کد خبر: 955637
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: بارش‌های بهاری آنقدر برکت به همراه داشته‌اند که اگر سری به کوه و دشت و باغات و مراتع بزنیم به خوبی می‌توانیم ثمرات آن را روی زمین و شاخ و برگ درختان مشاهده کنیم. از گیاهان دارویی و خودرو گرفته تا شالیزارها، جالیز‌ها و باغات میوه که سال پرباری را نوید می‌دهند، اما در این میان لزوم حفظ امنیت غذایی همراه با رشد جمعیت کشور باعث شده تا مصرف سموم و کود‌های کشاورزی در دهه‌های اخیر افزایش پیدا کند. این افزایش مصرف با استفاده نادرست و بی‌رویه از این نهاده‌ها که دلیل اول آن هم ناآگاهی یا کم‌اطلاعی تولیدکنندگان است موجب شده میزان آلاینده‌های خطرناک در محصولات کشاورزی به شدت بالا رفته و مشکلات زیست محیطی و بسیاری از بیماری‌ها و ناهنجاری‌های انسانی را به همراه داشته باشد.

آلاینده‌ها در مواد غذایی، امنیت غذایی را از بین می‌برد و سبب ایجاد بیماری از جمله بیماری‌های سرطانی می‌شود. این محصولات که در شرایط عادی می‌توانند سلامت انسان‌ها را تضمین کنند در این شرایط به ضد سلامتی تبدیل می‌شوند.

اما درد اصلی اینجاست که بیماری‌های حاصل از کود‌ها و سموم به شدت سخت و صعب‌العلاج هستند. از جمله سرطان جزو مشکلاتی است که هزینه‌بر و بسیار خطرناک است و وجود این سموم و آلاینده‌ها در مواد غذایی در ایجاد سرطان سینه، دستگاه گوارش و روده نقش دارند.
حالا پزشکان به خاطر اینکه نمی‌دانند میزان سموم موجود روی میوه‌ها چقدر است، توصیه می‌کنند مصرف‌کنندگان به رغم اینکه پوست میوه و سبزیجات مفید است ولی آن را جدا کنند، چون در این حالت ایمن‌تر و بخشی از خطر کم می‌شود، چون بخشی از سموم در لایه‌های بیرونی محصول قرار دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از سم‌ها برای محصولات زراعی مانند گندم، جو، برنج، محصول‌های صیفی و جالیز، ذرت و سیب‌زمینی و ۲۵ درصد در محصول‌های باغی و بیشترین مقدار در پسته و سیب مصرف می‌شوند.
البته چندی پیش طرح ارتقای سلامت از سوی وزارت بهداشت برای هشت محصول عمده که مصرف آن‌ها زیاد است، لحاظ شد. این هشت محصول شامل پیاز، خیار مزرعه‌ای وگلخانه‌ای، سیب‌زمینی، سیب درختی، گوجه فرنگی گلخانه‌ای و مزرعه‌ای و هلو بوده که کیفیت آنان بالاست و یکی از راه‌های افزایش کیفیت این است که باقی‌مانده سموم و فلزات سنگین کم باشد و برای این مهم هزینه‌هایی باید در نظر گرفته شود که تاکنون اعتبار آن لحاظ نشده است و بالطبع برای تولید این محصولات فعلاً طرحی اجرا نشده است.

با اینکه همگان می‌دانند اجرای طرح ارتقای امنیت هشت ماده غذایی اهمیت بسیار زیادی در سلامت جامعه دارد، اما تا کنون این طرح هنوز عملیاتی نشده است. این در شرایطی است که آسیب سمومی نظیر آفت‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها و علف‌کش‌ها مشخص شده و با توجه به اینکه در ایران در سال ۱۳۴۶، قانونی تصویب شده که محصولاتی که از مزرعه به دست مصرف‌کننده می‌رسد باید تست شود و باقی‌مانده سموم آن‌ها استاندارد باشد، اما متأسفانه این قانون هم اجرا نمی‌شود.
البته خیلی سخت نیست که بدانیم چرا این کار‌ها و طرح‌ها و قوانین روی زمین مانده‌اند. نبود امکانات و اعتبارات لازم برای انجام کارها، عدم‌همت لازم برای انجام امور و پاسخگو نبودن مسئولان امر از دلایل اجرایی نشدن موارد و قوانین مذکور است.

حالا احساس می‌شود تصمیم‌گیران یا به اهمیت موضوع واقف نیستند یا اینکه سلامت جامعه برای آنان اهمیت ندارد، اما نباید فراموش کنیم که یکی از عوامل بیماری‌های ناشناخته و سرطان‌ها استفاده از مواد شیمیایی و به ویژه موادی که در تولید مواد غذایی استفاده می‌شود هستند که در مواردی دیده شده از یک مواد شیمیایی چندین بار برای یک محصول استفاده می‌شود.
هر سمی دوره معینی دارد که این مهم در تولید محصولات اصلاً رعایت نمی‌شود و در اکثر کشور‌های دنیا هر محصولی که بالا می‌آید باید تست سموم را روی آن انجام داد و در کشوری که این‌ها رعایت نمی‌شود و شیوع سرطان‌ها زیاد شده این مهم به استفاده از سموم در محصولات برمی‌گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار