کد خبر: 943220
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
بررسی وضعیت بازار کار در ایران نشان می‌دهد تحت تاثیر تشدید تحریم ها، برنامه صیانت از اشتغال موجود باید در دستور کار قرار گیرد.
سرويس اقتصادي جوان آنلاين: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی ضمن به تصویر کشیدن شرایط بازار کار، برنامه ریزی برای حفاظت از اشتغال موجود در کنار افزایش توان اشتغالزایی را مهمترین اولویت سال اینده اعلام کرده است. بر اساس این گزارش نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در سال ۱۳۹۶، برابر با ۲۸.۴ درصد براورد شده است که این رقم هر چند با کاهش ۱.۳ درصدی در پاییز سال ۱۳۹۷ به ۲۷ درصد رسیده، اما همچنان وضعیت شکننده‌ای را داراست. بر این اساس همچنین نرخ بیکاری جوانان شهری در سال ۱۳۹۶، برابر با ۳۱.۹ درصد بود که در پاییز امسال به ۳۱.۱ درصد رسیدن است.

در این گزارش تاکید شده است از هر سه جوان شهری جویای کار تقریبا یک نفر بیکار است. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در سال ۱۳۹۶ در حدود ۱۹.۴ درصد بوده است. این نرخ در پاییز سال ۱۳۹۷ به ۱۸.۳ درصد رسیده و نسبت به فصل مشابه در سال قبل تغییری نکرده است. جمعیت غیرفعال: نرخ مشارکت در پاییز سال ۱۳۹۷، برابر با ۴۰.۵ درصد بوده که نسبت به پاییز سال ۱۳۹۶ حدود ۰.۶ درصد افزایش داشته است و نرخ مشارکت مردان و زنان به ترتیب طی این دوره۰.۴ و ۰.۸ درصد درصد افزایش داشته و به ترتیب به۶۴.۴ و ۱۶.۴ درصد رسیده است.

افزایش میانگین سنی جمعیت شاغل

شواهد نشان میدهند میانگین سنی جمعیت شاغل افزایش یافته و تمرکز سنی جمعیت شاغل به سمت گروه‌های سنی بالاتر سوق یافته است. این موضوع می‌تواند در سال‌های آتی و با نزدیک شدن گروه‌های سنی ۳۰ تا ۳۹ سال فعلی به سنین بازنشستگی مسئله‌آفرین باشد. در ضمن بررسی نرخ بیکاری در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد که در پاییز سال ۱۳۹۷ نسبت به پاییز سال ۱۳۹۶، استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی، ایلام و اصفهان در نرخ بیکاری افزایش محسوسی داشته‌اند و استان‌های خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و قم بیشترین کاهش را در نرخ بیکاری داشته‌اند. همچنین استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و اردبیل بیشترین نرخ مشارکت را در بین استان‌های کشور دارند.

در این گزارش تاکید شده است افراد دارای اشتغال ناقص، تمام شاغلانی هستند که در هفته مرجع، حاضر در سر کار یا غایب موقت از محل کار بوده، به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیـدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیر کاری و... کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده، خواهان و آمـاده برای انجام کار اضـافی در هفته مرجع بوده‌اند. نرخ اشتغال ناقص در پاییز سال ۱۳۹۷ به۱۱.۷ درصد رسیده است. با این حال از پاییز سال ۱۳۹۷ با اعمال تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه کشورمان به نظر می‌رسد شرایط فوق تا حد زیادی تشدید شود. صیانت از اشتغال موجود به دلیل موج احتمالی تعطیلی کسب وکار‌ها در نتیجه تحریم‌ها یکی از مهمترین اولویت‌های کشور است. در این راستا انتظار بر این است که در بودجه به عنوان مهمترین سند مالی و اقتصادی دولت، رفع چالش‌های بازار کار و حفظ و صیانت از اشتغال موجود در اولویت تصمیم‌گیری قرارگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار