کد خبر: 955356
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
مؤسسه رتبه‌بندی تایمز در گزارشی به شکاف حقوق و دستمزد اساتید مرد و زن در دانشگاه‌های بریتانیا پرداخته است. این نهاد ۲۲۸ مؤسسه آموزش عالی در انگلیس را زیر ذره‌بین قرار داده و از تفاوت فاحش حقوق یک ساعت زنان در مقایسه با مردان پرده برداشته است.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: براساس آخرین آمار‌های به‌دست آمده مزایای مردان در دانشگاه‌های انگلیس، ولز و ایرلندشمالی افزایش یافته، اما درخصوص زنان وضعیت مناسبی وجود ندارد. کارشناسان در مورد این نابرابری هشدار می‌دهند و می‌گویند، مزایای مردان در ۴۶ مرکز آموزش عالی افزایش یافته است.
سال ۲۰۱۷ هنگامی که طبق اولین داده‌های مربوط به شکاف جنسیتی رسمی، مشخص شد زنان در دانشگاه‌های انگلستان در میانگین دستمزد ساعتی به‌طور متوسط ۱۸ درصد کمتر از همکاران مرد دریافتی دارند، مدیران دانشگاه‌ها مجبور شدند تغییراتی در این پرداختی‌ها لحاظ کنند.

کاهش یک درصدی تبعیض!
با وجود این، یک‌سال پس از آن یعنی در سال ۲۰۱۸ تجزیه و تحلیلی که توسط پایگاه تایمز انجام شده، نشان می‌دهد این رقم‌ها کمی تغییر کرده و اکنون در عدد ۱۴ درصد ثابت شده است. از سوی دیگر میانگین شکاف در حقوق و مزایای کارکنان دانشگاه‌ها در سال گذشته میلادی حدود ۱۵ درصد بوده که از ۱۴ درصد سال گذشته، یک درصد افزایش یافته است. بر این اساس از ۲۲۸ مؤسسه آموزش عالی که داده‌های خود را برای سال ۲۰۱۸ منتشر کرده‌اند، در ۴۶ مؤسسه این شکاف حقوقی بیشتر هم شده است و در سال گذشته این شکاف حقوقی ناشی از تبعیض جنسیتی در دانشگاه chester در نزدیکی شهر لیورپول ۵ درصد رشد کرده و از ۱۱ به ۱۶ درصد افزایش یافته است. در دانشگاه Carlisle در شمال غربی انگلیس این شکاف ۳ درصد افزایش یافت و در هر دو دانشگاه سلطنتی کشاورزی رویال و Surrey میزان شکاف جنسیتی خود را ۹ /۲ درصد افزایش دادند.
این گزارش نشان می‌دهد با اینکه برخی از دانشگاه‌ها مثل ساوتهمتون موفق به کاهش میانگین پرداختی متفاوت در حقوق مردان و زنان شده‌اند، اما با این حال اکثر مراکز آموزش عالی همچنان شکاف پرداخت جنسیتی را به نفع مردان گزارش کرده است.
این مؤسسات آموزش‌عالی در یک‌سال گذشته تلاش کرده‌اند، اندازه این شکاف را کاهش دهند. با این حال تفاوت صورت‌گرفته چیزی حدود ۱ /۰ درصد بوده است.

در حسرت صفر شدن
بهترین عملکرد را دانشگاه فالموت داشته است که در گزارش ارسال‌شده با متوسط فاصله ۳/ ۱۴ درصد، یعنی ۲/ ۸ درصد کمتر از سال قبل این فاصله را کاهش داده، اما هیچ دانشگاهی این میزان را به صفر نرسانده است. دانشگاهی که کمترین فاصله شکاف درآمدی را دارد، دانشگاه ورچستر است که کمترین میانگین شکاف درآمدی از ۲/ ۳ درصد به ۱ /۲ درصد در سال جاری کاهش یافته است.

لندنی‌ها در قعر جدول
در انتهای این لیست مؤسسه کسب‌وکار لندن قرار دارد که هنوز بزرگ‌ترین شکاف را دارد. رقم این شکاف ۸/ ۴۴ درصد است، هرچند بهبودی اندکی در رقم ۴۵ درصدی سال‌گذشته این مؤسسه ایجاد شده است. دانشگاه‌های لوهوربورو و لنکستر، دانشگاه بریستول و کالج دامپزشکی سلطنتی نیز همچنان حداقل ۲۵ درصد بیشتر از سطح متوسط به کارمندان مرد خود می‌پردازند. این‌ها در حالی است که براساس اظهارات یک مقام مسئول در اتحادیه کالج‌ها و دانشگاه‌های انگلستان، آمار‌های گزارش‌شده فقط بخشی از این داستان را بیان می‌کنند.

تغییرات با سرعت لاک‌پشتی
ریچارد برتمون می‌گوید، این گزارش از شکاف‌های درآمدی میان زنان و مردان به‌تن‌هایی کافی نیست و وقتی دانشگاه‌ها برنامه‌های عملیاتی را که مشخص می‌کنند، چگونه و چه زمانی آن‌ها شکاف را کاهش خواهند داد، اعلام می‌کنند، آرامش‌بخش نیست چراکه سرعت تغییرات تدریجی و کند است!
برتمون به تایمز گفته است: «سال‌هاست که شعار‌های روشنفکرانه در مورد آموزش‌عالی در مورد مسئله پرداخت غیرمنصفانه برای زنان شنیده‌ایم، آنچه ما واقعاً نیاز داریم، تعهدات واضح است که چگونه و چه زمانی مؤسسات آموزشی این شکاف را کاهش می‌دهند.»
جالب اینکه در سال ۱۹۰۲ دانشگاه‌های فرایبورگ و هایدلبرگ در آلمان نخستین دانشگاه‌هایی بودند که به طور رسمی به زنان اجازه تحصیل دادند. دانشگاه‌های دیگر هم سال‌های بعد به این دو دانشگاه پیشرو پیوستند، اما مقاومت در برابر زنان در جایگاه پرفسور یا پژوهشگر همچنان تا سال‌ها ادامه داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار