کد خبر: 954308
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
برجام که قرار بود «برنامه جامع اقدام مشترک» باشد، از همان آغاز نه برنامه بود، نه جامع، نه اقدامی داشت و نه اشتراکی! حالا، اما جنگ برجامی مغلوبه شده است؛ ایران امروز رسماً تجدیدنظر در برجام را اعلام می‌کند و نامه‌های روحانی به سران پنج کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم امروز با پیک رسمی ارسال خواهد شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اما اروپا نیز پس از یک سکوت ۲۴ ساعته، دیشب دوباره «پلیس بد» خود را قدقدکنان به میدان فرستاد تا پیام فرانسه به ایران این باشد که اگر اجرای بخشی از برجام را متوقف کنید، ما تحریم‌های بیشتری علیه شما اجرا خواهیم کرد. این اوج وقاحت قوم بی قانون اروپایی است که حتی وقتی ایران تأکید می‌کند قصد دارد بند‌هایی از خود برجام را اجرا کند و اقدام ایران در چارچوب برجام است، تهدید به تحریم بیشتر می‌کند و از خود نمی‌پرسد که بیشتر از آنچه که هست، دیگر چه؟! اروپا نه نفتی از ایران می‌خرد، نه عملیات بانکی با ایران دارد و نه هیچ شرکتی از اروپا در ایران است، با این حال تهدید بوالهوسانه خروس فرانسه نشان می‌دهد که آن‌ها حتی به برجامی که قرار بود برنامه جامع اقدام مشترک باشد، از همان ابتدا اعتقادی نداشتند و این یک بازی سرمستانه بیش نبود. به گمان آنچه اکنون ایران به عنوان تجدید نظر در اجرای بخشی از برجام انجام خواهد داد، اگرچه اقدامی جزئی و بخشی است، اما حاوی پیامی روشن برای غرب است که ایران نه قرار است مادام‌العمر پایبند معاهده‌ای یک‌طرفه باشد و نه آنطور که برخی غربی‌ها گمانه می‌زنند، ایران در برابر خروج رسمی امریکا از برجام و خروج عملی اروپا از برجام دست و پا بسته نیست، هرچند عقلانیت و صداقت ایران ممکن است آن‌ها را به این خطا انداخته باشد.

نامه رئیس‌جمهور به سران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه
رئیس‌جمهور امروز چهار شنبه نامه‌ای را خطاب به سران کشور‌های ۱+۴ می‌نویسد که قرار است توسط سید عباس عراقچی در اختیار سفیران این کشور‌ها در تهران قرار گیرد. یک مقام آگاه ایرانی به خبرگزاری ایسنا اطلاع داد که نامه رئیس‌جمهور به سران پنج کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه چهار شنبه در اختیار سفیران این کشور‌ها در تهران قرار می‌گیرد. قرار است سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با دعوت سفرای کشور‌های مذکور به مقر وزارت خارجه، نامه رئیس‌جمهور را تحویل آن‌ها بدهد. همچنین در نامه‌ای دیگر از سوی وزیر امور خارجه کشورمان جزئیات فنی تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای، به فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد. به گزارش ایسنا، پیش‌تر اعلام شده بود که روز چهار شنبه هفته جاری برنامه‌های مرحله‌ای ایران برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج امریکا از برجام اعلام خواهد شد. منابع آگاه تأکید کرده بودند که برنامه‌های پیش‌بینی شده در چارچوب بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام بوده و فعلاً موضوع خروج از برجام مطرح نیست. کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج امریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشور‌های اروپایی در اجرای تعهدات‌شان است. مقامات کشورمان می‌گویند راه برای دیپلماسی باز است و اقدامات مرحله‌ای ایران فرصت مجددی است به دیپلماسی و طرف‌های مقابل که مسیر اشتباه یکجانبه‌گرایی را تصحیح کنند و به نقطه گذشته و عمل به تمام مفاد برجام برگردند. همچنین مقامات اتحادیه اروپا که در یک سال گذشته تنها به ارائه وعده‌های اجرا نشده اکتفا کرده‌اند به صورت غیر رسمی در جریان این تصمیم قرار گرفته‌اند.

لحن تهدید پاریس
منابع فرانسوی از قول یک مقام فرانسوی لحن تهدید در پیش گرفتند. اروپاییان به انتشار گزارش‌های تأیید شده درباره تصمیم ایران برای متوقف کردن بخشی از تعهدات خود در برجام، واکنش رسمی نشان نداده‌اند، ولی یک دیپلمات فرانسوی تهدید کرده که در صورت کاهش تعهدات ایران، اروپا تحریم‌ها را بازمی‌گرداند. یک مقام فرانسوی روز سه شنبه گفت: در صورتی که ایران توافق هسته‌ای را نقض کند اروپا آماده باز اعمال تحریم‌ها خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
0
0
بالاتر ازسیاهی رنگی نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
0
0
اروپا باز هم دارد اینها رافریب میدهد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
0
0
زور گوئی رافقط باید با زبان زور پاسخ داد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
0
0
تا میتوانید بینی مکرون دیکتاتور و ترامپ تروریست وکودکش را بخاک بمالید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار