کد خبر: 943296
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تاکید کرد
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با تاکید بر لزوم برنامه وزارت نیرو جهت مدیریت مصرف گفت : توسعه‌ی نیروگاه در منطقه هریس و ایلخچی فقط در حد حرف باقی مانده و مهم‌ترین نیروگاه‌ها و بهره‌برداری از آنها به بخش خصوصی واگذار شده است.

محمداسماعیل سعیدی   برق، گاز و آب را از موضوعات اساسی حاکمیتی دانست که باید با نظارت و برنامه‌ریزی دقیق حاکمیت همراه باشد و اظهار کرد: علاوه بر استفاده از حداقل ظرفیت بخش خصوصی، باید برنامه‌ریزی، هدایت و بسترسازی توسط حاکمیت صورت گیرد.

نماینده تبریز تاکید کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیروگاه‌ها و بهره‌برداری از آنها به بخش غیردولتی واگذار شده است زمانی که بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار می‌شود بخش خصوصی به عنوان یک گاو شیرده به نیروگاه‌ می‌نگرد و به فکر توسعه و برنامه‌ریزی آن نیست که مشکلات اساسی از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد.

وی ادامه داد: مشکل اساسی که داریم میزان مصرف برق نیست که بگوییم میزان مصرف برق در حد بالایی است از اول مشخص است که سطح مصرف برق در مصارف خانگی از استاندارهای بین‌المللی بالاتر است و مشکل اینجاست که واگذاری‌های ما به طور غیرصحیحی انجام گرفته همان‌گونه که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به این رسیده که نحوه‌ی واگذاری روش غلطی بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، ضمن تأکید بر اینکه متأسفانه هیچ‌گونه اقدامی در جهت توسعه‌ی تجهیز و نوسازی نیروگاه‌ها و خطوط انتقال نیرو انجام نگرفته به گونه‌ای که با کمبود و مشکلات شدید خاموشی و لطمه‌های وارد شده در بخش تولیدی مواجه شدیم، خاطرنشان کرد: قرار بر این بود که دو نیروگاه در منطقه‌ هریس و ایلخچی احداث شود که چند سالی است فقط در حد حرف باقی مانده است.

سعیدی گفت: همچنین آمادگی ژاپن برای توسعه‌ نیروگاه خسروشاه با فاینانس ۸۵ درصدی طی 2 سال گذشته طبق مذاکراتی انجام یافته بود که با گذشت ۲ سال هیچ‌گونه اقدامی انجام نیافته است که جوابیه وزارت نیرو بر این بود که ما نیازی به نیروگاه نداشته و درحال حاضر در حال احداث ۲ نیروگاه هستیم و سوالی که دارم این است که در طی این دو سال این نیروگاه‌ها کجا هستند؟ 

وی تصریح کرد : بحث خاموشی‌ از مدت‌ها قبل قابل پیش‌بینی بود از سویی با مصرف بی‌رویه برق و از سوی دیگر که هیچ اقدامی در خصوص توسعه، تجهیز و احداث نیروگاه‌های جدید انجام نمی‌گیرد، از طرفی نیز با کمبود آب، بارش و خشکسالی‌های اخیر که بخش عمده‌ای از تولید برق به نیروگاه‌های برق آبی بازمی‌گردد که عمده‌ترین تولیدکننده‌ها با 3.1 درصد کاهش روبه‌رو بوده است و طبیعی است که نمی‌تواند برق مورد نیاز را تأمین کند که باید فکری شود، زمانی که با خشکسالی مواجه هستیم چرا نباید برای منابع دیگر برنامه‌ریزی داشته باشیم.

سعیدی با اشاره بر اینکه منابع خورشیدی و نیروگاه‌های بادی از منابع مهم کشور هستند، افزود: اکنون با مشارکت کمیته امداد و قرارگاه خاتم سپاه اقدامی در جهت نصب ۵۰۰ سلول خورشیدی که سعی می‌گردد به 2 هزار قابل افزایش باشد که در روستای سهلان کلنگ زنی شده است بهترین فرصت است تا از انرژی خورشیدی حداکثر استفاده گردد. 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد : طی سال‌های گذشته و امسال، وزارت نیرو نه تنها برنامه‌ای در این رابطه نداشت بلکه به تذکرات نمایندگان مجلس نیز توجهی از خود نشان نداده است که در این راستا وزارت نیرو باید یک اقدام سریع و همه جانبه انجام دهد تا شاهد تحولی در جهت تأمین نیازمندی‌های برق باشیم همچنین وزارت نیرو باید برنامه‌ای برای مدیریت مصرف داشته باشد، نصب انواع کولرهای غیراستاندارد و لوازم برقی خانگی که هیچ نظارتی بر آن نبوده که منجر به بالا رفتن سطح مصرف برق شده است .

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان تصریح کرد: مشکلات موجود در خطوط انتقال نیرو، فرسوده بودن، ناتوانی نیروگاه‌ها و نیاز به توسعه، تجهیز و افزایش بازدهی و بهره‌وری که سرمایه گذاری‌های لازم در این جهت انجام نگرفته است بهترین فرصت است تا برنامه‌ریزی انجام گرفته و بخش عمده‌ای از مشکل مدیریت شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر