کد خبر: 955156
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۵
عبدالرحمان شاه‌حسینی رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «جوان»:
پس از اتفاقات بازی سپیدرود رشت و تراکتورسازی در فروردین ماه گذشته پرونده شرط‌بندی در فوتبال ایران دوباره باز شد تا برخورد با این معضل به یکی از مطالبه‌های اصلی هواداران فوتبال تبدیل شود.
سرویس ورزش جوان آنلاین: پس از اتفاقات بازی سپیدرود رشت و تراکتورسازی در فروردین ماه گذشته پرونده شرط‌بندی در فوتبال ایران دوباره باز شد تا برخورد با این معضل به یکی از مطالبه‌های اصلی هواداران فوتبال تبدیل شود. شرط‌بندی در فوتبال در حالی دوباره به صدر خبر‌های ورزشی بازگشته است که این مسئله یکی از بخش‌های اصلی پرونده فساد در فوتبال است که سه سال پیش توسط مجلس تهیه شد. با وجود گذشت چند سال از قرائت این پرونده در صحن علنی مجلس، هنوز خبری از بررسی آن در قوه قضائیه به گوش نمی‌رسد، مسئله‌ای که سبب شده تا خیلی‌ها از بایگانی شدن پرونده فساد در فوتبال بگویند. این در حالی است که بسیاری معتقدند در صورت رسیدگی به این پرونده، امروز معضل شرط‌بندی در فوتبال به عنوان یکی از مصادیق پرونده، گسترش پیدا نمی‌کرد. در گفت‌وگو با عبدالرحمان شاه‌حسینی رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به بررسی پدیده شرط‌بندی فوتبال پرداخته‌ایم.

جناب شاه‌حسینی، مدتی است دوباره ماجرای شرط‌بندی در فوتبال بیشتر از گذشته مطرح شده است، به عنوان یکی از مدیرانی که در فوتبال ایران فعالیت کرده‌اید، از سابقه شرط‌بندی در فوتبال ایران صحبت می‌کنید؟
داستان شرط‌بندی که در کل دنیا مرسوم است، در کشورمان یک سابقه ۵۰، ۵۵ ساله دارد و چیزی نیست که تازه اتفاق شده باشد. قدیم یک عده‌ای در ضلع شمالی ورزشگاه امجدیه پشت دروازه می‌نشستند و کارشان شرط‌بندی بود و سرگروه‌هایی داشتند. این معضل وجود داشته و در حال حاضر گسترش پیدا کرده است و با پیشرفت تکنولوژی در فضای مجازی هم شرط‌بندی انجام می‌شود. یکی از فصل‌های پرونده فساد در فوتبال که موضوعات مختلفی دارد، شرط‌بندی است. در این پرونده دقیقاً محل‌های شرط‌بندی مشخص شده است، به عنوان نمونه به یک سری محل‌های سنتی شرط‌بندی مانند قهوه خانه‌ها و سفره‌خانه‌هایی در تهران و شمال کشور در این پرونده اشاره شده است. این گزارش تهیه شده و در صحن علنی مجلس قرائت شده و به دستگاه قضایی اعلام شده است. از بیان جزئیات معذورم، اما به صورت کلی پدیده شرط‌بندی در پرونده فساد در فوتبال مطرح شده و تصدیق شده است. باید صبر کنیم ببینیم که دستگاه قضایی درباره این پرونده چه اقدامی انجام می‌دهد.

قطعاً برخورد نکردن با چنین پدیده‌ای می‌تواند فوتبال ایران را بیشتر از قبل به منجلاب فساد فروببرد، چرا چنین پدیده‌ای در حال گسترش است؟
رسیدگی به اتهام شرط‌بندی یک کار ظریف و پیچیده است که باید با دقت چنین پرونده‌هایی را بررسی کرد. با این حال معتقدم برخورد با شرط‌بندی و دیگر ناهنجاری‌های فوتبال از قدرت و توان این فدراسیون خارج است و ناتوانی فدراسیون در این رابطه اثبات شده است. اعتقاد دارم در این پرونده دستگاه قضایی باید ورود کند. به خصوص که شرط‌بندی پدیده خطرناکی برای فوتبال ایران است و اگر ادامه داشته باشد و رشد کند، فساد بدنه فوتبال را می‌گیرد و آن زمان است که دیگر نمی‌توان این موضوع را جمع کرد.

چرا این اراده در فدراسیون فوتبال برای مبارزه با پدیده شرط‌بندی وجود ندارد؟
ناهنجاری‌ها در فوتبال روز به روز بیشتر می‌شود، اما مدیران فدراسیون تنها تماشاگر هستند. یکی از این ناهنجاری‌ها هم شرط‌بندی است که از قدیم‌الایام و در زمان فدراسیون‌های قبلی هم بوده است و امروز گسترش آن سبب شده تا خطر بیشتری در این رابطه فوتبال ایران را تهدید کند.

گفته می‌شود شهر‌های شمالی کشور از مراکز شرط‌بندی فوتبال هستند و چندی قبل پلیس فتا از برخورد با سایت‌های شرط‌بندی خبر داده بود، با این حال به نظر می‌رسد در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی صورت نمی‌گیرد.
درباره پدیده شرط‌بندی فوتبال در شهر‌های شمالی کشور، چند سال قبل در شهر ساری پرونده‌ای تشکیل شد و چند نفر با اعلام دادستان این شهر دستگیر شدند. اعتقاد دارم که رسانه‌ها باید سرنوشت این پرونده را رصد کنند، در حیطه سایت‌های شرط‌بندی هم وظیفه پلیس فتا و تمام ضابطین دادگستری، کشف جرم، انجام تحقیقات مقدماتی و ارسال پرونده به مرجع قضایی است، صدور حکم و برخورد با مجرمان با دستگاه قضایی است. در این راستا رسانه‌ها باید از همان پله اول که پلیس هست چنین پرونده‌هایی را پیگیری کنند و نتیجه آن را منعکس کنند. حسن این مسئله این است در صورتی که کسانی در این پرونده‌ها محکوم شده باشند، با اطلاع‌رسانی اسامی‌شان، ممکن است دیگر سمت شرط‌بندی فوتبال نروند و نگران شوند که دوباره ممکن است یقه آن‌ها گرفته شود.

البته برخی پدیده شرط‌بندی را به آنالیز و بررسی مسابقات ربط می‌دهند و می‌گویند با دانش این کار را انجام می‌دهند!
آنالیز یک امر فنی است که در فوتبال روز دنیا وجود دارد، اما درباره پیش‌بینی، بعد رفتن من از کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، بحث جادوگری در فوتبال را پیش کشیدند، همان موقع هم مصاحبه کردم و عنوان کردم که موضوع پیش‌بینی کردن نتایج کلاهبرداری و شیادی است، اگر این قضیه این‌قدر مؤثر است. فدراسیون فوتبال می‌توانست کارش را تعطیل کند و در مسابقات مقدماتی جام جهانی از این حربه استفاده می‌کرد و تیم را به جام جهانی می‌برد و آنجا هم با جادو تیم را قهرمان جهان می‌کرد. پس این مسئله از پایه و اساس مردود است. با این حال یک سری هستند که با استفاده از عنوان جادوگری، کلاهبرداری می‌کنند و در فوتبال ممکن است هر چند وقت یک بار پیش‌بینی‌شان هم درست از آب دربیاید و شیادی‌شان جواب بدهد، مثل این می‌ماند سنگی که به آسمان پرتاب می‌کنیم، بعد از چرخ خوردن سرانجام به زمین می‌افتد. اما این مسئله از نظر شرعی هم رد شده و مردود است.

گفته می‌شود در پرونده‌های شرط‌بندی رد پای برخی اهالی فوتبال مانند بازیکنان، مربیان یا داوران هم دیده می‌شود.
در بحث شرط‌بندی و اتهام‌زنی باید مراجع رسیدگی‌کننده اطلاع‌رسانی کنند، در این موضوع و نام بردن از شخصی باید بسیار مراقب باشیم، چون ریختن آبروی افراد مانند ریختن خون آنهاست و این مسئله این‌قدر مهم است و در دین ما نیز به آن تأکید شده است. به همین خاطر نباید به کسی به راحتی اتهام زد، مراجع قضایی اتهام‌هایی که وجود دارد را بررسی می‌کنند و پس از تشکیل پرونده، در این باره حکم صادر می‌کنند. در همین راستا قبل از اینکه اتهامی ثابت شود باید مواظب باشیم از کسی نام نبریم، در صورتی که نامی در این پرونده‌ها قبل از صدور حکم مطرح شود، این فرد در صورتی که برائت بگیرد می‌تواند اعاده حیثیت کند و جواب این آبروی رفته را چه کسی باید بدهد؟ به همین خاطر رسانه‌ها و مراجعی که پرونده‌ها را رسیدگی می‌کنند، باید بسیار مراقب باشند تا قبل از اینکه دادگاه رسیدگی نکرده با آبروی افراد بازی نکنند. البته این منافاتی با اینکه باید قاطعانه با فساد در فوتبال مانند شرط‌بندی، جادوگری و... برخورد شود، ندارد.

درباره گردش مالی شرط‌بندی فوتبال هم مبالغ نجومی مطرح می‌شود و صحبت از ۱۰ میلیارد و چند میلیون دلار است.
چهار، پنج سال پیش اعلام شد در گردش مالی شرط‌بندی در شمال کشور در هفته چند میلیارد تومان جابه‌جا می‌شود، در حال حاضر اعلام هر گونه مبلغ رد و بدل شده در شرط‌بندی‌ها تنها در صلاحیت دستگاه قضایی است و در این باره نمی‌توان به گفته اشخاص استناد کرد و فرد دیگری صلاحیتی در این باره ندارد، چون این اطلاعات را یک شخص نمی‌تواند داشته باشد، باید یک مرجعی رسیدگی کرده باشد، متهمان دستگیر شده باشند و حساب‌ها و گردش‌های مالی‌شان بررسی شده باشد تا گردش مالی شرط‌بندی‌هایی که در فوتبال صورت گرفته مشخص شود، به همین خاطر این در صلاحیت مراجع قضایی است و نه افراد دیگر.

برای مقابله با پدیده شرط‌بندی فوتبال باید چه کار کرد؟
فدراسیون فوتبال در راستای وظایفی که دارد باید هم در مبحث بازدارندگی و هم برخورد با چنین پدیده‌هایی آن‌قدر قاطعانه و قوی عمل کند که شاهد پدیده‌هایی مانند شرط‌بندی در فوتبال نباشیم. در صورت وقوع شرط‌بندی در فوتبال، باید فدراسیون دقیقاً به پرونده رسیدگی و با توجه به صلاحیتی که دارد با هر شخص و هر مقامی در هر پستی برخورد کند تا دیگر تکرار نشود. در کنار این با توجه به اینکه شرط‌بندی از مصادیق قمار است و در قانون مجازات اسلامی جرم به حساب می‌آید، بیشترین تأثیر برای جلوگیری از گسترش آن، برخورد دستگاه محترم قضایی است. قبل از تمام برخورد‌هایی که فدراسیون و دستگاه قضایی انجام می‌دهند، معتقدم که باید یک سری اقدامات بازدارنده هم انجام شود. فدراسیون فوتبال در سالم‌سازی مسابقات باید یک سری تدابیر بیندیشد، باید گروه‌های کارشناسی برای رصد بازی‌ها، بازیکنان، مربیان، نتایج قبلی و فعلی تیم‌ها تشکیل دهد. در صورتی که یک مسابقه نتیجه غیرطبیعی داشت، یک تیم کارشناسی متشکل از فنی، حقوقدان و... که توسط فدراسیون فوتبال تشکیل شده، باید آن را بررسی کند و با دلیل و مدرک درباره تخلفات احتمالی نظر بدهد.

اما انگار چنین حساسیتی در مجموعه فوتبال کشور دیده نمی‌شود و این نگران‌کننده است.
متأسفانه چنین اقداماتی انجام نشده است و وقتی یک صدایی از جایی درمی‌آید، شروع می‌کنند و می‌گویند ما بررسی می‌کنیم. اراده‌ای دیده نمی‌شود و معتقدم در صورتی که یک سری اتفاقات چند وقت اخیر رخ نمی‌داد، باز هم فدراسیون فوتبال سکوت می‌کرد. البته الان هم فدراسیون در این رابطه سکوت کرده و کار خاصی انجام نداده است.

به عنوان سؤال پایانی سرنوشت پرونده فساد در فوتبال که شرط‌بندی هم یکی از بخش‌های این پرونده است، به کجا رسید، به عنوان یکی از مسئولان تهیه‌کننده این پرونده، اطلاعی از سرنوشت آن دارید؟
سه سال کار تحقیقاتی با استفاده از تمامی منابع چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی صورت گرفته و کار ما در این پرونده تمام شده است، گزارش آن هم قرائت شد و قرار شد به دستگاه قضایی ارسال شود. در این باره بهتر است از آقای محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیگیری کنید که سرانجام پرونده بعد از سه سال چه شده است.
با این حال یکی از مطالبه‌های هواداران برخورد با فساد در فوتبال است و باید نسبت به این مسئله حساسیت وجود داشته باشد.
یک کلام بگویم، اگر خوب به این پرونده رسیدگی شود، دست خیلی از افرادی که ادعای پاکی دارند و الان در فوتبال مسئولیت دارند، رو می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار