کد خبر: 942649
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
مديريت جهادي عامل رونق كشاورزي درسيستان وبلوچستان
با وجود خشکسالی های پی در پی كه طي دو دهه بر سيستان وبلوچستان سايه افكنده است ،کشاورزی استان در تولید خرما ومیوه های گرمسیری، محصولات خارج از فصل، محصولات دامی و شیلاتی رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است...

محمدرضا سوري

 

با وجود خشکسالی های پی در پی كه طي دو دهه بر سيستان وبلوچستان سايه افكنده است ،کشاورزی استان در تولید خرما ومیوه های گرمسیری، محصولات خارج از فصل، محصولات دامی و شیلاتی رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است. بررسيها نشان مي دهد، اين مزايا موجب شده تا كشاورزي ودامداري شغل بيشتر مردم اين استان باشد موضوعي كه باعث شد تا‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اعلام كند:«با وجود شرايط سخت براي كشاورزي استان، تنها مديريت جهادي است كه مي تواند مشگل گشاي شرايط فعلي كشاورزان باشد.»

******

استان سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و در نواحی جنوب استان مرطوب مستعد پرورش انواع میوه‌های گرمسیری است که کشت و پرورش این محصولات در نقاط دیگر کشور امکان پذیر نیست.

تولید محصولات خارج از فصل یکی از شاخصه‌های بارز دراستان سیستان وبلوچستان است که نقش بسزایی در تامین اقتصاد منطقه و معیشت مردم سایر استان‌های کشور دارد چرا که با تغییر فصل و کاهش شدید دما در زمستان اغلب نقاط کشور با چالش تولید محصولات زراعی و باغی مواجه می‌شوند که ارتباط مستقیم با سفره و ارتزاق جامعه دارد.

این استان با وجود خشکسالی‌های پیاپی چندین ساله‌، با تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل توانسته است بازار کشور را از بحران قیمت‌ها و بازار سیاه محصولات کشاورزی و صیفی در امان بدارد.

اين مهم موجب شده تا سالانه 480 هزار تن محصولات زراعی خارج از فصل از زمین‌های کشاورزی جنوب استان برداشت و روانه بازار مصرف کشورشود.

همچنين وجود 170هزار بهره بردار روستایی، عشایری و صیادی در سیستان و بلوچستان باعث شده سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلاتی ومرتعی تولید وروانه بازارشود.

اين درحالي است كه سیستان و بلوچستان 80 درصد تن ماهیان کشور را صادر می‌کند و بیش از 40 درصد صید و صیادی در کشور توسط صيادان اين منطقه انجام وسالانه ۹۰ هزارتن گوشت قرمز دراين استان توليد مي شود.

سيستان وبلوچستان بهشت توليدات كشاورزي

با وجود گرم وخشك بودن سيستان وبلوچستان ، اما اين موضوع موجب شده تا مردم سخت كوش اين استان از ديرباز با استفاده از كمترين منابع آبي وتنها با استفاده از سيستم قنوات حرفهاي بسياري براي تنوعي از تولبدات دراين استان داشته باشند واين درحالي است كه بسياري از ميوه هاي گرمسيري كه تنها در خارج توليد مي شودرا مي توان دراين منطقه توليد كرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با تاييد اين موضوع مي گويد:« اين استان  به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد‌.»

درميان مناطق مختلفي از سيستان وبلوچستان كه به كشاورزي وباغداري معروف هستند نبايد از منطقه زرآبادغافل شد چرا كه اين منطقه با دارا بودن 6600هکتار زیر کشت محصولات زراعی و باغی كه از میزان ۲۷۰۰هکتار با تولید۶۹هزار تن به محصولات زراعی و ۳۹۰۰هکتار با تولید۷۵هزار و پانصدتن به محصولات باغی اختصاص دارديكي از مهترين قطب كشاورزي وباغي استان به شمار مي رودكه حرفهاي بسياري براي گفتن دارد.

مجتبی پیری با اشاره به منطقه زرآباد كه در زمينه توليد موز از كيفيت بالايي برخورداراست مي افزايد:«اين مهم موجب شده تا موز در سطح ۳۵۰۰ هکتار از باغات اين منطقه تولید وعلاوه بر بازارهای استان، تهران، اصفهان، شیراز، هرمزگان و کرمان به کشورهای عراق و روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر‌شود‌.»

آمارها نشان مي دهد،چهار هزار و 500 هکتار از سطح باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که چهار هزار و 100 هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است‌.

از آنجا كه برداشت  موز در سیستان و بلوچستان در طول سال انجام می شود لذا پیش بینی می شودامسال 130 هزار تن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف داخل استان و کشور شود‌.

اين درحالي است كه  سالانه از سطح 9 هزار هکتار از باغات میوه های گرمسیری استان 160 هزار تن انواع محصول برداشت می شود که موز با تولید 130 هزار تن بیشترین تولیدات این بخش را به خود اختصاص داده است‌.

به طوري كه اين مهم باعث شده تا سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت موز در کشور را از آن خود کند.

طرح‌های جهادی برای حمایت از کشاورزان

ازآنجا كه كشاورزي وباغداري بيشتر شغل مردمان در سيستان وبلوچستان را در بر مي گيرد لذا اين مهم مي طلبد تا مشكلاتي كه بر سر اين موضوع وجود دارد برطرف شود.

موضوعي كه موجبر شده تا  طرح هایی برای حمایت از کشاورزی و کشاورزان در شرایط سخت خشکسالی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی است.

ازآنجا كه مساله تامين آب مورد نياز كشاوران مهترين دغدغه آنان به شمار مي رود لذابرای برون رفت و مقابله با خشکسالی باید توسعه طرح‌های کم آب بر را در دستور کار قرار داد و با اجرای سیستم های نوین آبیاری راندمان مصرف آب را به حداکثر رساند.

با توجه به محدودیت منابع آبی وتوسعه افقی تلاش براين است تا براي بالابردن  افزایش عملکرد و تولیدات ، برنامه ریزی هاییانجام بگيرد كه به عنوان مثال مي توان از توسعه باغ های خرما با جایگزینی ارقام پر بازده و اقتصادی به جای ارقام کم بازده نام برد به طوري كه امسال طی دو مرحله ۶۰ هزار اصله نهال خرمای پیارم به صورت یارانه دار میان کشاورزان توزیع شده است.

همچنين  به منظور حمایت از کشاورزی و کشاورزان استان در این شرایط سخت خشکسالی تامین نهاده برای محصولات استراتژیک، ارائه تسهیلات بانکی کم بهره، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، توسعه بیمه محصولات کشاورزی، توسعه طرح‌های کوچک تامین آب، تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری، بازسازی قنوات و توسعه کشت گیاهان دارویی در برنامه کاری سازمان جهادكشاورزي قرار دارد.  لذا به همين منظور به زودی مرکز جهاد کشاورزی کوتیج در این شهرستان تجهیز و راه اندازی می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان با تاييد اين موارد مي گويد:« حال که در شرایط خشکسالی هستیم و بخش کشاورزی برای توسعه با محدودیت مواجه است باید از دیگر ظرفیت های استان در زمینه تجارت، گردشگری و معدن استفاده کرد زیرا توسعه این بخش‌ها می‌تواند راهگشای مطمئنی برای ایجاد اشتغال و درآمد زایی برای مردم سیستان وبلوچستان باشد‌.»

پيري  با اشاره به اینکه از ۱۴ توده ژنتیکی موجود در کشور ۷ توده ژنتیکی خاص استان ماست، مي افزايد:« علیرغم همه مشکلات و محدودیت ها در حال حاضر  ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان تولید می‌شود.»

همانطور كه گفته شد از آنجا كه کشاورزی در استان بیشترین سهم را در معیشت مردم نسبت به دیگر حوزه ها دارد و این امر نگاه ویژه همه مسئولان را می‌طلبد که در امر تأمین نیازمندی ها درتوسعه و ارتقای توانمندی های آن نقش آفرینی کنند.

لذا اين مهم باعث شده تا از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب دو هزار طرح و با ایجاد زمینه اشتغال برای چهار هزار و 500 نفر جذب کشاورزی شده است که معادل ۵۳ درصد کل تسهیلات توسعه اشتغال روستایی و عشایری استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با تاييد اين موارد مي گويد: «این استان پهناور با داشتن ظرفیت های بسیار بالا در حوزه کشاورزی و زیربخش های مهم آن و اقلیم بسیار مناسب تولید محصولات زراعی در فصل زمستان، میوه های گرمسیری و سردسیری و محصولات متنوع دامی و شیلات در آبهای ساحلی و فراساحلی و منابع آبی داخل با پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی و دیگر زمینه ها می تواند تامین کننده نیاز بازار داخل و صادرات به دیگر کشورها باشد.‌«

پیری مي افزايد:« در سالهای اخیر دولت با انجام طرح های مهم نظیر آبیاری با لوله به 46 هزار هکتار از زمین های دشت سیستان و اجرای طرح آبیاری تحت فشار در جنوب استان توجه ویژه ای به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان داشته که نوید دهنده آینده روشن در این بخش است‌.»

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار