کد خبر: 943390
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸
داستان پرحاشیه سگ‌چرانی در لواسان، این روز‌ها به متن رسیده است. دادستان تهران می‌گوید: آسیب‌رساندن به دیگران به هر وسیله‌ای که باشد جرم است، حالا می‌خواهد حیوان باشد یا هر وسیله دیگری! هرچند که طبق گفته دادستان میان سگ‌گردانی و مزاحمت تفاوت باید قائل شد، اما مزاحمت از طریق سگ‌گردانی در معابر و پارک‌ها به هرنحوی که موجب آزار و اذیت مردم شود، قابل رسیدگی است و دادستان‌ها می‌توانند ورود کنند. برخی در این چند روز به استناد موادحقوقی معتقد هستند قانون در این زمینه سکوت کرده، اما دادستان به این سؤال هم پاسخ داده است که قانون در بخش مسئولیت مالک حیوان در قانون مجازات اسلامی و در بخش دیات آن به این موضوع اشاره کرده است، اما اینکه آیا آسیب عمداً باشد یا غیرعمد، موضوع متفاوت است. عدم مراقبت و مزاحمت دیگر نکته‌ای است که جعفری دولت‌آبادی به آن اشاره داشته است و این یعنی باید میان فردی که به صورت عمدی اقدام می‌کند و شخصی که مراقبت نمی‌کند، تفکیک قائل شد.
گندم زمانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: شاید اگر تا همین دیروز نگهداری سگ، خانگی محسوب می‌شد، اما در حال حاضر پای این حیوان به پاساژ‌گردی و رستوارن رفتن هم رسیده است. معمولی‌ترین مکان حضور سگ‌چرانی‌های افراد، در مکان‌های عمومی است که حتی موجبات مزاحمت و گلایه‌مندی مردم را هم فراساخته است و کمترین حد این مزاحمت صدای مکرر پارس‌کردن‌هایی که گاه و بیگاه شنیده می‌شود.
پیرو همین مهم بود که طی چندروزگذشته داستان حمله سگ‌ها در لواسان به دختربچه‌ای رسانه‌ای شد؛ ماجرای دردناکی که بلافاصله توسط دستگاه قضایی به دور از همه حاشیه‌هایی که به همراه داشت، مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت. شریعتی رئیس دادگستری لواسانات با اشاره به اینکه سهل‌انگاری متهم در این پرونده محرز است، خاطرنشان کرد: بنده به عنوان دادستان و مدعی‌العموم این موضوع را تا انتها و در محدوه قانون پیگیری خواهم کرد و از حق و حقوق تضییع شده خانواده شاکی حمایت می‌کنم.

تفسیر از خلأ قانونی
بعد از این برخی با استناد به برخی ماده‌ها و تبصره‌های قانونی، به خلأ قانونی و سکوت در این زمینه اشاره کردند. ماده ۵۲۲قانون مجازات اسلامی تنها قانونی بود که طبق آن نگهدارنده سگ را بنا به برخی شرایط مقصر معرفی کرده است. برخی افراد به قوانین تفصیلی همان کشور‌های غربی اشاره کردند که طبق همان قوانین برخورد‌های قوی‌تری با خاطیان در آسیب‌های احتمالی صورت می‌گیرد.
کار به جایی رسید که حتی خاطیان هم به گفت‌وگو با رسانه‌ها پرداختند و با تأکید بر اینکه سهل‌انگاری صورت گرفته است، گله‌مند از طولانی‌شدن ماجرا بودند، اما تأکید بر این ماجرا نه صرفاً برخورد صرف با مسببان حادثه لواسان بلکه بروز و ظهور ماجرای نو و روبه‌رو شدن با خلأ قانونی است. هر چند که با دستور رئیس حوزه قضایی لواسانات سگ‌گردانی در پارک‌ها ممنوع اعلام شد، اما بعد از عبور از حاشیه‌ها به متن در این ماجرا رسیدیم. آن هم توضیحات مقام قضایی درباره قوانین حاکم در کشورمان است.

توضیحات دادستان تهران
دادستان تهران درباره سگ‌گردانی در اماکن عمومی مثل پارک‌ها و آپارتمان‌ها گفته است: آسیب‌رساندن به دیگران به هر وسیله‌ای که باشد، جرم است. (چه از طریق حیوان و چه از طریق هر وسیله دیگری). جعفری‌دولت‌آبادی به این سؤال که «چرا قانون ساکت است» پاسخ داده است. وی می‌گوید: قانون در بخش مسئولیت مالک حیوان در قانون مجازات اسلامی و در بخش دیات آن به این موضوع اشاره کرده، اما اینکه آیا آسیب عمداً باشد یا غیرعمد موضوع متفاوت است. آنچه دادستان به آن اشاره کرده مبنی بر این است که در بحث مراقبت اگر عدم مراقبت ناشی از تسبیب باشد مسئولیت مدنی وجود دارد، اما اگر یک فرد عمداً حیوانی را اجیر کند یا حتی کسی را بکشد، عنوان آن دیگر تغییر پیدا می‌کند. طبق گفته دادستان با توجه به درخواست پلیس از دستگاه قضایی در بخش مزاحمت و همچنین گلایه‌های شهروند‌ان در سطح شهر، قرار شده در موارد مزاحمت به‌خصوص مزاحمت برای افراد متعدد مثل اماکن عمومی یا آپارتمان‌ها ورود قضایی صورت گیرد. به اعتقاد دادستان برای ورود به موضوع باید به صدق عنوان مزاحمت رسیده شود و و در جا‌هایی که صدق عنوان مزاحمت است، موضوع قابل رسیدگی است. وی در توضیحات تکمیلی خود با تأکید بر این مهم که غالب این رفتار‌ها عمدی نیست و ناشی از عدم مراقبت است، توضیح می‌دهد: اگر یک فرد عمداً حیوانی را اجیر کند یا حتی کسی را بکشد، عنوان آن دیگر تغییر پیدا می‌کند. جعفری‌دولت‌آبادی نیاز به اصلاح قانون یا تصویب قانون جدید درباره بحث‌های موجود را اینگونه پاسخ می‌دهد که همه چیز را نمی‌شود با حربه قانون حل کرد. البته در بخش جزایی صراحت به قانون نیاز است، اما مزاحمت برای کثیری از مردم مثل پارک‌ها و آپارتمان‌ها حتماً اگر صدق عنوان مزاحمت احراز شود ما به آن ورود خواهیم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار