کد خبر: 955469
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۴
طی بررسی‌های کارشناسان در این ۶۰ سال اخیر جمعیت مردم چهارمحال و بختیاری با رشد ۱۲ برابری روبه رو بوده است. از همین رو با افزایش تقاضا برای خرید مسکن طی ۴۰ سال گذشته برنامه احداث واحد‌های ارزان‌قیمت با کمک مسئولان کشوری به اجرا در آمده است
سرویس ایران جوان آنلاین: طی سال‌های اخیر با بالا رفتن قیمت مسکن و افزایش قیمت اجاره‌بها، تأمین مسکن به موضوعی مهم برای خانواده‌ها به خصوص برای نسل جوان تبدیل شده است. به طوری که برای برخی از مردم خانه‌دار شدن تبدیل به آرزویی دست نیافتنی شده است. رؤیایی که با توجه به روند صعودی قیمت مسکن همچنان دور و دورتر می‌شود. از همین رو به تازگی استاندار چهارمحال و بختیاری وعده ساخت ۲۵۰۰ مسکن ارزان قیمت را به مردم این استان داده است؛ اتفاقی که طی ۴۰ سال گذشته هم انجام شده و منجر به ساخت و تحویل ۲۸ هزار و ۴۰۰ واحد مسکن شهری ارزان شده است. حالا هم با قول جدید استاندار قرار است ۲۵۰۰ واحد دیگر اضافه شود.

طی بررسی‌های کارشناسان در این ۶۰ سال اخیر جمعیت مردم چهارمحال و بختیاری با رشد ۱۲ برابری روبه رو بوده است. از همین رو با افزایش تقاضا برای خرید مسکن طی ۴۰ سال گذشته برنامه احداث واحد‌های ارزان‌قیمت با کمک مسئولان کشوری به اجرا در آمده است؛ اتفاقی که رؤیای خانه‌دار شدن را برای قشر ضعیف و کم‌درآمد دست یافتنی کرده است و طی این چهار دهه اخیر منجر به خانه‌دار شدن بیش از ۲۸ هزارو ۴۰۰ خانوار شده است. حالا هم به گفته استاندار استان چهارمحال و بختیاری قرار است ۲۵۰۰ واحد شهری دیگر هم به این رقم اضافه شود و تعداد خانواده‌هایی را که به این شیوه خانه‌دار شده‌اند، به ۳۰۹۰۰ خانوار برساند. در این راستا اقبال عباسی بیان می‌کند: «امسال سهم استان ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی ارزان‌قیمت است که از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و راه و شهرسازی در استان احداث می‌شود که ۵۰۰ واحد آن در شهرکرد احداث می‌شود.» مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز در این باره می‌گوید: «اولویت اداره کل راه و شهرسازی استان در بحث مسکن دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در پروژه‌های احداث مسکن، احیای بافت‌های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی است.» داریوش حسینی اضافه می‌کند: «عملیات نیمی از واحد‌هایی که قرار است در استان احداث شوند توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری اجرایی می‌شود و اداره‌کل راه و شهرسازی استان زمین مورد نیاز آن را تأمین می‌کند.» این مقام مسئول ادامه می‌دهد: «نیمی دیگر از واحد‌ها هم در قالب طرح ملی بازآفرینی شهری در سطح چهارمحال و بختیاری احداث می‌شوند.»

تأمین منابع مالی انبوه‌سازان با بانک مسکن

گفتنی است که طی چهار دهه گذشته ۱۱ هزار و ۲۶ هکتار زمین به متقاضیان واجد شرایط برای ساخت مسکن ارزان‌قیمت واگذار شده است؛ زمین‌هایی که در قالب شهرک و محلات جدید در نظر گرفته شده‌اند. در حال حاضر نیز مردم در ۱۸ شهر استان با افزون بر ۱۱۰ هزار نفر جمعیت در هزار و ۹۲ هکتار بافت ناکارآمد زندگی می‌کنند. همچنین ۱۴۰ هزار و ۸۴۷ واحد مسکونی شهری استان هم نیاز به مقاوم‌سازی دارد. بنابراین اجرای طرح‌هایی که با اهدای واحد‌های مسکونی ارزان‌قیمت همراه است، امری ضروری و حیاتی محسوب می‌شود؛ خانه‌هایی که سقفی امن برای مردم ایجاد می‌کنند. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت اجرای چنین پروژه‌هایی در استان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: «برای ساخت این واحد‌ها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، اقدام به پیش ثبت‌نامی از متقاضیان این طرح کرد که تا کنون بیش از ۶ هزار نفر برای آن ثبت‌نام کرده‌اند.»
سهراب رئیسی اضافه می‌کند: «در راستای برطرف کردن موانع و مشکلات پیش روی ساخت و ساز مسکن، از انبوه‌سازان و دیگر نهاد‌های اثرگذار در این زمینه دعوت به عمل آمد و مشکلات و موانع موجود را مورد بررسی قرار دادند و راهکار‌هایی برای برطرف کردن موانع ارائه دادند.»

وی ادامه می‌دهد: «بانک مسکن هم برای تأمین نقدینگی مورد نیاز انبوه‌سازان و فعالان ساخت و ساز مسکن در قالب طرح‌های موجود اعلام آمادگی کرده است.» مضاف بر طرح ساخت مسکن ارزان قیمت برای مردم قرار است «طرح بازآفرینی شهری» برای بازسازی و نوسازی محلات فرسوده نیز انجام شود. به دنبال برنامه‌ریزی‌های مسئولان قرار است تا سال ۱۴۰۰، هزار و ۳۳۴ محله در ۵۴۳ شهر با جمعیت ۱۰ میلیون نفر در زیرمجموعه فعالیت‌های نرم‌افزاری و کالبدی طرح بازآفرینی قرار گیرد. بر این اساس به دنبال طرح برنامه ملی بازآفرینی شهری که اجرای رسمی آن از بهمن ۱۳۹۶ آغاز شده است سالانه باید ۱۰ درصد بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در سطح کشور بازسازی شود؛ برنامه‌ای که در کنار خانه‌دار کردن مردم، منجر به بازسازی بافت‌های فرسوده هم می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار