‌خواهی برخی در این بازار‌ها شد، می‌توان امیدوار بود که گرانی‌های بی‌ضابطه را در همه بازار‌ها کنترل کرد.
به تعبیر خبرگزاری «تسنیم» مدت‌هاست که دولتی‌ها می‌گویند: الان در جنگ اقتصادی هستیم و توپخانه مجازی دشمن، اقتصاد ایران را نشانه گرفته‌است؛ تحریم‌های اقتصادی و جریان‌سازی روانی در بازار ارز و خودرو و سایر بازار‌های مهم اقتصادی نشانه‌های مهم این جنگ اقتصادی است.
طبعاً در شرایط جنگی ما هم باید مقابل دشمن جبهه تشکیل دهیم و از کشورمان و اقتصاد خودمان دفاع کنیم، اما این دفاع به چه نحوی باید انجام شود؟ مهم‌ترین پاسخ به این سؤال این است که از یک سو مردم با هم و با درک شرایط از احتکار‌های کوچک خانگی پرهیز کنند و مانع از تحقق اهداف دشمن شوند و از سوی دیگر دولتمردان به خصوص مردان اقتصادی کابینه به فرمان رئیس‌جمهوری در مقابله با گرانی اهتمام ورزند.
باید بپذیریم که دشمن با استفاده از شبکه‌های مجازی، مدام روی قیمت کالا‌ها و حتی ارز اثر می‌گذارد در بازار خودرو هم عده‌ای مدام در تلاش هستند تا با قیمت‌های کاذب بر التهاب این بخش دامن بزنند و قیمت خودرو را غیرواقعی‌تر از آنچه هم اکنون است، جلوه دهند. در این بازار علاوه بر کانال‌های تلگرامی، سایت‌های قیمت‌گذاری خودرو نیز نقش اساسی در تشدید نوسانات قیمتی خودرو‌ها داشتند. وضعیت مشابه مسکن به خصوص در این ایام مسکن محدوده کرج کاملاً مشهود است. قیمت‌هایی که حتماً بر اساس منطق قیمت تمام شده و شرایط خاص کشور نیست. بنابراین باید اکنون همه اعم از مسئولان و مردم از خود این سؤال را بپرسیم که چه باید کرد؟

تجربه کالا‌های اساسی را تعمیم دهید
در روز‌های اخیر پیاز، شکر، خرما و تخم‌مرغ با کاهش قیمت‌های محسوس مواجه شده که نشان می‌دهد مجموعه عوامل مطرح شده در بالا در این‌باره مؤثر بوده هر چند که در این میان تولیدکنندگان و کشاورزان شاکی هستند. زیرا آن‌ها می‌گویند چرا باید پیاز را سر زمین ۱۰۰ تومان سر بفروشند، اما دلالان با سفته‌بازی و احتکار قیمت آن را تا ۱۵ هزار تومان هم بالاببرند؟
بنابراین چنانچه اراده‌ای برای کنترل منطقی قیمت‌ها باشد، می‌توان بازارها، تولیدکنندگان، کشاورزان و مردم را با شوک‌های کمتری مواجه کرد. به عنوان مثال قیمت برنج ایرانی در چند هفته اخیر در حالی دستکم دو برابر شده که ذخایر برنج دو برابر گذشته بوده و هیچ منطقی پشت سر آن نیست الا ورود دلالان به این حوزه و بازی‌کردن در زمین دشمنان!
بنابراین در مواردی که کالا به وفور در بازار وجود دارد، بیش از همه باید مردم خود در کنترل تقاضا و فشار‌های ناگهانی به بازار و دادن بهانه به دلالان نقش مؤثر ایفا کنند و در سوی دیگر مسئولان مرتبط باید به طور جدی در حوزه کنترل روانی و واقعی وارد این حوزه شوند.

دستور وزیر صنعت برای برخورد قاطع
در همین باره وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته‌است: برخورد قاطع با قاچاق، دلالی و احتکار، بدون هراس از جنجال‌ها، باید در دستور کار قرار گیرد.
وزیر صمت در جلسه شورای معاونین با ابراز اینکه «باید سناریو‌های مقابله با جنگ اقتصادی را در اختیار داشته باشیم»، گفت: همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند: برخورد قاطع با قاچاق، دلالی، خرید‌های خیانتکارانه ارزاق عمومی و احتکار، بدون هراس از جنجال‌ها، باید در دستور کار وزارتخانه قرار گیرد.
رضا رحمانی افزود: نیاز امروز ما داشتن مدیرانی شجاع، امیدوار و جهادی است و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اشراف میدانی بر مشکلات داشته باشند؛ بنابراین رخوت، سستی و ترس مدیریتی در این شرایط پذیرفتنی نیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط حساس کنونی باید در رأس این سبک مدیریتی قرار بگیرد.
وی با تصریح به اینکه «باید در برابر دشمن ابتکار عمل داشته باشیم»، گفت: در این خصوص همه ارکان وزارتخانه و سازمان‌های ذی‌ربط باید سناریو‌های مقابله با شرایط جنگ اقتصادی و هر گونه وضعیت بحران‌آفرین را در اختیار داشته باشند.
رحمانی ادامه داد: باید از موارد مورد نیاز واحد‌های تولیدی اعم از ماشین‌آلات، قطعات و مواد اولیه، بانک اطلاعاتی جامع تهیه شود. همین طور باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که به‌دنبال آن‌ها از تمام ظرفیت‌های داخل کشور برای رفع نیاز‌ها استفاده شود.
با این اوصاف آیا مردم و دستگاه‌های دولتی به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت کارنامه موفقی را در جنگ اقتصادی از خود نشان خواهد داد یا تنها این باید‌ها روی بخشنامه‌ها و دستور‌های دفتر وزارتی وزیر صمت خاک خواهد خورد یا در فضای مجازی دربین مردم تنها هجوم به بازار‌ها مورد مضحکه قرار خواهد گرفت در حالی که با کوچک‌ترین شایعه‌ای صف‌های طولانی ایجاد می‌شود؟
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
0
0
آن شخص منم که همانجا همه اجناس احتکاری را حراج کنم .
ایمیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
0
0
جناب وزیر محترم ضمن تشکر. بسم الله واقعا اگرصادقانه وشجاعانه پای حرفتون ایستادی ومدیرجهاد ی وشجاع برای برخورد با احتکارودلالی میخوای درخدمتیم . مذاکره آغاز خوبی است وما آماده ایم.
به شرط اینکه بدون هیچ اغماض وتبعیض اگرمستندا به محتکرین ودلالان ولو از مجموعه آن وزارتخانهویادیگرآقازاده ها رسیدیم سلب اختیار ویا کاهش حوزه ماموریت هرگز مطرح نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار