کد خبر: 942634
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
انجمن كنترل تسلیحات(ACA) در یك گزارش جدید اعلام كرد، نسخه بازنگری شده سند دفاع موشكی آمریكا در سال ۲۰۱۹ از سیاست‌های بی‌ثبات‌كننده‌ای حمایت می‌كند كه آمریكا باید آنها را رد كرده و در عوض، بر مذاكره با روسیه و چین پیرامون ثبات راهبردی متمركز شود
جوان‌آنلاین: رئیس‌جمهور آمریكا برنامه دفاعی تازه‌ای را در برابر حملات موشكی احتمالی به خاك ایالات متحده اعلام كرد كه در اصل قرار بود سال پیش ارائه شود، اما به تعویق افتاد‌. دونالد ترامپ روز پنجشنبه طی سخنان مبسوطی این برنامه دفاع موشكی را تشریح و در بخشی از سخنانش نسبت به توان موشكی ایران نیز ابراز شگفتی كرد. اعلام برنامه جدید موشكی آمریكا با واكنش‌هایی در سطح جهان همراه بود و به‌خصوص چین و روسیه نسبت به آن ابراز نگرانی كردند. بنا بر پاره‌ای اطلاعات، برنامه جدید موشكی آمریكا قصد دارد این بار علاوه بر منافع آمریكا از منافع متحدان آمریكا نیز درجهان حمایت كند.
رئیس‌جمهور آمریكا در سخنرانی خود در پنتاگون، با اشاره تلویحی به تقویت زرادخانه‌های موشكی ایران، اذعان كرد كه ایرانِ امروز «در مقایسه با دو سال گذشته، كشوری كاملا متفاوت است». به گزارش مهر و به نقل از پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ با رونمایی از طرح‌های جدید پنتاگون برای تقویت قابلیت‌های دفاع موشكی آمریكا اعلام كرد، سند جدید و بازنگری شده دفاع موشكی آمریكا -كه نخستین نسخه بازنگری شده سند دفاع موشكی آمریكا از سال ۲۰۱۰ میلادی تا امروز است- بر گسترش فناوری‌های جدید با هدف تضمین توان شناسایی و انهدام هر موشك پرتاب شده به جانب آمریكا از هر مكان و در هر زمان متمركز خواهد شد. این سند همچنین چارچوب و طرح كلی برای ایجاد بازدارندگی و مقابله با هرگونه تهدید موشكی از جانب ایران، كره شمالی، روسیه و چین را برای آمریكا تعریف می‌كند.
رئیس‌جمهور آمریكا همچنین گفت ارتش این كشور «فضا را به عنوان عرصه‌ای جدید برای نبرد به رسمیت خواهد شناخت» و قصد دارد در لایحه بودجه ۲۰۲۰، بخشی را به سرمایه‌گذاری در حوزه دفاع موشكی فضا پایه اختصاص دهد. ترامپ به متحدان و شركای آمریكا اطمینان خاطر مجدد داد كه این كشور همچنان به ائتلاف نظامی ناتو پایبند می‌ماند و آن‌كه این سند دفاع موشكی به پنتاگون دستور می‌دهد «فروش سامانه‌های دفاع موشكی آمریكا و فناوري‌‌های مرتبط با آن به متحدان و شركای این كشور را در اولویت قرار دهد.» با این حال رئیس‌جمهور آمریكا بار دیگر از متحدان این كشور به دلیل نپرداختن سهم منصفانه خود از بودجه ناتو به‌شدت انتقاد كرد.

 واكنش‌ها 
به گزارش اسپوتنیك، انجمن كنترل تسلیحات(ACA) در یك گزارش جدید اعلام كرد، نسخه بازنگری شده سند دفاع موشكی آمریكا در سال ۲۰۱۹ از سیاست‌های بی‌ثبات‌كننده‌ای حمایت می‌كند كه آمریكا باید آنها را رد كرده و در عوض، بر مذاكره با روسیه و چین پیرامون ثبات راهبردی متمركز شود. این انجمن در ادامه افزود سند جدید دفاع موشكی «توسعه چشمگیر و پرهزینه‌ای را برای دفاع‌های موشكی آمریكا پیشنهاد می‌دهد كه احتمالا ضمن تشدید نگرانی‌های روسیه و چین نسبت به وجود تهدید علیه بازدارندگی هسته‌ای استراتژیك خود، ثبات راهبردی را تضعیف كرده و چشم‌انداز كاهش تدریجی تسلیحات هسته‌ای را پیچیده‌تر می‌سازد.»
از آنجا كه در بخشی از این سند گفته شده است «كره شمالی فناوری سامانه دفاع موشكی روسیه را به دست آورده و هم‌اكنون در حال توسعه توانمندی‌های دفاع موشكی محرك خود است. گرچه این محصولات بومی هستند، سامانه راداری و رهگیرهای آنها شباهت‌هایی با سامانه‌های دفاع موشكی روسیه دارند»، روز گذشته یك مقام روس به ادعای مطرح شده از سوی پنتاگون واكنش نشان داد و آن را تكذیب كرد. الكساندر ماتسگورا، سفیر روسیه در كره شمالی گزارش‌های پنتاگون مبنی بر این‌كه پیونگ‌یانگ فناوری سامانه دفاع موشكی روسیه را خریداری كرده بی‌اساس دانست. وی افزود: آمریكا می‌كوشد از این طریق سیاست‌های بی‌ثبات‌كننده امنیتی خود در سطح بین‌المللی را توجیه كند.

 ایران ، بزرگ‌ترین قدرت موشکی منطقه
اما سند «بازنگری دفاع موشكی» آمریكا درباره ایران چه می‌گوید؟ در همین رابطه فارس طی گزارشی می‌نویسد: راهبرد دفاع موشكی آمریكا تا سال‌ها منحصرا بر مقابله با «تهدیدهای» ایران و كره شمالی تمركز داشته است. دولت آمریكا در سند جدید، ضمن حفظ این تمركز، هدف جدیدی به آن اضافه كرده است: «دفاع از نیروهای آمریكایی و متحدان آن در برابر تهدیدهای موشكی». اضافه شدن این هدف به معنای آن است كه آمریكا اكنون به دنبال ایجاد سپر محافظ موشكی برای نیروهای آمریكایی و متحدانش در اروپا و آسیا، در برابر موشك‌های كروز و موشك‌های هدایت‌پذیر اَبَرصوت است. در بخشِ نخست سند كه به «تهدیدهای موشكی جاری و تهدیدهای نوظهور علیه سرزمین آمریكا» اختصاص یافته از چهار كشور به عنوان عوامل بالقوه تهدید موشكی نام برده شده است: «ایران، روسیه، كره‌شمالی و چین.»
در این بخش، پنتاگون ارزیابی خود از ایران را به این نحو صورت‌بندی كرده است: «ایران نفوذ آمریكا در خاورمیانه را اصلی‌ترین مانع در برابر هدفش برای تبدیل شدن به قدرت مسلط در منطقه می‌بیند. یكی از ابزارهای اصلی ایران برای ساطع كردن قدرت و توسل به اقدامات قهری، زرادخانه موشكی‌اش است كه وجه مشخصه آن، افزایش شمار و همچنین افزایش دقت، بُرد و كشندگی موشك‌هایش است. ایران صاحب بزرگ‌ترین نیروی موشكی در خاورمیانه است و به توسعه فناوری‌های قابل كاربست در موشك‌های قاره‌پیما با قابلیت تهدید ایالات متحده ادامه می‌دهد. تمایل ایران برای داشتن موازنه راهبردی در برابر ایالات متحده می‌تواند این كشور را به سمت تصاحب موشك‌های قاره‌پیما سوق دهد و پیشرفت‌هایش در برنامه فضایی می‌تواند مسیر دستیابی به موشك‌های قاره‌پیما را كوتاه كند.»
وزارت دفاع آمریكا همچنین از آنچه «اشاعه موشكی توسط ایران» خوانده شده هم ابراز نگرانی كرده و مدعی شده تهران با انتقال فناوری موشك‌های تهاجمی خود تهدیدهای بیشتری متوجه نیروهای آمریكایی و متحدان و شریكان این كشور می‌كند. در این سند ادعا شده انتقال این موشك‌ها نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

 دروغ‌های همیشگی 
مقام‌های نظامی آمریكا پیش از این بارها گفته بودند هدف برنامه دفاع موشكی آمریكا پیش از هر چیز مقابله با موشك‌هایی است كه احتمالا از سوی كشورهای دارای زرادخانه كوچك‌تر مانند كره شمالی و ایران شلیك می‌شوند. این ادعا درحالی است كه برای مثال ایران بارها اعلام كرده برنامه موشكی اش تهدیدی برای هیچ كشوری نیست و صرفا این برنامه را به قصد حمایت از مرزهای كشورش توسعه می‌دهد. دولت‌های چین و روسیه نیز تاكنون بارها درباره اهداف توسعه‌طلبانه برنامه دفاع موشكی آمریكا ابراز نگرانی كرده و نسبت به عواقب آن هشدار داده‌اند. مهر‌۱۳۹۴، ولادیمیر پوتین، گفت با دستیابی به توافق در زمینه برنامه هسته‌ای ایران (برجام) دیگر نیازی به سپر دفاع موشكی در نزدیكی مرزهای روسیه نیست. با این حال آمریكا با خروج یك جانبه از برجام به دنیا نشان داد كه صرفا اهداف یك‌جانبه خودش را دنبال می‌كند. از سوی دیگر چندی پیش بود كه دونالد ترامپ اعلام كرد كشورش از پیمان منع موشك‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) با روسیه خارج می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد تعریف برنامه دفاع موشكی آمریكا براساس دشمنانی فرضی صرفا برای ترساندن بقیه كشورها و اخاذی از آنها برای ادامه توسعه‌طلبی‌های خود با هزینه كشورهای میزبان است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار