کد خبر: 943082
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵
نخست وزیر روسیه:
هر چند دلار هنوز ارزی مطمئن به نظر می‌رسد، اما کشورهایی، چون روسیه، چین، ترکیه و ونزوئلا و ایران به فاصله گرفتن از این ارز ابر‌های تیره‌ای را در افق آسمان دلار به عنوان ارز نخست جهانی، به حرکت درآورده‌اند، این در حالی است که پیگیری گردش وجوهی، چون دلار برای امریکا ابزار سلطه‌ای ایجاد کرده‌است تا به کشور‌های غیر همسو فشار آورد.
شاید کنار گذاشتن دلار از مبادلات جهانی روزگاری افسانه تلقی می‌شد، اما امروز شاهد آن هستیم که برخی از بازیگران مهم جهانی در حال کاهش وابستگی خود به دلار هستند، به‌طور نمونه ولادمیر پوتین- رئیس‌جمهور روسیه- نیز گفته‌است امریکا با استفاده از دلار به عنوان یک ابزار مالی، در حال لطمه زدن به اطمینان دلار است و اشتباه استراتژیکی را مرتکب می‌شود. کشورهایی، چون روسیه، چین، ترکیه و ونزوئلا و ایران سریع‌تر از سایر کشور‌های دیگر در حال فاصله گرفتن از دلار هستند.
روسیه: مسکو تاکنون سیگنال‌های زیادی از مصمم‌بودن خود به کاهش وابستگی اقتصادی به دلار بروز داده‌است. دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت روسیه در ماه سپتامبر گفته بود که روسیه در حال کار روی موافقتنامه‌های ارزی با کشور‌های خاورمیانه، جنوب آسیا، امریکای جنوبی و آفریقا است که به موجب آن، طرفین از پول ملی خود به جای دلار در مبادلات استفاده کنند.

نخست وزیر روسیه: حراج دلار‌های روسیه نتیجه سیاست‌های خصمانه و احمقانه امریکاست
بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی روسیه این کشور در ماه‌های نخست سال ۲۰۱۸ حجم دارایی‌های دلاری خود را به کمتر از نصف کاهش داده است و آن‌ها را به یوآن چین، ین ژاپن و حتی پوند انگلیس تبدیل کرده است. به گزارش «فارس» به نقل از اسپوتنیک، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در مجمع اقتصادی گایدار دلایل فاصله گرفتن روسیه از دارایی‌های دلاری را تشریح کرد و گفت: کنار گذاشتن دلار و جایگزین کردن آن با روبل و دیگر ارز‌های بین‌المللی نتیجه طبیعت سیاست‌های اقتصاد امریکاست.
وی گفت: همانطور که می‌دانیم ما در حال گسترش استفاده از روبل و دیگر ارز‌های بین‌المللی در مبادلات تجارت خارجی هستیم و سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی وزارت خزانه‌داری امریکا را به شدت کاهش داده‌ایم. از طرف دیگر اخیراً اوراق قرضه دولتی روسیه به یورو منتشر شده و همه این مسائل نتیجه سیاست‌های اقتصادی خصمانه و غالباً احمقانه امریکاست. مدودف تأکید کرد: تمایل برای حذف وابستگی اقتصادی کشور‌ها به دلار امریکا رو به افزایش است.
وی معتقد است: سیاست‌های کنونی امریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی تنها به گسترش تنش‌ها منجر می‌شود. مجمع اقتصادی گایدار از روز ۱۵ ژانویه در مسکو آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت.
بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی روسیه این کشور سهم دلار از حساب ذخیره ارز خارجی خود را به شدت کاهش داده و ۴/ ۲۴‌درصد کم کرده و به طور همزمان سهم یورو و یوآن در حساب خود را به ترتیب ۳۲ و۷ /۱۴‌درصد بالا برده است. از طرف دیگر سهم دارایی‌های دلاری از کل ذخایر خارجی روسیه از ۴۶‌درصد به کمتر از ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است. گزارش بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد حجم یوآن در دارایی‌های ارز خارجی روسیه ۱۰ برابر متوسط ذخایر یوآن در بانک‌های مرکزی دیگر کشورهاست و هم‌اکنون ۲۵‌درصد از کل حساب ذخیره ارز خارجی روسیه را یوآن تشکیل می‌دهد. این گزارش می‌افزاید، در ژوئن ۲۰۱۸ نسبت به ماه ژوئن سال قبل از آن مجموع ارزش کل دارایی‌های ارز خارجی و طلای روسیه ۴/ ۴۰ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۱/ ۴۵۸ میلیارد دلار رسیده است که انتظار می‌رود این حجم از ذخایر بتواند از اقتصاد روسیه به خوبی در برابر تحریم‌های امریکا محافظت کند. اوایل این ماه بانک مرکزی روسیه گزارش داد این کشور سهم دلار از ذخایر خارجی‌اش را به پایین‌ترین سطح تاریخی رسانده است و حدود ۱۰۰ میلیارد آن را به یوآن ژاپن، یورو و یوآن چین تبدیل کرده است.
ایران: از زمان خروج دولت ترامپ از برجام در اردیبهشت ماه، جمهوری اسلامی ایران در کانون توجهات جهانی باقی مانده‌است. در شرایطی که تحریم‌های امریکا در صدد ممنوعیت برقراری روابط تجاری با ایران و تحریم‌هایی بر صنعت نفت است، تهران نسبت به تجارت با ارز‌های ملی با کشور‌های روسیه، چین، هند و ترکیه ابراز تمایل کرده‌است.
ترکیه: تصمیم ترکیه به فاصله گرفتن از دلار دلایلی سیاسی واقتصادی دارد. موضع ترامپ در اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلمینیوم ترکیه و کاهش ۴۰ درصدی ارزش لیر در برابر دلار از ابتدای سال جاری میلادی، تداوم اختلاف‌نظر بین واشنگتن و آنکارا بر سر سیاست‌های اتخاذ شده در خصوص سوریه و تلاش ترکیه برای استرداد فتح‌الله گولن، رهبر مخالفان ترکیه از جمله این دلایل است. اردوغان روز دوم سپتامبر گفته بود ترکیه به دنبال تجارت غیردلاری با دیگر کشور‌ها است و نظام تک‌قطبی دلار باید پایان یابد.
ونزوئلا: این کشور واقع شده در امریکای لاتین از سال ۲۰۱۷، دلار را از نظام تجاری نفتی خود کنار گذاشت. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در سپتامبر سال ۲۰۱۷ گفته‌بود دولت به دنبال برقراری یک سیستم جدید در پرداخت‌های بین‌المللی و آزاد کردن کشورش از سلطه دلار است.
چین: چین در تلاش برای جهانی‌سازی یوآن است که از اکتبر ۲۰۱۶ به عنوان ششمین ارز جهانی پذیرفته شد. این کشور در دوره زمامداری شی جین پینگ- رئیس‌جمهور فعلی- گام‌های زیادی برای تقویت جایگاه یوآن برداشته است. انباشت طلا و معرفی قرارداد‌های خرید نفت بر حسب یوآن از جمله این اقدامات است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
0
عجببببب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار