کد خبر: 943089
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۲
موگرینی:
در آستانه نشست ضد ایرانی در ورشو، برخی مقامات اروپایی در این نشست شرکت نمی‌کنند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأیید کرد که به دلیل حضور در نشست اتحادیه آفریقا، در کنفرانس ضد ایرانی ورشو شرکت نمی‌کند. همزمان آلمان مجوز شرکت هواپیمایی ماهان را لغو کرد.
در شرایطی که امریکا تلاش می‌کند با گردهمایی متحدانش در لهستان، فشار‌های جهانی علیه ایران را تشدید کند، اما برخی کشور‌های اروپایی که در ظاهر مدعی حفظ توافق هسته‌ای ایران هستند، به خاطر واکنش‌های ایران تصمیمی برای حضور در نشست ضد ایرانی ورشو ندارند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دو شنبه تأیید کرد که در نشست موسوم به آینده خاورمیانه که قرار است در لهستان برگزار شود، شرکت نمی‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، موگرینی گفت: «فکر می‌کنم که آن روز‌ها در نشست اتحادیه آفریقا که قرار است در آدیس‌آبابا برگزار شود و از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده، حضور داشته باشم». وی افزود: «همچنین باید سفر‌هایی در شاخ آفریقا داشته باشم، بنابراین فکر نمی‌کنم که آن روز‌ها در بروکسل یا اروپا حضور داشته باشم». مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا دو هفته پیش اعلام کرد که قرار است روز‌های ۲۳ و ۲۴ بهمن شهر ورشو لهستان میزبان نشستی باشد که تمرکز اصلی آن مقابله با فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران است. هرچند امریکا اعلام کرده وزرای خارجه ده‌ها کشور در این نشست شرکت می‌کنند، اما در روز‌های گذشته گزارش‌هایی از انصراف کشور‌ها از حضور در این نشست یا حضور آن‌ها در سطح پایین‌تر از وزیر خارجه منتشر شده است. پیش از این هم نشریه «فایننشال تایمز» گزارش داده بود که فرانسه هم احتمالاً در سطحی پایین‌تر از وزیر خارجه در نشست ورشو شرکت می‌کند. آلمان و انگلیس هم برای حضور در این نشست، تصمیم نگرفته‌اند. قرار است اتحادیه اروپا سیاست خود را در قبال ایران و همچنین جزئیات ساز و کار موسوم به کانال ویژه پرداخت مالی برای تسهیل تجارت با ایران نهایی کند. برخی منابع گزارش داده‌اند که بروکسل قصد دارد همزمان با ثبت این کانال، تحریم‌های تازه‌ای را به بهانه برنامه موشکی و منطقه‌ای علیه ایران اعمال کند. اروپایی‌ها که در ظاهر خود را حافظ برجام می‌دانند، در عمل اقدام مؤثری برای مبادلات با ایران انجام نداده‌اند و همین مسئله واکنش تند مقامات ایرانی را در پی داشته است. مقامات وزارت خارجه ایران بار‌ها گفته‌اند که اقدامات اروپا در عمل به تعهدات برجامی ناکافی بوده است و در صورتی که اتحادیه اروپا نتواند برای منتفع شدن ایران از مزایای برجام تضمین‌های لازم را بدهد، ایران از برجام خارج خواهد شد. پس از شروع دور جدید تحریم‌های امریکا علیه ایران، اروپایی‌ها فقط به دادن وعده‌های اقتصادی بسنده کرده‌اند و حتی مدعی شده‌اند که روی شرکت‌های خود برای مبادله با ایران کنترلی ندارند. بیشتر شرکت‌های اروپایی از ترس جریمه شدن از سوی امریکا، حاضر به فعالیت‌های اقتصادی در ایران نیستند. مقامات اروپایی تلاش می‌کنند با سازوکار‌های جدید مالی مانع از خروج ایران از برجام شوند، چراکه از بین رفتن این توافق را خطری برای امنیت خود می‌دانند. از سوی دیگر، در آستانه نشست ضد ایرانی در پایتخت لهستان، پرزمیسلاو لانگ، معاون وزیر خارجه لهستان به منظور گفت‌وگو با سیدعباس عراقچی، همتای ایرانی خود روز دو شنبه وارد تهران شد. سفر این مقام لهستانی به دنبال اعتراض شدید تهران به میزبانی مشترک لهستان و امریکا از کنفرانس صلح و امنیت خاورمیانه انجام می‌شود.

لغو مجوز شرکت هواپیمایی «ماهان»
یک خبرگزاری غربی اعلام کرد که دولت آلمان مجوز فعالیت خطوط هوایی ماهان در آلمان را لغو کرده است. خبرگزاری رویترز روز دو شنبه اعلام کرد که اطلاعاتی از دولت آلمان در دست دارد که حاکی از لغو مجوز فعالیت خطوط هوایی ماهان در این کشور است. ماهان در طول هفته چندین پرواز از تهران به دوسلدورف و یک پرواز به مونیخ دارد. این خط هوایی از سال ۲۰۱۱ در فهرست تحریم‌های امریکا قرار گرفته است. کشور‌های اروپایی بعد از خروج امریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، به‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام امریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

افزایش بی‌اعتمادی به امریکا
وزیر خارجه اسبق امریکا با اشاره به سیاست‌های ایران‌ستیزانه دولت این کشور گفت: خروج از برجام موجب شده بی‌اعتمادی به امریکا تشدید شود. جان کری، وزیر خارجه اسبق امریکا در مصاحبه با شبکه «سی. ان. ان» با بیان اینکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا، این کشور را «منزوی» کرده و سیاست خارجی واشنگتن را با چالش‌هایی خطرناک روبه‌رو کرده، گفت: «توافق هسته‌ای با ایران حفظ شده و چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس، همگی، از جمله ایران تلاش می‌کنند این توافق را حفظ کنند». کری همچنین درباره منتقدان برجام در امریکا که می‌گویند این توافق نتوانسته فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را محدود کند، گفت: «آن توافق بر رفتار منطقه‌ای تأثیراتی داشت، ایران به ما کمک کرد تا چند آتش‌بس در یمن برقرار شود، ایران در شرایط مختلف آمادگی خود را برای نشستن و مذاکره کردن نشان داد». وزیر خارجه اسبق امریکا با بیان اینکه ترامپ در قبال ایران سیاست تقابل صرف را در پیش گرفته، گفت: «این سیاست بازگشت به میز مذاکره را برای ایران دشوار می‌کند، چراکه گروه‌هایی در ایران عنوان می‌کنند که از ابتدا مشخص بوده که نمی‌شود به ایالات متحده اعتماد کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار