کد خبر: 952920
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶
آیا جشنواره‌ای که پررنگ‌ترین و شلوغترین بخش آن اکران فیلم‌های جامانده از جشنواره ملی فجر می‌شود می‌توان نام جهانی گذاشت؟
ایزد مهرآفرین
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: جشنواره جهانی فجر امسال متاثر از چند مساله حاشیه ساز شد. اتفاق عجیب اول عدم اعلام اسپانسر‌های جشنواره بود که دبیر جشنواره از اعلام رسمی آن‌ها به دلیل عدم تمایل ایشان (اسپانسر) سر باز زد. فارغ از این که یک اسپانسر چرا باید بدون هیچ نام و نشانی وارد یک مراسم این چنینی شود و حضور بی نام و نشان و غیررسمی چه عایدی برایش دارد، که خود محل تامل جدی است، خود اسپانسر و جزئیات فعالیت‌های او نیز بعد از اعلام دبیر جشنواره به حجم سئوالات افزود.

«سجاد علیجانی» که پیش‌تر با سرمایه گذاری در چند فیلم نظیر «ما همه با هم هستیم» و «جهان با من برقص» شناخته شده بود، بعد از آغاز مسابقه «برنده باش» و حواشی عجیب این مسابقه نیز بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد.

چه آنکه برخی «علیجانی» و تیم او را یکی از متهمین اصلی ماجرای تخلف در جشنواره جام جم می‌دانند و درباره صبغه و سابقه او و فعالیت‌های مشکوک او در حوزه وب و احتمال مشارکت جدی اش در سایت‌های شرط بندی و قمار نیز زمزمه‌هایی در رسانه‌ها به راه افتاد. سرمایه گذاری که با اپلیکیشن پر مساله ش. به مهم‌ترین سوژه این روز‌های تلویزیون تبدیل شده و حالا مورد توجه‌ترین سرمایه‌ی جدیدالورودی است که به عرصه فرهنگ و هنر وارد شده است.

از طر دیگر با گذشت ۴ سال از حضور میرکریمی در جشنواره جهانی، جای سئوال است که جایگاه جشنواره جهانی فجر در مناسبات هنری و فرهنگی آسیا و جهان کجاست؟ آیا این جشنواره توانسته به قطب فرهنگی و یک مراسم مهم هنری در سطح آسیا تبدیل شود؟ آیا توانسته یک رخداد قابل توجه در سطح جهان باشد؟ یا حتی در این مسیر قدم برداشته است؟ اگر از حضور مقتصدانه «الیور استون» و «پل شریدر» در دو دوره اخیر بگذریم، واقعیت آن است که جشنواره جهانی فجر نتوانسته کار جدی‌ای در حوزه برندسازی این جشنواره در سطح جهان و حتی آسیا نماید. ما هیچ گاه در این چهار سال میزبان فیلم‌های مهم دنیا نبوده‌ایم و این برای منتقدان میرکریمی گواهی است بر عدم موفقیت او.

آیا جشنواره‌ای که پررنگ‌ترین و شلوغترین بخش آن اکران فیلم‌های جامانده از جشنواره ملی فجر می‌شود می‌توان نام جهانی گذاشت؟

پیشنهاد به میرکریمی و سازمان سینمایی می‌شود که اگر واقعا به فکر جهانی شدن و تاثیر گذار بودن جشنواره جهانی هستند این جشنواره را به پاتوق فیلمسازان آزادی خواهی و ضد جریان سینمای رایج هالیوود و غرب تبدیل کنند. آنوقت است که می‌توان به اثر گذاری و جهانی شدن این جشنواره امیدوار بود.

با تمام این اوصاف، اما «میرکریمی» اخیرا از احتمال خروجش از جشنواره جهانی فجر سخن گفته. باید ببینیم این موضوع جدی است یا خیر و اگر جدی است، مسائلی که ذکر آن‌ها رفت تا چه حد در این تصمیم سازی سهیم بوده‌اند. یا صرفا این ژست میرکریمی فرار به جلوی است برای پاسخ به انتقادات از این جشنواره!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار