کد خبر: 943356
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲
آب، برق، گاز، راه‌های روستایی و شهری، بیمه سلامت، اینترنت، تلفن ثابت و خدمات رفاهی از جمله اقدامات انقلاب در چهارمحال و بختیاری است
خاطره حسين زاده
سرویس ایران جوان آنلاین: انقلاب شکوهمند اسلامی به چهلمین سالگرد خود نزدیک می‌شود و مردم استان چهارمحال و بختیاری که تا پیش از این رویداد بزرگ تاریخی هیچ نداشتند و در سخت‌ترین شرایط روزگار سپری می‌کردند، حالا به تمام خدمات رفاهی همچون برق، گاز، راه‌های روستایی و شهری، بیمه سلامت، اینترنت، تلفن ثابت و... دسترسی پیدا کرده‌اند. از همین رو مردم این استان قرار است به زودی سالگرد این رویداد بزرگ را با یکدیگر جشن بگیرند. جشنی که نشان دهنده متحول شدن زندگی‌شان طی این ۴۰ سال سازندگی است. لازم به ذکر است جمعیت مردم این استان به دنبال افزایش رفاه طی این سال‌ها نسبت به سال ۵۷ با افزایش ۳ برابری روبه‌رو شده و به ۹۷۴ هزار و ۷۶۳ نفر رسیده است.

اگر بگوییم پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی استان چهارمحال و بختیاری از هیچ خدمات رفاهی و زیرساختی برخوردار نبود، بیراه نگفته‌ایم چراکه این استان نه راه دسترسی درون‌استانی و برون‌استانی مناسبی داشت و نه از زیرساخت‌های ابتدایی، چون آب، برق و گاز برخوردار بود. خدماتی که طی چهار دهه انقلاب اسلامی برای این استان فراهم شد و حالا مردم شهر و روستا‌های چهارمحال و بختیاری علاوه بر برخورداری از چنین زیرساخت‌هایی از خدماتی، چون دریافت سیگنال‌های رسانه ملی برای تماشای برنامه‌‎های تلویزیونی، تلفن ثابت و همراه، بیمه سلامت و اینترنت نسل‌های سوم و چهارم برخوردار شده‌اند. اتفاق خوبی که طی این ۴۰ سال سازندگی انقلاب اسلامی رخ داده است و به همین دلیل مردم این استان قصد دارند مراسم چهلمین سالگرد انقلاب را هرچه بهتر و باشکوه‌تر برگزار کنند.

برگزاری جشن انقلاب در نمایشگاه شهرکرد

در این راستا نمایشگاهی با عنوان دستاورد‌های ۴۰ سال انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری در قالب ۵۵ غرفه با مشارکت ۸۰ دستگاه اجرایی در فرهنگسرای شهرکرد گشایش یافته است. در مراسم گشایش این نمایشگاه استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: «۹۰ درصد خدمات شکل گرفته در استان در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام گرفته است.» اقبال عباسی با اشاره به اینکه طی این ۴۰ سال بار‌ها دشمن درصدد تفرقه افکنی برآمد، افزود: «با وجود توطئه‌های بسیار و فتنه‌های دشمن از قبیل: ترور، جنگ تحمیلی، تحریم و فشار اقتصادی انقلاب اسلامی در مسیر رشد و پیشرفت خود در حرکت است و این فتنه‌ها نتوانسته مانع راه نظام شود.» وی تصریح کرد: «با وجود همه مشکلاتی که دشمن سر راه نظام اسلامی قرار داده، اما خدمات و دستاورد‌های شکل گرفته در این ۴۰ سال قابل تقدیر و تحسین است.» استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین به نقش همراهی مردم در پیروزی‌های نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: «اگر حضور مردم و روحانیت و ایثارگری ایثارگران نبود ایرانی وجود نداشت و جمهوری اسلامی برقرار نمی‌شد.» عباسی خاطرنشان کرد: «خدمات دولت و مردم متقابل است و هم افزایی و همراهی بخش‌های مختلف نظام در شکل‌گیری این دستاورد‌ها بسیار مؤثر و تأثیرگذار بوده است.»

افزایش جمعیت و امید به زندگی

دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی به قدری برای مردم شیرین است که علاوه بر افزایش امید به زندگی در سراسر کشور منجر به افزایش جمعیت چشمگیری هم شده است. در این راستا می‌توان به جمعیت چهارمحال و بختیاری اشاره کرد که بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، ۹۴۷ هزار و ۷۶۳ نفر اعلام شده که این جمعیت نسبت به سال ۵۷ از رشد ۳ برابری برخوردار است. چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۸۰۰ روستای دارای سکنه است که از این تعداد ۵۷۵ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است. درحال حاضر حدود ۳۴۰ هزار نفر در روستا‌های چهارمحال و بختیاری سکونت دارند، که این رقم ۳۶ درصد جمعیت این استان را شامل می‌شود. با عنایت به نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به روستا‌ها به ویژه روستا‌های واقع در مناطق محروم و عزم مسئولان در ارائه خدمات زیربنایی، آموزشی و عمرانی، با تدبیر عالی‌ترین مقام اجرایی نظام، دفتر امور مناطق محروم کشور در سال ۱۳۶۸ شکل گرفت و هم‌اینک نیز به عنوان معاونت توسعه روستایی در حال فعالیت است که در این سال‌ها با اختصاص منابع لازم به روستا‌ها برای زدودن غبار محرومیت از چهره مناطق روستایی فعالیت می‌کند.

تکمیل زیرساخت‌ها در مرحله پایانی

با اینکه هنوز برای آبادانی برخی مناطق روستایی و دورافتاده متولیان هزار راه نرفته دارند، اما این محرومیت‌زدایی در بهبود زندگی روستاییان نقش بسزایی ایفا کرده است. مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری چهارمحال و بختیاری در این خصوص گفت: «در حالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ یک از روستا‌های استان از نعمت آب لوله کشی، گاز و برق بهره‌مند نبودند، اما امروز در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب، دسترسی مردم به این خدمات آسان شده است.» ملک‌محمد محمودیان افزود: «هم‌اینک ۴۶۴ روستای استان گازکشی شده است که درصد گازرسانی به روستا‌ها را ۸۷ درصد افزایش داده است.» وی ادامه داد: «تن‌ها ۱۳ درصد روستا‌ها که در مناطق سخت گذر و کوهستانی از جمله بخش بازفت، دهستان بارز در بخش منج و دهستان پشت کوه میلاس قرار دارند، بی‌بهره از انرژی گاز هستند.» مدیرکل دفتر امور روستایی چهارمحال و بختیاری همچنین درصد روستا‌های برخوردار از نعمت برق را ۵/۹۹ درصد و روستا‌های بالای ۲۰ خانوار جمعیت بهره‌مند از آب لوله‌کشی را ۷۲ درصد اعلام کرد. محمودیان، با بیان اینکه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک هزار و ۵۳۹ کیلومتر راه روستایی در استان ایجاد شده است، اظهار داشت: «هم اینک ۶۵ درصد راه‌های روستایی استان آسفالت است.» وی، با بیان اینکه ۸۴ درصد روستا‌های استان دارا مدیریت روستایی هستند، افزود: «۹۰ درصد جمعیت روستایی استان دارای شورای اسلامی روستا است.»

توسعه ارتباطات در روستا‌ها

با اینکه خدمات ارائه شده در شهر‌ها و روستا‌های چهارمحال و بختیاری بسیار چشمگیر است، اما این امکانات تنها به همین جا ختم نمی‌شوند و حتی در دورافتاده‌ترین مناطق استان که به عنوان مناطق صعب‌العبور شناخته می‌شوند، خدمات تلفن ثابت و اینترنت هم راه یافته است. در این خصوص مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری چهارمحال و بختیاری تعداد روستا‌های برخوردار از خدمات اینترنت را ۹۰ درصد عنوان کرد و گفت: «هم‌اینک ۳۰۷ روستا به خدمات اینترنت دسترسی دارند و تا پایان سال ۲۰۰ روستای دیگر نیز به خدمات اینترنت مجهز می‌شوند.» به گفته محمودیان، ۱۰۰ درصد روستا زیر پوشش بیمه سلامت و ۹۰ درصد روستا‌ها تحت پوشش صدا و سیما هستند. وی، روستا‌های دارای تلفن ثابت را ۶۶۵ روستا عنوان کرد و افزود: «۱۵۹ دفتر آی‌سی‌تی (ICT) نیز در روستا‌های استان فعال شده است.» مدیرکل دفتر امور روستایی چهارمحال و بختیاری به تحولات حوزه کشاورزی در روستا‌های استان اشاره و تصریح کرد: «قبل از انقلاب اسلامی ۲۹۶ هزار تن محصولات کشاورزی در استان برداشت می‌شد، اما این میزان هم‌اینک به یک میلیون و ۴۳۰ تن محصولات زراعی، دام و طیور و آبریان افزایش یافته است.» محمودیان خاطرنشان کرد: «تولید ۶ هزار و ۵۰۰ تن قارچ در سال و افزایش تولید عسل از ۷۰ تن به یک هزار و ۵۱۲ تن در سال از دیگر دستاورد‌های این حوزه است.» وی، مراکز بهداشتی و درمانی فعال در روستا‌ها را شامل ۴۰ درمانگاه، ۳۳۰ خانه بهداشت و ۷۹ مرکز بهداشتی درمانی اعلام کرد و گفت: «۶۵ مرکز توانبخشی نیز در روستا‌ها خدمات‌رسانی می‌کند در حالی که تعداد این مراکز خدماتی قبل از انقلاب انگشت شمار بود.» با این تفاسیر می‌توان ادعا کرد که طی این ۴۰ سال تحولی شگرف در شهر به شهر و روستا به روستای استان رخ داده است که همگی به عنوان دستاورد‌های شیرین انقلاب اسلامی معرفی می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار