کد خبر: 943087
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۸
حمله دهشتناک به پایگاه وردک با 126 کشته
طالبان در کشاکش تعیین مکان دور بعدی مذاکرات با امریکایی‌ها، حمله‌ای دهشتناک به یک پایگاه در ولایت وردک انجام داد که طی آن ۱۲۶ نیروی امنیتی افغانستان کشته شدند. ذبیح الله مجاهد مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و سناتور‌های افغانستان نیز خواهان توقف مذاکرات با طالبان شده‌اند. دیروز هنوز ساعاتی از حمله طالبان نگذشته بود که این گروه از شروع مجدد مذاکرات با امریکا در قطر خبر داد.
علی قنادی
طالبان افغانستان بن‌بست مذاکرات صلح افغانستان را با یک عملیات وحشتناک جواب داد. مهاجمان مسلح حوالی ساعت هفت صبح دیروز با یک خودروی بمب‌گذاری شده به پایگاه نظامی در منطقه وردک در مرکز افغانستان حمله کردند که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات تا شب گذشته، ۱۲۶ نیروی امنیتی افغانستان در این حمله کشته شدند. به گفته منابع افغانستان، دو جنگجوی مسلح طالبان سعی داشتند وارد پایگاه وردک شوند که با تیراندازی سربازان ارتش، از پای درآمدند. رویترز به نقل از محب‌الله شریف‌زای، سخنگوی والی وردک گزارش کرد که انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده باعث کشته شدن مأموران شده است. شریف‌زی، کشته شدن سه انتحاری طالبان را تأیید کرده است. بعد از چند دور مذاکرات طالبان با امریکا و برخی بازیگران منطقه‌ای از جمله امارات، عربستان و پاکستان، مذاکرات صلح افغانستان طی هفته‌های اخیر در بن‌بست قرار گرفته بود. گفته می‌شود که این بن‌بست به دلیل افزایش فشار‌ها بر طالبان برای برای وارد شده به مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان بوده است؛ موضوعی که طالبان از آن سر باز می‌زند. روزنامه افغانستان‌تایمز روز یک شنبه گزارش کرد که طالبان مذاکره صلح افغانستان در اسلام‌آباد را منوط به حضور نمایندگان همه کشور‌های بازیگر اصلی منطقه کرده است. خلیل‌زاد چند روزی است که در اسلام‌آباد به سر می‌برد و دیدار‌های زیادی را از جمله با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش، شاه محمود قریشی وزیر خارجه و خانم تهمینه جانجوا، دستیار ارشد سیاست خارجی این کشور داشته است تا شاید بتواند به کمک آن‌ها طالبان را وادار به حضور در اسلام‌آباد کند، ولی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز یک شنبه تأکید کرد که گفت‌وگوی دوباره‌ای را با امریکا مدنظر ندارند. همزمان، امریکا طی روز‌های اخیر تلاش کرد با تشدید اقدامات امنیتی نیز بر طالبان فشار بیاورد تا جایی که روز‌های گذشته شمار زیادی از نیرو‌های امنیتی افغانستان به فاریاب اعزام شدند تا بر طالبان فشار نظامی وارد کنند، ولی آنگونه که صبغت‌الله سیلاب، معاون شورای ولایتی فاریاب گفته نیرو‌های امنیتی افغانستان در بازگشت از عملیات فاریاب، در یک کمین طالبان گرفتار شدند و دست کم ۱۳ تن کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شدند. طالبان با عملیات خونین دیروز در وردک نیز تلاش کرد امریکا را به میز مذاکره برگرداند که ظاهراً موفق عمل کرده است. عصر دیروز هنوز ساعتی از عملیات وردک نگذشته بود که طالبان با انتشار اعلامیه‌ای از از سرگیری مذاکره با امریکا در دوحه قطر خبر داد و اعلام کرد که طرف امریکایی با پذیرش دستور کار پایان اشغال افغانستان به میز مذاکره بازگشته است.
در اعلامیه طالبان آمده است که نماینده‌های امریکایی با نماینده‌های امارت اسلامی در دوحه پایتخت کشور قطر نشست داشتند. وحید مژده، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان به خبرگزاری صدای افغان (آوا) می‌گوید که یک تصور در بین برخی از سیاستمداران مانند زلمی خلیل‌زاد است که می‌گویند، همزمان که مذاکرات صلح صورت می‌گیرد باید فشار‌های نظامی نیز صورت بگیرد، این فشار‌های نظامی در گذشته نیز جریان داشته، اما نتیجه مطلوب در پی نداشته است.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه می‌دهد: «برخی‌ها معتقدند که فشار‌های نظامی یکی از تاکتیک‌هایی است که همزمان با مذاکرات باید ادامه یابد، ولی من معتقدم این روش جواب نخواهد داد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار