کد خبر: 942699
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
درد خشکسالی به مرض سیل تبدیل شده است
اردیبهشت ماه سال گذشته بود که پس از باران‌های پی‌درپی، وزیر نیرو شرایط آبی کشور را مطلوب ارزیابی کرد و بر این باور بود که دیگر زمان خشکسالی ایران رو به پایان است و کشور در مرحله ورود به دوران ترسالی قرار گرفته است.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: از اوایل سال گذشته خبر‌هایی در مورد پایان دوره خشکسالی در ایران و ورود به ترسالی به گوش می‌رسید. کم کم بارش‌های خوب و مداوم نشان داد که می‌توان به این اخبار اعتماد کرد. هرچند خسارات و صدمات خشکسالی ۲ دهه اخیر آنقدر عمیق است که نتوان به این زودی‌ها آن‌ها را رفع یا به دست فراموشی سپرد. با این حال با هر بارشی که صورت می‌گیرد به خوبی می‌توان متوجه شد، همانقدر که مسئولان برای مقابله با خشکسالی‌ها آمادگی نداشتند، برای ورود به ترسالی و هدایت نزولات آسمانی هم برنامه‌ای ندارند و گواه این ادعا هم سیلاب‌های بعد از هر بارش است. موضوعی که باعث شد مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه ترسالی در خوزستان، زمینه‌ساز وقوع سیلاب شده، بگوید: «سیل «دز» را می‌برد و در عوض روستا‌ها آب ندارند!»

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که پس از باران‌های پی‌درپی، وزیر نیرو شرایط آبی کشور را مطلوب ارزیابی کرد و بر این باور بود که دیگر زمان خشکسالی ایران رو به پایان است و کشور در مرحله ورود به دوران ترسالی قرار گرفته است. گفته‌های وزیر نیرو تصدیقی بر حرف‌های کارشناسان بود و تأیید می‌کرد که وضعیت منابع آبی ایران در شرایط بهبود قرار گرفته است. اما این امر مستلزم هدایت آب‌های روان و مدیریت نزولات آسمانی بود.

بی‌برنامگی در ترسالی

وقتی بارندگی‌ها شروع شد، تقریباً همه استان‌های ایران از این موهبت الهی بهره‌ای بردند و طی دو سال اخیر هیچ استانی وجود ندارد که اعلام کند بارشی در آن صورت نگرفته است. اما مشکل کار از جایی شروع شد که وقتی بارش‌ها بیش از چند دقیقه طول می‌کشیدند، اخبار زیادی در مورد وقوع سیل و خسارات و صدمات ناشی از آن منتشر می‌شد.

در همین رابطه مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بارندگی‌های اخیر می‌گوید: «با توجه به توپوگرافی منطقه، متفاوت بودن نوع خاک و خشکسالی‌های پی‌در‌پی خوزستان، در این میان ترسالی اتفاق افتاده که زمینه ساز وقوع سیلاب است.»

کیامرث حاجی‌زاده ادامه می‌دهد: «خشکسالی مشکلاتی برای مردم داشت و حالا هم که به ترسالی رسیده‌ایم معضلاتی برای مردم ایجاد شده و بعداً هم می‌گوییم که در بعضی محلات اهواز آب نداریم یا افت فشار وجود دارد.» وی با بیان اینکه در زمانی که آب داریم رنج و محنت پذیرفته نیست، تأکید می‌کند: «بارندگی امسال در جلگه خوزستان، طی ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. با این حال در روستا‌های بخش مرکزی اهواز آب شرب نداریم. همچنین در روستا‌های امیدیه و رامشیر مشکل وجود دارد.» مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: با توجه به توپوگرافی منطقه، متفاوت بودن نوع خاک و خشکسالی‌های پی‌در‌پی خوزستان، در این میان ترسالی اتفاق افتاده که زمینه ساز وقوع سیلاب است. این مسئول ادامه می‌دهد: «با وجود بارندگی شدید، زیرساخت‌های مشکل‌دار، مناطق کوهستانی و مدل‌های مختلف آب و هوایی، به علت اطلاع رسانی تلفات جانی نداشتیم. تنها یک تا دو مورد تلفات جانی در اندیکا داشتیم که به علت سهل‌انگاری خود افراد رخ داد.»

بی برنامگی در هدایت آب‌های روان آنقدر زیاد است که از همین الان در برخی استان‌ها به خاطر بارش‌هایی که در فروردین ماه احتمالاً رخ خواهد داد به مردم هشدار داده می‌شود. در خوزستان هم قرار است برنامه‌ریزی‌هایی برای مهار آب‌ها و تأمین آب شرب شهروندان صورت گیرد. در همین رابطه مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه باید تا عادی شدن شرایط در این استان انسجام خود را حفظ کنیم می‌گوید: «از هم اکنون برای مناطقی که ممکن است از فروردین ماه به بعد دچار مشکل آب شرب باشند، باید چاره‌ای اندیشیده شود.» وی تأکید می‌کند: «بخش مرکزی اهواز به شدت مشکل دارد. اینکه سیل دارد رودخانه دز را می‌برد و روستا‌ها آب ندارند، پسندیده نیست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار