کد خبر: 942707
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
هادی محمدی
خانم موگرینی از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود که حفظ برجام، زمینه‌ای برای گفت‌وگو با ایران درباره موضوعات دیگری است که در دستور کار ترامپ و امریکاست. این ادبیات به‌خوبی نشان می‌داد که اروپا از طریق وعده‌های حداقلی و ناچیز مانند SPV و زمانبر کردن فشار‌های تحریمی امریکا و مؤثر کردن آن، به‌شکل تدریجی به‌دنبال همان مدل ترامپ در مقابل ایران است. ترامپ هم به حذف توان هسته‌ای ایران بسنده نکرده و دنبال حذف تمامی مؤلفه‌های قدرت ملی ایران است ولی روش اروپایی‌ها این بود که با گروکشی نسبت به وظایف و تعهدات برجامی خود که در سه سال گذشته و به‌ویژه با دور جدید تحریم‌های امریکا، با روشی نرم، مذاکره در مورد پرونده‌های منطقه‌ای و سپس موشکی و دیگر موضوعات را با دیپلمات‌های خوش‌بین ایران فعال کنند.
این روش اروپایی‌ها دو هدف راهبردی را مدنظر داشت؛ ابتدا اینکه به‌جای مسدود کردن مسیر‌های تعاملی، نقش پلیس خوب را عهده‌دار باشند و سپس اینکه با معلق نگه داشتن رویکرد‌های اقتصاد ملی در ایران و مؤثر کردن فشار‌های تحریمی و اقتصادی، فرصت‌های یک رویکرد فعال اقتصادی ایران با دیگر قدرت‌های اقتصادی جهان را از ایران بگیرند. دلیل اینکه یکباره تروئیکای اروپایی با بهانه‌های حمایت از تروریست‌های منافقین و الاحوازیه، چماق تحریم‌های جدید را بلند کرده است تا ایران را مجبور به پذیرش بحث موشکی کند، این است که امریکا در ارزیابی‌های خود برای فشار حداکثری به ایران، ناکامی را پذیرفته و به‌دلیل عرصه‌های اختلافی دیگر با اروپا، از اهرم اروپایی محروم شده و لذا اروپا خود را در شرایطی می‌بیند تا با تهدیدات جدید تحریم علیه ایران، فرصت چانه‌زنی و معامله با امریکا در موضوعات مورد اختلاف را داشته باشد. پس از دیدار سفرای اروپایی با مقامات وزارت خارجه ایران که اخیراً انجام شد، زمزمه‌های جدیدی برای مصادره اموال ایران از منابع انگلیسی شنیده می‌شود. این واقعیت تلخ که دیپلمات‌های ایران و طیف‌های غربزده در دولت و مجلس، هنوز به دنبال کسب رضایت اروپایی‌ها هستند، جای تأمل دارد و با تعجب باید پرسید که ترامپ‌های کوچک در اروپا را نمی‌بینند؟! و چرا برای CFT تا این حد سینه چاک می‌کنند؟!
اوضاع ترامپ و کنگره و افق فزاینده مشکلات داخلی آن‌ها نیاز به بازگویی ندارد و ترامپ با صدای بلند در مورد خروج از سوریه و منطقه سخن می‌گوید. اروپا و به ویژه انگلیس، فرانسه و آلمان، در مسیری هستند که اگر اوضاع خود را سامان دهند، خیلی شانس آورده‌اند، چراکه موج رویکرد‌های ناسیونالیستی و عمدتاً مخالف امریکا و درون‌گرایی ترسیم می‌کند، فرصت ژست‌های قدرتمندانه نخواهد داشت. حداکثر اینکه مانند دزد‌های سرگردنه، به مصادره دارایی‌های ایران می‌توانند فکر کنند. کافی است که رویکرد‌های اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی ایران در ریل راهبرد‌های غیرغربی قرار گیرد و اقتصاد مقاومتی فراموش شده در دولت روحانی، با جان و دل در دستور قرار گیرد و به جای رانت‌خواران و ویژه‌خواران و ژن‌های خوب و اختلاسگران و دزد‌ها، جوانان و روحیه‌های جهادی و انقلابی میدان یابند و یک برنامه پرشتاب دو ساله دنبال شود، آنگاه خواهید دید که ترامپ و ترامپ‌های کوچک اروپایی، روش و ادبیات خود را تغییر خواهند داد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
متاسفم
ممقانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
0
قضیه دیگری هست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار