کد خبر: 942875
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
در روز‌هایی که اخبار مربوط به تالاب‌های کشور حکایت از خشک شدن یا مشکلات ناشی از کمبود آب و تخریب و از بین رفتنشان دارد، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان هرمزگان اعلام کرده تالاب‌های هرمزگان در چنان وضعیتی هستند که قابلیت جهانی شدن را دارند.
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: در روز‌هایی که اخبار مربوط به تالاب‌های کشور حکایت از خشک شدن یا مشکلات ناشی از کمبود آب و تخریب و از بین رفتنشان دارد، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان هرمزگان اعلام کرده تالاب‌های هرمزگان در چنان وضعیتی هستند که قابلیت جهانی شدن را دارند. البته چند سالی است که مسئولان این استان در پی توسعه گردشگری و در راستای آن شناساندن تالاب‌های هرمزگان به مسافران و گردشگران هستند، اما از تلاش‌های آن‌ها چنین بر می‌آید که می‌خواهند با جهانی کردن این تالاب‌ها علاوه بر مراقبت ویژه از آنها، راه‌های ارزآوری و درآمدزایی را هم باز کنند. کاری که با تبدیل بندر خمیر به اولین شهر تالابی ایران اولین قدم‌هایش برداشته می‌شود.

در حال حاضر ۳۵ تالاب در استان هرمزگان وجود دارد، که از این تعداد ۴ تالاب ثبت‌شده و یک تالاب در حال ثبت است. این ۵ تالاب استان حدود ۱۴ درصد یعنی ۲۰۹ هزار هکتار از مساحت کل تالاب‌ها را دربر می‌گیرد. بزرگ‌ترین تالاب هرمزگان «تالاب خورخوران» است و جزیره شیدور با مساحت ۸۷۰ هکتار کوچک‌ترین تالاب و دارای آبسنگ مرجانی و تنوع و محل مناسبی برای لانه‌سازی و تخم‌گذاری برای پرستو‌های دریایی در اواخر بهار است. تالاب شور و شیرین میناب نیز دومین تالاب استان است که دارای ۴۵ هزارهکتار بوده و قابلیت خوبی برای جذب گردشگر در منطقه دارد. در همین راستا مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان با بیان اینکه طرح جامع مدیریتی تالاب‌ها در تالاب شور و شیرین میناب اجرا شده است. هدف از این طرح مدیریتی را استفاده از پتانسیل جنگل‌های حرا و حفظ و نگهداری آن توسط افراد محلی عنوان می‌کند. حبیب مسیحی تازیانی با اشاره به این‌که با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد ساماندهی ورود گردشگران را انجام خواهیم داد، می‌گوید: «در جهت توسعه گردشگری و در راستای آن شناساندن تالاب‌های استان هرچه بهتر و بیشتر تلاش خواهیم کرد.»

صنایع، دشمنان تالاب‌ها

دلتای رود حرا - گز که به خور آذینی شهرت دارد از جمله دیگر تالاب‌های هرمزگان به شمار می‌آید که در شرق استان قرار دارد و محل مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان است؛ همچنین توده‌های گیاهی حرا و چندل در این تالاب ویژگی منحصر به فرد و بسیار زیبایی در شرق استان به وجود آورده است. مسیحی تازیانی با اشاره به اینکه تالاب گابریک و جاسک شرقی و غربی نیز در حال ثبت در کنوانسیون رامسر است، می‌گوید: «وجود اکوسیستم مانگرو یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تالاب بوده و این منطقه از مهم‌ترین زیستگاه‌های زمستان گذرانی پرندگان محسوب می‌شود، از مزیت‌های تالاب‌های بین‌المللی هرمزگان، واقع شدن در مسیر عبور آب‌های سیلابی به سمت دریا و واقع شدن در کنار دریاست که جنگل‌های حرا و مانگرو را در خود جای داده است.» در استان هرمزگان تدوین برنامه‌های مدیریت زیست تالاب در سال ۹۳ برای تالاب شور و شیرین میناب انجام شد. تدوین این برنامه برای تالاب خور خوران در حال بررسی بوده و در همین راستا برنامه مذکور برای تالاب گز و حرا نیز اجرا خواهد شد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در مورد برنامه‌های روز جهانی تالاب‌ها می‌گوید: «امسال برای اولین بار قرار است روز جهانی تالاب‌ها در هرمزگان برگزار شود. این مراسم در سال‌های گذشته در سایر استان‌های تالابی برگزار شده است. برای این روز برنامه‌ریزی‌هایی صوررت گرفته است، با توجه به اینکه بندر خمیر پتانسیل خوبی دارد و نیز مصمم بودن مسئولان برای اجرای روز جهانی تالاب در این شهر سبب شد این گزینه به یک انتخاب قطعی تبدیل شود.» البته مسیحی تازیانی به مشکلات و معضلات موجود هم اشاره کرده و تأکید می‌کند: «متأسفانه صنایع غرب بندرعباس آن چنان که باید مسائل زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند آثار تخریبی قابل توجهی را در تالاب خور خوران داشته باشد، همچنین از دیگر عوامل تخریبی، می‌توان به شناور‌ها نیز اشاره کرد، لذا پایش مستمر در این زمینه در دستور کار محیط‌زیست قرار گرفته است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار