کد خبر: 955161
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵
با مشارکت کمیته امداد، سازمان برنامه و بودجه و مؤسسه خیریه بوتراب، ظرف مدت یک سال هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های ایتام در شش استان کشور ساخته شده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در کمیته امداد، تا پایان سال ۹۸ هیچ خانواده ایتامی در کمیته امداد بدون مسکن مناسب نخواهد بود.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: یکی از دغدغه‌های خانواده‌های کمیته امداد داشتن سرپناه است؛ این مهم موجب شده تا برای رسیدن به این موضوع گام‌های خوبی برداشته شود. بهمن‌ماه سال گذشته بود که رئیس کمیته امداد با اشاره به ساخت هزار واحد مسکن برای خانواده‌های ایتام در مناطق محروم کشور اعلام کرد: «با اجرای برنامه‌های مسکن در کمیته امداد، همه خانواده‌های ایتام تحت حمایت تا سال آینده صاحب خانه می‌شوند.» حال خبر‌ها حکایت از آن دارد که کمیته امداد امام (ره) مازندران برنامه خانه‌دار کردن ۵۰۰ خانواده از ایتام زیر پوشش این نهاد در استان را آغاز کرده است؛ موضوعی که نویدبخش جدی بودن تصمیم کمیته امداد برای رسیدن به این هدف والاست.

داشتن مسکن مناسب برای محرومان تحت پوشش کمیته امداد همواره یکی از مهم‌ترین اهداف این نهاد به شمار می‌رود و از زمان ایجادآن این مهم همواره مورد توجه بوده است. این در حالی است که با آغاز مأموریت رئیس کمیته امداد این مهم به شکل جدی‌تری دنبال شد.

این مهم سبب شده تا کمیته امداد امام خمینی (ره) با همکاری بنیاد برکت و سپاه برنامه‌های ویژه‌ای را در این زمینه در دستور کار خود قرار دهند. از آنجا که استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، مازندران، کردستان، خوزستان، بوشهر، لرستان، کرمانشاه و ایلام ازجمله مناطقی به شمار می‌روند که محرومان آن به‌شدت نیازمند داشتن مسکن و سرپناه مناسبی هستند، لذا با توجه به اولویت هریک از این مناطق کار ساخت مسکن برای نیازمند در دستور کار قرار گرفت که مازندران یکی از این استان‌ها بود.

ساخت مسکن برای ۲۰۰ خانواده محروم مازنی

اوایل شهریورماه سال گذشته بود که مدیرکل تأمین مسکن و مهندسی ساختمان کمیته امداد از مقاوم‌سازی ۲۲ هزار واحد مسکن مددجویان روستایی تا پایان سال خبر داد و اعلام کرد: «امسال با همکاری کمیته امداد، سپاه و بنیاد برکت ۱۰ هزار واحد مسکن در ۱۴ استان ساخته می‌شود که این کار شروع شده است و تا پایان سال آینده کامل می‌شود.» هنوز چند روزی از این اظهارات نگذشته که ابراهیم بازیان در مراسم افتتاح مسکن محرومان در ساری از تحویل ۳۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده برای محرومان کشور ظرف چند ماه اخیر خبر داد؛ موضوعی که به‌خوبی نشان داد کمیته امداد برنامه‌ای جدی برای رفع نیاز مسکن محرومان دارد و در حال عملی کردن آن است. با آغاز سال جدید و برنامه‌ریزی‌ها برای عملی ساختن قول‌های داده شده در زمینه مرتفع کردن نیاز مسکن محرومان، روز گذشته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) مازندران از آغاز برنامه خانه‌دار کردن ۵۰۰ خانواده از ایتام زیر پوشش این نهاد در استان خبر داد. رضا نوروزی افزود: «ساخت این تعداد منزل مسکونی که در قالب طرح «لذت لبخند» در ۱۶ شهرستان مازندران آغاز شده، حداقل تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و خانه‌ها به مددجویان زیر پوشش تحویل داده می‌شود.» این در حالی بود که تمامی هزینه ساخت منزل خانواده ایتام از محل کمک خیران و نیک‌اندیشان استان تأمین می‌شد تا شرایط و فضا برای خانه‌دار شدن این اقشار فراهم شود.

این مسئول کمیته امداد در استان با اشاره به وجود حدود ۴ هزار یتیم در مازندران و اینکه ۳۵۰ یتیم بدون مسکن و مستأجر هستند، گفت: «کمبود و نداشتن زمین به عنوان مشکل اصلی در خانه‌دار شدن ایتام استان است که کمیته امداد برای اجرای این طرح بیشتر از هر زمان دیگری به حمایت خیران نیاز دارد.» نوروزی با بیان اینکه ساخت ۵۰۰ خانه برای مددجویان زیر پوشش این نهاد با همکاری نیکوکاران استان در دست اجرا است، افزود: «تاکنون شماری از این خانه‌ها به مددجویان زیر پوشش تحویل شده و باقی مانده خانه‌های نیمه‌کاره نیز حداقل تا پایان شهریورماه امسال تحویل داده خواهد شد.»

این در حالی است که بیش از ۷۰ هزار خانواده زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مازندران هستند. به گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) مازندران خیران می‌توانند در قالب اهدای زمین، تأمین مصالح و وجه نقدی در ساخت خانه‌های ایتام و شتاب بخشیدن به روند ساخت آن اقدام کنند. این اظهارات در حالی بیان شد که سال گذشته مدیر کمیته امداد امام‌خمینی (ره) ناحیه یک ساری در مازندران در این خصوص گفته بود: «امسال ۲ هزار واحد مسکن سهم مازندران و از این تعداد ۷۵۰ واحد در مناطق روستایی و محروم بوده که با همکاری سپاه و بنیاد برکت تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.» همچنین مرتضی ناعی افزود: «سال گذشته نیز ۴۲ واحد مسکن برای محرومان ساخته شد که از این تعداد ۲۰ واحد مسکن روستایی بوده و بیش از ۱۱ میلیارد و ۷۳۶ میلیون ریال هزینه عمرانی برای ساخت این واحد‌ها شده است.» به گفته وی سال گذشته نیز ساخت ۵۶ واحد مسکن روستایی در دستور کار قرار گرفته بود.

آغاز اجرایی شدن خانه محرومان

بهمن‌ماه سال گذشته بود که رئیس کمیته امداد از ساخت هزار واحد مسکن برای خانواده‌های ایتام در مناطق محروم کشور خبر داد و گفت: «با اجرای برنامه‌های مسکن در کمیته امداد، همه خانواده‌های ایتام تحت حمایت تا سال آینده صاحب خانه می‌شوند.» سیدپرویز فتاح افزود: «بر اساس این تفاهمنامه، با مشارکت کمیته امداد، سازمان برنامه و بودجه و مؤسسه خیریه بوتراب، ظرف مدت یک سال هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های ایتام در شش استان کشور ساخته می‌شود.» به گفته وی با روند فعلی و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در کمیته امداد، تا پایان سال ۹۸ هیچ خانواده ایتامی در کمیته امداد بدون مسکن مناسب نخواهد بود و تمامی خانواده‌های ایتام تحت حمایت صاحب خانه می‌شوند.

بر اساس تفاهمنامه فی مابین کمیته امداد، سازمان برنامه و بودجه و مؤسسه خیریه بوتراب قرار است تا پایان امسال هزار واحد مسکونی برای ایتام در شش استان محروم کشور ساخته شود که ۵۰۰ واحد از این واحد‌ها در مناطق روستایی و ۵۰۰ واحد در مناطق شهری پیش‌بینی شده است. همچنین طبق برآوردها، هزینه ساخت این واحد‌ها در مناطق روستایی ۵۰ و در مناطق شهری ۶۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار