کد خبر: 950447
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
تبعات اقدام آمریکا در قراردادن نام سپاه در فهرست تروریستی
ماشین تروریسم دولتی ایالات متحده طی دهه‌های اخیر، فجایع بی‌شماری را در جهان به وجود آورده که پرداختن به آن‌ها مثنوی هفتادمن کاغذ می‌طلبد. فقط در یک نمونه طی سال‌های اخیر، از زیر آستین یانکی‌ها، اژد‌های هفت سر داعش سربرآورد.
سرویس سیاسی جوان آ‌نلاین: آمریکا تروریست‌پرورترین دولت دنیاست. ماشین تروریسم دولتی ایالات متحده طی دهه‌های اخیر، فجایع بی‌شماری را در جهان به وجود آورده که پرداختن به آن‌ها مثنوی هفتادمن کاغذ می‌طلبد. فقط در یک نمونه طی سال‌های اخیر، از زیر آستین یانکی‌ها، اژد‌های هفت سر داعش سربرآورد. «لانه زنبور»، نام پروژه سری و مشترک دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی برای ایجاد داعش بود. اسناد این موضوع توسط «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق «آژانس امنیت ملی آمریکا» فاش شده و «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز در کتاب «تصمیمات سخت» بدان اعتراف کرده است.

حمایت آمریکا از رژیم متجاوز سعودی
از سویی دیگر حمایت‌های تسلیحاتی و لجستیکی و سیاسی آمریکا از رژیم متجاوز سعودی در جریان جنگ یمن، به قدری آمریکا را در نزد افکار عمومی جهانیان منفور کرده که اخیراً مجلس نمایندگان آمریکا طرحی تصویب کرده که براساس آن این کشور باید به حمایت خود از عربستان سعودی در جنگ یمن، پایان دهد. چندی پیش «دیوید ایگناتیوس» در «واشنگتن پست» نوشت که آمریکا همکاری‌های راهبردی امنیتی و نظامی خود با رژیم سعودی را به حال تعلیق درآورده است. حتی از «مایکل مورل» مقام ارشد سازمان سیا هم نام برده شد که پروژه ویژه آموزش به افسران بلندپایه سعودی را متوقف کرده است. البته این اقدامات صرفاً ژست‌هایی برای فرار واشنگتن از پاسخگویی به افکار عمومی دنیا در قبال جنایات رخ‌داده علیه مردم مظلوم یمن است.

تبعات حقوقی اقدام آمریکا در تروریست نامیدن سپاه
اما حالا همین آمریکای سردمدار در تروریسم‌پروری بنا بر گزارشات منتشره در رویترز و وال‌استریت‌ژورنال، قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی بگنجاند. در این رابطه گفتنی‌ها بسیار است؛ نخست آنکه همانطور که در بالا اشاره شد، آمریکا به عنوان یک رژیم تروریست‌پرور اصلاً صلاحیت تعیین گروه‌های تروریستی را ندارد و خود باید در محاکم عالیه بین‌المللی به سبب ایجاد گروه‌ها و گروهک‌های درنده و متوحش تروریستی از القاعده تا داعش محاکمه و مجازات شود.
در ثانی، اقدام آمریکا در قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، یک بدعت خطرناک محسوب می‌شود؛ از این منظر که این برای نخستین‌بار است ایالات متحده، یکی از سازمان‌های نظامی مشروع و قانونی و رسمیت یافته یک کشور مستقلِ عضو سازمان ملل را تهدید به قراردادن در فهرست تروریستی می‌کند. این امر، تهدید آشکار حاکمیت ملی یک کشور مستقل و به نوعی تهدید به رویارویی با قوای نظامی آن کشور است و خلاف تمام قواعد آمره حقوق بین‌الملل و حق حاکمیت ملی کشور‌ها است. از همین رو حق ایران برای پیگرد قانونی اقدام آمریکا در قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، محفوظ است. هر چند سردمداران رژیم آمریکا طی دو سال اخیر به وضوح نشان داده‌اند که وقعی برای مقررات و احکام و قرارداد‌های بین‌المللی قائل نیستند و بر مبنای خوی تجاوزکارانه و سلطه‌گرایانه خود، هر حکم بین‌المللی را حتی اگر مُهر شورای امنیت سازمان ملل و دیوان بین‌المللی دادگستری را هم داشته باشد، به زیر پا می‌گذارند.
اما آن‌طور که در خبر‌ها آمده است، تصمیم نابخردانه و ایران‌ستیزانه آمریکا برای افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی قرار بود در روز دوشنبه (۱۹‌فروردین - ۸‌آوریل) اعلام شود، اما مقامات کاخ سفید برای اثرگذاری روانی این تصمیم بر جامعه ایران، آن‌را به‌طور غیر رسمی در روز شنبه (۱۷ فروردین - ۶‌آوریل) مصادف با نخستین روز کاری سال‌۹۸ اعلام کردند. آمریکایی‌ها طی چندماه اخیر که بر گستره اقدامات ضدایرانی‌شان افزوده‌اند به شدت به اثرات روانی ماشین ترور اقتصادی‌شان در جامعه ایران، چشم دوخته‌اند. فراموش نکرده‌ایم که تا دو ماه پیش از رسیدن موعد اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی علیه مردم ایران در ۱۳‌آبان ۹۷، مقامات آمریکایی از جمله ترامپ و پمپئو و بولتون و برایان هوک، چه سروصدا و تبلیغات فراوانی به راه انداخته بودند که بعد از ۱۳‌آبان مردم ایران به تنگنا و افلاس می‌افتند! اما نه‌تن‌ها خواب آشفته این دشمنان مردم ایران تعبیر نشد که مردم ایران اسلامی با قدرت روز‌های سخت تحریمی سال‌۹۷ را پشت سرگذاشتند و پروژه‌های رذیلانه و توطئه‌آمیز آمریکایی‌ها نظیر «تابستان داغ» و «زمستان پر‌حادثه» را با حضور کوبنده در راهپیمایی جشن چهل سالگی انقلاب در ۲۲‌بهمن‌۹۷ بی‌اثر کردند.

اختلاف در واشنگتن
اما آنطور که از خبر‌ها مشخص است، تلاش کاخ سفید برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی با مخالفت برخی از نظامیان کارکشته و ژنرال‌های چهار ستاره پنتاگون نیز مواجه شده است. در تیرماه سال‌۹۷ نیز که زمزمه‌هایی مبنی بر تلاش ترامپ برای قراردادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی شنیده شد، رسانه‌های آمریکایی از جمله «نیویورک تایمز» گزارش دادند که یکی از دلایل برکناری «رکس تیلرسون» از سمت تصدی وزارت خارجه آمریکا مخالفت او با قراردادن نام سپاه در فهرست تروریستی بود. همچنین در آن زمان اعلام شد که «جیمز متیس»، وزیر دفاع وقت آمریکا با این اقدام مخالف است. متیس نیز در دولت ترامپ سرنوشتی مشابه تیلرسون پیدا کرد و در ۲۹‌آذر‌۹۷ با توییت ترامپ از پنتاگون رفت.

من هم سپاهی‌ام
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک نیروی نظامی و دفاعی مشروع و قانونی در ساختار حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران است و به‌شدت در بین مردم ایران و مردم منطقه غرب آسیا محبوب و متنفذ است. در همین ۲۴‌ساعت گذشته که خبر تلاش آمریکا برای قراردادن نام سپاه در فهرست تروریستی منتشر شده است، فعالان سیاسی و رسانه‌ای در داخل و خارج کشور به آن واکنش نشان داده‌اند و هشتگ #من_سپاهی_ام را در فضای مجازی به راه انداخته‌اند. از سویی دیگر این اقدام خصمانه آمریکا نیز می‌تواند با مقابله به مثل ایران همراه باشد؛ آقای حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، طی مصاحبه‌ای تأکید کرده که «در صورت قرار گرفتن سپاه در لیست تروریست‌ها، ارتش آمریکا را در فهرست تروریستی می‌گذاریم.» این اقدام تقابلی مجلس می‌تواند نخستین لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری در نخستین روز سال در حرم مطهر رضوی باشد؛ جایی که معظم له فرمودند: «شرارت و شیطنت، طبیعت قدرت‌های غربی است، آمریکا و اروپا هم ندارد؛ البتّه آمریکا شرورتر است، شرارت آمریکا به دلایل مختلف بیشتر است، مخصوص این شخصی هم که حالا در رأس دولت آمریکا است، نیست، [بلکه]سیاست‌شان این است. به من گزارش دادند که در همین قضایای اخیر، کنگره آمریکا -این آمار جالبی است- در سال‌های‌۹۶ و ۹۷، ۲۲۶‌طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی، یا تصویب کرده، یا ارائه کرده! ۲۲۶‌طرحِ ضدّیّت و خباثت علیه جمهوری اسلامی؛ شرارت است دیگر. حالا البتّه اینجا من یک گِله‌ای هم از مجلس خودمان بکنم: مجلس شورای اسلامی خودمان چند طرح و لایحه در مقابل خباثت‌های آمریکا ارائه کرده‌اند یا تصویب کرده‌اند؟ خب، پس این قدرت‌های غربی این [طور]هستند، از این‌ها انتظار نمی‌شود داشت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار