کد خبر: 943315
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
دولت کنار نشسته تا تولید آسوده بخوابد!
مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدی مواد لبنی گفت: دولت به جای این‌که به بخش تولید کمک کند، کنار ایستاده و شاهد تعطیلی کارخانه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری جوان در سنندج، تحولات بازار ارز ایران که از پاییز سال گذشته شرایط تازه‌ای را تجربه کرد تا همین امروز در صدر اخبار، گزارش‌ها و پیگیری‌های جامعه بوده و هست؛ فقدان تعادل در این بازار که پیامدهای گسترده‌ای را در سایر بازارها داشته و به عدم تعادل آن‌ها منجر شده است، اگر به شرایط مناسب نرسد، می‌تواند اقتصاد کلان را بیش ‌از پیش در وضعیت دشوار قرار دهد.

یکی از موضوعات مهم این روزهای بازار، افزایش ناگهانی قیمت محصولات لبنی است، این روزها مردم شاهد افزایش قیمت 100 درصدی مواد لبنی در کشور هستند و این بدان معناست که این ماده به مرور زمان در حال خداحافظی از سفره مردم است، اما دلیل این افزایش ناگهانی قیمت مواد لبنی در کشور چیست؟ جای بسی سوال است.

خبرگزاری جوان در سنندج به منظور بررسی موضوع، پای حرف‌های خسرو شجاعی مدیرعامل شرکت لبن‌دوش غرب نشسته تا از وضعیت این واحد تولیدی که بیش از 15 سال سابقه کار دارد مطلع شود.

مدیرعامل شرکت لبن دوش غرب سنندج با اشاره به سابقه 15 ساله خود در عرصه تولید لبنیات در سنندج، عنوان کرد: متأسفانه در بخش تولید لبنیات برای ما موانع زیادی وجود دارد که می‌توان به مسئله تأمین شیر خام، ملزومات بسته‌بندی، بازار نامناسب فروش و نوسان فوق‌العاده و غیرقابل پیش‌بینی قیمت‌ها اشاره کرد.

سیاست‌های غلط و عمدی دولت در قبال تولیدکنندگان

وی اظهار داشت: امروز این شرکت درگیر یکسری مشکلاتی است که ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی دولت است، متاسفانه امروز دولت در مقابل تولید بسیار ضعیف عمل می‌کند که البته شاید هم عمدی باشد.

مدیرعامل شرکت لبن دوش غرب سنندج سود بالای تسهیلات بانکی را یکی از مهمترین مشکلات این واحد تولیدی دانست و گفت: برای واحدهای تولیدی و صنعتی باید تسهیلات ارزان قیمت با زمان بازپرداخت طولانی‌تر در نظر گرفته شود.

ناتوانی شرکت در بازپرداخت وام 18 درصدی دولت

وی افزود: شرکت بفرین در حال حاضر بدهکار بانک است و در بازپرداخت اقساط خود با مشکل مواجه است، آن هم به دلیل گرفتن وام 18 درصد، درحالی که در هیچ کجای دنیا وام بیشتر از 4 درصد برای واحدهای تولیدی و صنعتی وجود ندارد اما در کشور ما...

کاهش میزان تولید به یک چهارم ظرفیت اصلی

شجاعی با تاکید بر اینکه آینده روشنی برای شرکت نمی‌بینم گفت: از روی ناچاری مشغول ادامه حیات شرکت هستیم اما مطمئنا نمی‌توانیم خیلی تولید کنیم و درحال حاضر میزان تولید ما به یک چهارم ظرفیت اصلی شرکت رسیده است.

وی ادامه داد: محصولات شرکت لبن دوش غرب با فرآورده‌های لبنی آن نظیر شیر، ماست، دوغ، پنیر و خامه علاوه بر استان کردستان و استان‌های همجوار به کشور عراق نیز صادر می‌شود، حالا مقدار کم یا زیاد صادراتش بماند اما در بحث صادرات به کردستان عراق با رقیبان بسیار قدری مثل ترکیه روبرو هستیم.

مدیرعامل شرکت لبن‌دوش غرب سنندج تصریح کرد: درحالی که دولت ترکیه همه امکانات و تسهیلات را برای تولیدکننده فراهم آورده است که راحت‌تر صادرات داشته باشد در کشور ما دولت، همه موانع را پیش پای تولیدکننده گذاشته است که مجبور شود صادرات را کاهش دهد.

پیمان‌سپاری ارزی، سنگ پیش پای صادرکنندگان

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر در بخش صادرات با چالش جدی مواجه هستیم افزود: پیمان‌سپاری ارزی به مشکل بزرگی برای واحدهای تولیدی تبدیل شده است، ما باید با ارز بیش از 12 هزار تومان مواد اولیه را تهیه کنیم، سپس دلار حاصل از صادرات را با ارز شش یا هفت هزار تومان به سیستم بانکی نیما برگردانیم! که این امر کار ما را با مشکل جدی مواجه می‌کند یا اینکه بهتر بگویم عملاً کار کردن را برای ما غیرممکن کرده است.

شجاعی با اشاره به اینکه پیمان‌سپاری ارزی به ضرر واحدهای تولیدی و صنعتی است یادآور شد: لازم است این پیمان‌سپاری‌ ارزی با شفافیت بیشتر و با واقعیت‌های موجود جامعه تدوین شود تا بتوان بخش خصوصی واقعی را با تمام مشکلات و سختی‌هایی که متحمل می‌شود، حفظ کرد.

وی تاکید کرد: بازار عراق تا چندی پیش در اختیار ما بود، اما مشکلاتی که دولت ایجاد کرد منجر به این شد که ما جای خود را در این کشور به کشورهای ترکیه و عربستان بدهیم و این واقعاً مایه تأسف است.

مدیرعامل شرکت لبن دوش غرب سنندج در جواب به پرسشی که در تهیه شیر مصرفی خود مشکلی ندارید گفت: در واقع ما دو نوع شیر داریم شیر صنعتی و شیر سنتی که برای تهیه محصولی با کیفیت بیشتر از شیر صنعتی استفاده کنیم که برای تهیه شیر صنعتی خود، از دو واحد تولید شیر صنعتی در کردستان خریداری می‌کنیم که متاسفانه قیمت آن در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

مافیای خرید شیر باعث کمبود شیر شده‌اند

شجاعی تاکید کرد: مشکل دیگر ما کمبود شیر سنتی است که مافیای خرید شیر در کشور ترجیح می‌دهند شیر را از دامداری‌ها خریداری کرده و به شیرخشک تبدیل کنند و صادر کنند تا آن را به کارخانه‌های تولید مواد لبنی تحویل دهند بنابراین ما مجبوریم شیر را با قیمت بالاتری از دلالان خریداری کنیم.

وی گفت: البته امروز گاوداران نیز ترجیح می‌دهند که به جای تولید شیر، احشام خود را به دلیل قیمت بالای گوشت یا به کشتارگاه تحویل دهند و یا آن را به کشورهای همسایه صادر کنند که اگر شرایط به همین منوال پیش برود شاید در آینده نزدیک به دلیل صادرات بی‌رویه احشام، دیگر شیری در کشور وجود نداشته باشد و کشورهای همسایه ما به صادرکنندگان اصلی شیر تبدیل شوند.

مدیرعامل شرکت لبن‌دوش غرب سنندج گفت: این کارخانه از ظروف پلاستیکی استفاده می‌کند که خود تولیدکننده آن هستیم اما همین مواد هم گران شده است و این محصول پتروشیمی ظرف چند ماه اخیر چندین برابر افزایش یافته در حالی که در داخل کشور تولید می‌شود و ارتباطی به نوسان بازار ارز ندارد.

وی ادامه داد: در گذشته مسئله ملزومات و وسایل بسته‌بندی کارخانه ما در حاشیه بود اما امروز خود محصول در حاشیه قرار گرفته و تمرکز و هزینه اصلی ما روی خرید وسایل بسته بندی است.

شجاعی تصریح کرد: وسایل بسته بندی جزیی از محصولات پتروشیمی است که بعد از نوسانات قیمت ارز قیمت آنها 4 الی 5 برابر شده است درحالیکه تمام شرکت‌های پتروشیمی زیر نظر دولت کار می‌کنند و مطمئنا این افزایش قیمت از طرف دولت صورت می‌گیرد که همین باعث شده که دیگر تولید برای کارخانه‌دار نصرفد.

وی با بیان این‌که کارخانه‌های لبنی به افزایش نرخ تمایل ندارند، گفت: هزینه‌های بالای تولید باعث شده تا تولیدکننده اقدام به افزایش قیمت کند و دولت به جای این‌که به بخش تولید کمک کند، کنار ایستاده و شاهد تعطیلی کارخانه‌هاست.

مدیرعامل شرکت لبن‌دوش غرب سنندج گفت: متاسفانه همه مردم علت افزایش قیمت را از چشم کارخانه‌دار و تولیدکننده می‌بینند درحالی که این دولت است که با بالابردن قیمت محصولات پتروشیمی در حد 3 الی 4 برابر باعث شده که قیمت وسایل بسته‌بندی و به تبع آن قیمت محصولات لبنی هم بالا برود اما نمی‌دانیم بر اساس چه استدلالی پتروشیمی‌ها مواد اولیه داخلی را با چند برابر قیمت گذشته به ما می‌فروشند.

حجم تولید جوابگوی هزینه‌ها نیست 

شجاعی افزود: متاسفانه امروز حجم تولیدمان جوابگوی هزینه‌ها نیست از طرف دیگر بازار کششی برای افزایش بیشتر قیمت‌ها ندارد و در شرایط سختی به‌سر می‌بریم.

مدیرعامل شرکت لبن دوش غرب سنندج تاکید کرد: تا زمانی که به صورت عملی از تولید حمایت نکنیم، نمی‌توانیم شعار حمایت از کالای ایرانی و ایجاد اشتغال را عملیاتی کنیم و این به دیدگاه مسئولان اجرایی برمی‌گردد که اکنون هیچ توجهی به موضوع تولید ندارند.

انتهای پیام/2330/83

 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر