کد خبر: 942955
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
با قاچاق گسترده پوشاک به کشور ۳۶۰ هزار کارگر نساجی و پوشاک بیکار شده‌اند. قاچاق رسمی پوشاک از مبادی قانونی کشور از طریق سامانه جامع گمرک، با اظهار خلاف واقع و جعل اسناد صورت می‌گیرد. تبانی با برخی مسئولان و افراد تاثیرگذار ازجمله عوامل پوشاک قاچاق به کشور است

جوان آ‌نلاین:‌ بعد از کش‌وقوس‌های فراوان مبارزه با قاچاق پوشاک از ابتدای زمستان کلید خورد. موضوعی که بنا بر حساسیت موجود در کانون توجه رسانه‌ها و مورد استقبال تولیدکنندگان داخلی بود. با این همه با گذشت کمتر از یک ماه از آغاز جدی این حرکت، اعلام شد که اجرای آن متوقف شده است.

  قاچاق رسمی از مبادی قانونی

 امیر خجسته، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اواسط آذرماه بود که طی اظهاراتی در ارتباط با قاچاق پوشاک خاطرنشان کرد: «با قاچاق گسترده پوشاک به کشور ۳۶۰ هزار کارگر نساجی و پوشاک بیکار شده‌اند. قاچاق رسمی پوشاک از مبادی قانونی کشور از طریق سامانه جامع گمرک، با اظهار خلاف واقع و جعل اسناد صورت می‌گیرد. تبانی با برخی مسئولان و افراد تاثیرگذار ازجمله عوامل پوشاک قاچاق به کشور است.»

  آغاز مبارزه با قاچاق پوشاک

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیستم آذرماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «برای پشتیبانی همه‌جانبه از توسعه اشتغال و تولید کالاهای دارای صرفه اقتصادی، به دنبال اقدام‌های پیشگیرانه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا، برخورد جدی با عرضه برندهای محرز پوشاک قاچاق از ابتدای دی ماه در دستور کار این ستاد قرار گرفته است.»

  اتمام حجت با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق

حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اوایل دی‌ماه در ارتباط با برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق گفت: «۵۰ شرکت و ۶۷ برند شناسایی شدند که از این تعداد آنچه برای ما به‌عنوان برندهای مجاز برای عرضه محرز شده، ۴۰ برند است.» دهقانی‌نیا با اشاره به شناسایی ۴۰ مجتمع تجاری عرضه پوشاک در تهران اضافه کرد: «این در حالی است که در ماه‌های گذشته در جلسات حضوری با مدیران مجتمع‌های هدف، موضوع به آنها ابلاغ شده و آنها هم به مغازه‌داران اعلام کرده‌اند؛ بنابراین دیگر هیچ بهانه‌ای مبنی‌بر عدم‌اطلاع از اجرای طرح برخورد با عرضه پوشاک قاچاق باقی نمی‌ماند و بدون هیچ مماشاتی با واحدهای عرضه‌کننده پوشاک قاچاق برخورد می‌شود. این برخورد به صورت جمع‌آوری و ضبط پوشاک قاچاق از واحدهای متخلف و تحویل آن به سازمان اموال تملیکی و تشکیل پرونده تعزیراتی برای واحدهای متخلف خواهد بود.»

  یک شوآف بی‌نتیجه؟

یکی از رسانه‌ها بعد از گذشت چند روز از آغاز مبارزه با فروش پوشاک قاچاق، با سرکشی از مجتمع‌های تجاری ادعا کرد 150 فروشگاهی که تعزیرات آنها را توبیخ کرده است همچنان مشغول فعالیت هستند و در پاساژ‌ها و مجتمع‌های تجاری با فروشگاه‌هایی که پلمب شده باشد یا برخورد جدی با آن شده باشد؛ برخورد نمی‌کنید.

  حضور شعبان بی‌مخ‌ها در قاچاق پوشاک

«شاهرخ جعفری» عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک درباره طرح مبارزه با قاچاق پوشاک، گفت: «قاچاق پوشاک به دلیل سودآوری بالای آن جزء قاچاق‌های اول است که خیلی‌ها از طریق آن امرار معاش می‌کنند. برای مقابله با قاچاق پوشاک باید بدنه دولت و بخش خصوصی با هم همکاری کنند البته در این میان «شعبان بی‌مخ»‌هایی نیز داریم.»

این فعال در عرصه تولید پوشاک گفت: «تاکنون ۴۲ شرکت خارجی فعال در صنعت پوشاک نشان‌های تجاری خود را ثبت کرده‌اند اما برخی از شرکت‌های نامعتبر که از قاچاق سود فراوان می‌برند، تمایلی به ثبت شرکت ندارند. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با وجود کارشکنی‌ها بی‌محابا حرکت می‌کند چراکه اگر در این زمینه کوتاهی کنیم، باید در آینده با قاچاق پوشاک به صورت یک هنجار برخورد کنیم. در دو سال گذشته برخی فروشگاه‌ها تنها اقدام به برداشتن تابلوهای خود کرده‌اند اما همچنان اقدام به فروش کالاهای خود می‌کنند.»

  همین برخورد حداقلی هم متوقف شد

با تمام این فراز و نشیب‌ها در مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق در فروشگاه‌ها، این موضوع متوقف شد. روز گذشته عبدالمجید اجتهادی، مدیرکل پیشگیری و نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در ارتباط با این طرح مبارزه و علت توقف آن گفت: «علت توقف این طرح را باید از استانداری تهران سوال کرد زیرا این طرح با یک برنامه‌ریزی خیلی خوب آغاز شد و مدیریت کار نیز با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق بود. این طرح خواست بخش عمده‌ای از اصناف و بخش خصوصی پوشاک بود. طبق ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق، وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت این بود که کد شناسایی کالا و رهگیری را تعیین کند. در آیین‌نامه اجرایی این ماده که به تصویب هیات وزیران رسیده است، قرار شد کالاها اولویت‌بندی شود که نخستین اولویت طرح رجیستری موبایل بود و کاملا موفق بود و پوشاک نیز اولویت بعدی محسوب می‌شد. این نوع پوشاک مورد استفاده عموم مردم نیست و فروشندگان این کالاها، افرادی هستند که هیچ‌گونه مجوزی ندارند و جالب اینکه برخی از این برندها، ایران را تحریم کرده‌اند و کالا را به ایران نمی‌دهند و به همین جهت، مشخص است این کالاها یا قاچاق است یا برند اصلی نیست و تقلبی است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار