کد خبر: 942698
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
زنجانی‌ها توانستند برای نخستین بار در کشور با استفاده از فناوری‌های بیوتکنولوژی، منسوجات پیشرفته اعم از لباس کودک تب نما تولید کنند
ميترا شهبازی
سرویس ایران جوان آنلاین: زنجان به قطب نساجی کشور شهرت دارد و سال‌هاست مردم این استان دست به تولید منسوجات نساجی می‌زنند. استانی که ۳۰ درصد مردم آن در واحد‌های نساجی مشغول به کار هستند و بخش زیادی از نیاز به پوشاک کشور را تأمین می‌کنند و حالا محققان آن توانسته‌اند با استفاده از فناوری بیوتکنولوژی به کمک واحد‌های نساجی بیایند و برای نخستین بار در کشور پوشاک هوشمند تولید کنند. اتفاق بزرگی که با حمایت مسئولان می‌تواند فرصت صادراتی خوبی را برای نساجی‌های این استان فراهم کند.

پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به چهلمین سالگرد خود نزدیک می‌شود و طی این چهار دهه هر روز از هر گوشه و کنار کشور خبر‌های مسرت بخشی در خصوص پیشرفت و دست یابی محققان به دانش‌های نوین و بکارگیری آن‌ها در صنایع مختلف به گوش می‌رسد. دست‌یابی جوانان زنجانی به فناوری بیوتکنولوژی منسوجات پیشرفته نیز از همین دست پیشرفت‌هاست که منجر به تولید لباس کودک تب نما، حوله سوپر جاذب، پیش‌بند چربی گریز کودک، لباس کند سوز، جوراب آنتی باکتریال، لباس زیر آنتی باکتریال و ... شده است. استانی که پیش از این نیز با در برگیری بیشترین واحد‌های نساجی کشور در دل خود به عنوان قطب نساجی ایران شناخته می‌شد. در این راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان می‌گوید: «زنجان به عنوان قطب صنعت نساجی کشور ۶۰ درصد صنایع قدرتمند نساجی ایران را در خود جای داده و برای بیش از ۵ هزار نفر اشتغالزایی کرده است.» ناصر فغفوری با اشاره به علاقه‌مندی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در واحد‌های نساجی این استان می‌افزاید: «شرایط آب و هوایی این استان باعث شده تا سرمایه‌گذاران رغبت زیادی برای سرمایه‌گذاری در واحد‌های نساجی استان پیدا کنند.» وی با اشاره به بهره‌مندی واحد‌های نساجی استان از تازه‌ترین فناوری‌های روز دنیا ادامه می‌دهد: «ماشین آلات صنایع نساجی در زنجان بدون استثنا جدید هستند و روند نوسازی آن‌ها هر سال یا هر دو سال یکبار انجام می‌شود. همین موضوع باعث شده تا این استان از آخرین تکنولوژی در این صنعت برخوردار شود.» لازم به ذکر است که صنعت نساجی استان زنجان در سطح کشور از نظر فناوری پس از اصفهان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

تولید پوشاک پیشرفته در زنجان

همان طور که گفته شد، زنجانی‌ها علاوه بر برخورداری از بهترین و بروزترین فناوری‌های نساجی، به تازگی هم توانسته‌اند به فناوری‌های بیوتکنولوژی منسوجات پیشرفته دست یابند. بنابر این پیش‌بینی می‌شود برای تولیدات آن‌ها ظرفیت خوبی در راستای صادرات در خاورمیانه فراهم شود. در این خصوص مدیرعامل پارک علم و فناوری استان زنجان با اشاره به اینکه فناوری به کار رفته در تولید این پوشاک پیشرفته بومی است می‌گوید: «برای نخستین بار جوانان نخبه ایرانی توانستند به این فناوری دست یابند.» اکنون به گفته داود مرادخانی قراردادی به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو هم با کشور کویت بسته شده است تا سه نوع محصول لباس تب نمای نوزاد، پیش بند چربی گریز نوزاد و حوله سوپر جاذب آنتی باکتریال تولید و طی سه مرحله به کویت ارسال شود. اتفاقی که خود می‌تواند به عنوان پیش زمینه‌ای برای افزایش تولید و صادرات منسوجات پیشرفته در کشور شناخته شود. این کارشناس فناوری‌های نوین در زنجان با اشاره به نحوه عملکرد فناوری لباس تب نمای نوزاد می‌گوید: «دمای متعادل برای بدن کودک ۳۸ درجه است که به محض افزایش این دما رنگ لباس تغییر کرده و سفید می‌شود و پس از افت دما دوباره به رنگ قبلی خود بر می‌گردد.» مرادخانی با اشاره به اینکه ظرفیت فروش این منسوجات پیشرفته را باید در کشور هم فراهم کرد می‌افزاید: «اگر تولید محصول داشته باشیم، اما بازاری برای آن وجود نداشته باشد زمینه تحقق شعار مقام معظم رهبری عملی نیست بنابر این لازمه این کار عزم ملی است.» با توجه به اینکه استقرار چنین واحد‌های تولیدی در کشور هم به افزایش تولید و هم به اشتغالزایی کمک می‌کند، ضروری است تا دستگاه‌های فرهنگ‌ساز ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را مد نظر قرار دهند تا با حمایت مصرف کنندگان از تولیدکنندگان روزبه‌روز فناوری صنایع مختلف نیز توسعه یابند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار