کد خبر: 955306
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۸
چهار دهه پیش بود که طرح ایجاد قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان مطرح شد و به تصویب رسید. آن زمان قرار شد این مهم با کمک متخصصان ژاپنی در کوتاه‌ترین زمان انجام شود و به بهره‌برداری برسد، اما ...
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: چهار دهه پیش بود که طرح ایجاد قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان مطرح شد و به تصویب رسید. آن زمان قرار شد این مهم با کمک متخصصان ژاپنی در کوتاه‌ترین زمان انجام شود و به بهره‌برداری برسد، اما با تغییر رژیم این طرح بزرگ که قرار بود برای نخستین بار در کشور اجرایی شود تا سال ۸۳ به فراموشی سپرده شد، تا اینکه بالاخره برای سومین بار در سال ۹۳ کلنگ‌زنی و قرار شد توسط ایتالیایی‌ها ساخته شود، با این وجود برخی مشکلات ادامه روند آن را دچار تأخیرکرد، تا اینکه با رفع موانع وزیر سابق راه از افتتاح آن تا اوایل سال ۹۹ خبر داد. در حالی فقط ۱۲ ماه از وعده وزیر سابق راه و شهرسازی برای تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان زمان باقی مانده است، حالا وزیر فعلی راه از تفویض مدیریتی اجرای این طرح خبر می‌دهد.

قرار گرفتن اصفهان در مسیر شهر‌های استان‌های بزرگی همچون تهران، قم و شیراز موجب شده تا این مسیر یکی از پرترددترین جاده‌های کشور به شمار رود؛ موضوعی که به‌شدت می‌طلبد تا با ایجاد راه‌آهن خصوصاً خطوط سریع‌السیر مشکل تردد مسافران حل شود. چهار دهه پیش بود که ایده راه‌اندازی قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران شکل گرفت و توسط یک شرکت ژاپنی دنبال شد، اما بعد از مدتی این طرح مسکوت ماند. در سال ۸۲ بار دیگر مسئولان به این فکر افتادند تا این پروژه را زنده کنند و کار احداث آن را از سرگرفتند. از سال ۸۶ مسیر حرکت قطار تعیین و کار‌های مربوطه توسط مسئولان استانی و دولتی پیگیری شد. این پروژه در دولت دهم آغاز شد و قرار شد در سال ۸۹ به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت پنج سال و روی کار آمدن دولت یازدهم پروژه مورد بازنگری قرار گرفت و در اسفند ۹۳ توسط رئیس‌جمهور یک بار دیگر کلنگ‌زنی شد. بر اساس برآورد‌ها این پروژه به طول ۴۱۰ کیلومتر ساخته می‌شود که طول مسیر حدفاصل تهران تا قم ۱۶۴ کیلومتر و قم تا اصفهان ۲۴۴ کیلومتر خواهد بود. بر همین اساس مقرر شد با راه‌اندازی این خط آهن با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان سفر بین تهران تا اصفهان به دو ساعت کاهش یابد.

تفویض اختیارات

شهریورماه سال ۹۵ بود که عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در جلسه عملیات اجرایی قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان این طرح اعلام کرد: «زمان اجرای این طرح ۴۴ ماه است که با تغییرات و جابه‌جایی‌های انجام شده در طول مسیر یک ایستگاه در شهر اصفهان، یک ایستگاه در تهران و ایستگاه دیگر در کنار حرم حضرت معصومه (س) در قم احداث می‌شود.»

طبق اظهارات وزیر راه در حالی که قرار بود تا اوایل سال ۹۹ قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان ساخته و افتتاح شود، اما برخی تغییرات موجب شده تا ادامه آن دوباره در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. روز گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: «با توجه به فراهم شدن تضامین مالی از سوی طرف خارجی طرح ریلی راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و قم- اراک، با حفظ مسئولیت قانونی راه‌آهن، اختیارات از شرکت راه‌آهن به شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل تفویض شد.»

محمد اسلامی با اشاره به مصوبه ابلاغی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص مجری احداث راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و قم- اراک، افزود: «در این مصوبه اختیارات توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل تفویض شد تا عملیات مدیریت و راهبری از سوی شرکت ساخت و توسعه با حفظ مسئولیت قانونی شرکت راه‌آهن انجام شود.»

قطار سریع‌السیر اولویت دولت

اواخر بهمن‌ماه سال گذشته بود که وزیر راه پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت دانست که باید در اسرع وقت انجام گیرد. محمد اسلامی با بیان اینکه قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان در سه سال و نیم آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد، گفت: برای این پروژه بزرگ ملی سرمایه‌گذاری ۲ /۵ میلیارد یورویی پیش‌بینی‌شده است. با این حال از آنجایی‌که بخشی از این قطار از طریق فاینانس خارجی تأمین می‌شود نوسانات اخیر نرخ ارز راه‌اندازی به‌موقع آن را با مشکل همراه کرده است؛ موضوعی که می‌طلبد تا در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار