کد خبر: 942874
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
به دلیل موقعیت استراتژیک بندر چابهار این منطقه به عنوان قلب تجاری سواحل مکران یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران محسوب می‌شود که به علت حمل بار و جابه‌جایی مسافر به شدت نیازمند سیستم حمل و نقل هوایی است.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: به دلیل موقعیت استراتژیک بندر چابهار این منطقه به عنوان قلب تجاری سواحل مکران یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران محسوب می‌شود که به علت حمل بار و جابه‌جایی مسافر به شدت نیازمند سیستم حمل و نقل هوایی است. در حالی که از سال‌های قبل این منطقه دارای فرودگاه بوده است، اما کوچک بودن آن موجب شده تا این زیرساخت، به دلیل کمبود امکانات و مساحت اندک، گنجایش و توانایی خدمت‌رسانی کامل در این منطقه مهم را نداشته باشد. موضوعی که باعث شد روز گذشته استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کند: «عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی چابهار به‌زودی آغاز می‌شود که این امر تأثیر بسزایی در برطرف کردن مشکلات جابه‌جایی مسافر و حمل بار در این شهرستان دارد.»

چابهار یکی از مهم‌ترین شهر‌های استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران به شمار می‌رود. لنگرگاه بندر چابهار قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشور‌های محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است؛ لذا این مهم می‌طلبد این منطقه دارای یک فرودگاه بین‌المللی باشد تا به راحتی بتواند نیاز‌های مورد نیاز برای حمل مسافر و جابه‌جایی بار در این منطقه را برآورده سازد. فرودگاه چابهار دارای دو پایانه مجزا برای پرواز‌های داخلی و بین‌المللی، دو باند پروازی به طول ۳۷۸۵ و ۲۷۴۳ متر و به عرض ۴۵ متر است. از این رو، امکان نشست و برخاست هواپیما‌های پهن‌پیکر مانند ایرباس ۳۸۰ در آن وجود دارد و باند فرودگاه آن برای انجام پرواز‌های شب نیز تجهیز شده، با این حال برای حمل و نقل بین‌المللی وسیع نمی‌تواند جوابگو باشد لذا از چند سال گذشته موضوع توسعه آن و تبدیل شدن به یک فرودگاه بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته است.

فرودگاه چابهار بین‌المللی می‌شود

با توجه به حجم مسافر و باری که در این منطقه جابه‌جا می‌شود از سال‌های گذشته بحث توسعه آن در دستور کار مسئولان استان و کشور قرار گرفته است. موضوعی که باعث شد استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کند: «عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی چابهار به‌زودی آغاز می‌شود که این امر تأثیر بسزایی در برطرف کردن مشکلات جابه‌جایی مسافر در این شهرستان دارد.» احمدعلی موهبتی افزود: «این استان ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد و باید مسئولان همگام با مردم تمام موانع و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی را در این استان بردارند.» از آنجا که برای سرمایه‌گذاری در حوزه افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال پایدار نیاز است تا مسئولان گام‌های مثبتی در این زمینه بردارند تا سبب توسعه همه‌جانبه و رفع بیکاری در این استان پهناور شود، لذا راه‌اندازی منطقه آزاد سیستان، فعال شدن بازارچه‌های مرزی، فعالیت مناطق ویژه اقتصادی در میرجاوه و ایرانشهر، تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی می‌تواند در بحث اشتغال و توسعه سیستان و بلوچستان نقش مؤثر داشته باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار بعد از گذشت ۲۰ تا ۲۵ سال مرز دریایی، هوایی و زمینی ندارد و تاکنون موفقیت لازم را حاصل نکرده است، گفت: «این مشکل با الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری و افزایش محدوده این منطقه مرتفع می‌شود.»

اهمیت مهم چابهار و نیاز به توسعه زیرساخت‌ها

چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم ایران در جنوب کشور و در بخش شمالی دریای عمان از موقعیت استراتژیک برخوردار است و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق اقیانوس هند از مهم‌ترین ظرفیت‌های ترانزیتی این بندر اقیانوسی ایران در منطقه است. این بندر به علت نزدیکی به کشور‌هایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور جایگاه ویژه‌ای در ترانزیت کالا در کریدور شمال- جنوب و کریدور شرق- غرب خواهد داشت. از طرفی بندر چابهار به عنوان دروازه ترانزیتی کشور با ۵۴۱ کیلومتر مرز دریایی در کریدور شرق- غرب می‌تواند در زمینه ترانزیت و ترانشیب کالا به بنادر جنوبی کشور‌های خلیج فارس ایفای نقش کند و با افتتاح طرح توسعه فاز اول بندر چابهار این بندر به عنوان یکی از کانون‌های داد و ستد و تجارت بین‌المللی در کشور مطرح خواهد شد. مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در تأیید این موضوع گفت: «بندر چابهار با قرار گرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی‌ترین نقطه سواحل کشور موسوم به سواحل مکران از نظر جایگاه حمل و نقل چند وجهی بین‌المللی در مسیر دو کریدور شمال- جنوب و شرق- کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به حساب می‌آید.» بهروز آقایی افزود: «با توجه به فاصله ۳۱۵ مایلی بندر چابهار با بندر شهید رجایی، ۵۶۰ مایلی با دوحه قطر، ۵۷۵ مایلی با منامه، ۳۶۰ مایل دریایی با دبی، ۲۳۵ مایلی با فجیره، ۱۵۰ مایلی با مسقط، کراچی با ۳۵۸ مایل و بمبئی با ۷۸۵ مایل دریایی می‌تواند نقش مهمی را در ترانشیب کالا به این بنادر داشته باشد.» این در حالی است که اجرا و تکمیل راه‌آهن چابهار- زاهدان- سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مَکران، ایجاد صنایع فولاد، ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار و همچنین توسعه بنادر کشور‌های همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) می‌تواند نقش مهمی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و توسعه تجارت و ترانزیت در این منطقه داشته باشند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در افق ۱۴۰۴ دولت در نظر دارد این بندر اقیانوسی کشور به ظرفیت ۶ میلیون کانتینر، ۹ میلیون تن کالای چندمنظوره، ۱۲ میلیون تن کالای نفتی و مایعات و ۳/ ۱ میلیون تن کالای فله دست پیدا کند. همچنین احداث ۱۶ پست اسکله عمومی و چندمنظوره، اجرای ۱۰ پست اسکله کانتینری برای پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی‌های اقیانوس‌پیمای جهان، احداث سه پست اسکله نفتی و فله مایع و سه پست اسکله فله خشک از مهم‌ترین طرح‌های توسعه این بندر تا سال ۱۴۰۴ است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار