کد خبر: 942858
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر اعلام کرد
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر گفت: اعتباری که در لایحه بودجه ۹۸ برای اجرای فاز ۲ طرح ۵۵۰ هکتاری در دشت‌های خوزستان و ایلام پیش‌بینی شده آنقدر پایین است که نمی‌توان امیدوار بود، تنها امیدمان به برداشت از صندوق توسعه ملی است که با اجازه رهبری صورت گیرد.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در سفر سال ۱۳۷۵ مقام معظم رهبری به استان خوزستان کلید خورد و با وقفه‌ای ۱۲ساله‌ای که در اجرای آن اتفاق افتاد، در سال ۸۷ در سفر هیئت دولت به خوزستان اعتبار این طرح در ردیف بودجه سالانه قرار گرفت. در سال ۱۳۸۸ با پیش‌بینی ۹طرح در قانون بودجه به‌عنوان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری معروف به طرح مقام معظم رهبری در دشت‌های خوزستان و ایلام شروع شد. با اجرای این طرح قرار است ۵۰۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان و ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی ایلام عملیات آماده‌سازی، هموارسازی، ایجاد کانال و آماده کشت شود.

فاز یک طرح در آبان‌ماه امسال با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و در سطح ۲۹۵ هزار هکتار به بهره‌برداری رسید و قرار است اجرای فاز ۲ هم با تأمین اعتبار از سال ۹۸ آغاز شود. محصولاتی که در این زمین‌ها کشت می‌شوند عمدتاً گندم، ذرت، چغندر قند، محصولات علوفه‌ای و باغی است. در حال حاضر ۲۷۰ هزار هکتار از زمین‌های آماده شده در فاز یک زیرکشت رفته است.

محمدجواد صالحی‌نژاد، مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در یک نشست خبری در خصوص لزوم بازبینی در تخصیص بودجه فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام گفت: برای اجرای فاز ۲ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ۷/ ۱ میلیارد دلار اعتبار نیاز است. اجرای فاز ۲ این طرح به شدت نیازمند بودجه و اعتبار است و در صورت تأمین اعتبار از سال ۹۸ آغاز می‌شود و در مدت پنج سال پایان می‌پذیرد.
به گفته وی برای تأمین اعتبار تلاش می‌کنیم از یک سو دستور مقام معظم رهبری را برای اختصاص از محل صندوق توسعه ملی بگیریم و از دیگر سو نمایندگان مجلس و مسئولان ذیربط تلاش می‌کنند تا در لایحه بودجه سال ۹۸ افزایش اعتبار صورت گیرد.  

صالحی‌نژاد در پاسخ به جوان درخصوص اینکه اعتباری که در لایحه بودجه ۹۸ پیش‌بینی شده چه میزان است، گفت: آنقدر کم است که نمی‌توان به آن امیدوار شد و اجرای این طرح نیاز به اعتبار ویژه‌ای دارد. وی از اعلام آمادگی وزارت نیرو خبر داد و گفت: آب مورد‌نیاز برای فاز دو تعیین تکلیف شده و در انتظار تخصیص بودجه است تا اجرا ساخت زیر‌ساخت ها‌ی آن آغاز شود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر گفت: پس از اجرای فاز یک و کشت محصولات کشاورزی وزارت جهاد‌کشاورزی اعلام کرد که ۸/ ۲ میلیون تن تولید کل محصولات کشاورزی سال گذشته از فاز یک این پروژه استحصال شده است و در صورتی که فاز ۲ این پروژه بزرگ تأمین شود ۵/ ۹ میلیون تن به تولید محصولات کشاورزی کشور افزوده خواهد شد.

دستاورد‌های اجرای فاز ۱

صالحی‌نژاد درباره اهمیت اجرای این پروژه و دستاورد‌هایی که می‌تواند برای بخش کشاورزی داشته باشد، گفت: اجرای این طرح علاوه بر افزایش حدود ۱۰ درصدی در تولید محصولات کشاورزی ۳۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند که ۱۵۳ هزار شغل مستقیم و ۱۴۷ هزار شغل غیرمستقیم خواهد بود. همچنین اجرای این طرح باعث کاهش مهاجرت، افزایش امنیت اجتماعی، افزایش توسعه شاخص انسانی و بالا رفتن درآمد به ۱۶ میلیارد تومان می‌شود. ضمن اینکه صرفه‌جویی ۵/ ۱ میلیارد مترمکعب در سال خواهیم داشت.
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر گفت: سرعت اجرای این طرح پس از سال ۹۳ صورت گرفت که به اذن رهبری از محل صندوق توسعه ملی ۵/ ۱ میلیارد دلار به اجرای این طرح اختصاص یافت و سالانه ۵۳ هزار هکتار در سال اراضی این منطقه را آماده‌سازی کردیم و طی سال ۹۳ تا ۹۶ پس از تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی ۲۲۰ هزار هکتار آماده‌سازی شد.

به گفته صالحی‌نژاد در حال حاضر شرایط تأمین آب ۲۵۰ هزار هکتار از اجرای فاز ۲ هم مشخص شده است. پروژه مشترکی بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو اجرا می‌شود که جزئیات آن هم به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و تفاوت آن با فاز یک این است که در فاز ۲ شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری همزمان انجام خواهد شد. در حالی که در فاز یک شبکه‌های اصلی قبلاً آماده بود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر گفت: به منظور تسریع کار پیش‌بینی کردیم مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در ردیف بودجه ۹۸ دیده شود که هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با انتقاد از عملکرد سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در بررسی پرونده‌های برقی‌سازی چاه‌های کشاورزی گفت: تاکنون ۳۰۰۰ پرونده برقی‌سازی به سازمان بهینه‌سازی سوخت ارسال شده، اما مرحله بررسی پرونده‌ها و تأمین اعتبار آن در این ستاد به کندی پیش می‌رود و درخواست ما این است که به این کار سرعت ببخشند. صالحی‌نژاد پیش‌بینی کرد که در صورت تأمین اعتبار و همکاری مناسب سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت این پروژه طی پنج سال به پایان برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار