کد خبر: 942593
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
دادگاه فدرال آمریکایی به سیاست سکوت درباره بازداشت مجری پرس‌تی‌وی پایان داد و تأیید کرد که ایشان بدون اتهام بازداشت شده‌اند.

جوان آنلاین: یک قاضی فدرال آمریکایی به سیاست سکوت هیئت حاکمه آمریکا در قبال دستگیری «مرضیه هاشمی»، مجری «پرس‌تی‌وی» پایان داد و تأیید کرد که او پنج روز پیش بازداشت شده است.

به نوشته پایگاه «ان‌پی‌آر»، «بریل هاول»، قاضی اصلی دادگاه منطقه‌ای آمریکا در واشنگتن گفت که خانم هاشمی پشت درهای بسته در برابر یک هیئت منصفه دادگاه ادای شهادت کرده است. این قاضی همچنین تأیید کرد که مجری پرس‌تی‌وی به هیچ جرمی متهم نشده، اما دو بار در دادگاه منطقه‌ای واشنگتن حاضر شده است. انتظار می‌رود ایشان بعد از تکمیل روندهای ادای شهادت آزاد شوند.

ان‌پی‌آر نوشته این قاضی اشاره‌ای به زمان تکمیل فرایند ادای شهادت نکرده. او همچنین نگفته او برای ادای شهادت در چه پرونده‌ای مقابل دادگاه حاضر شده است. حسین هاشمی، پسر ارشد این مجری، گفته امیدوار است که مادرش همین هفته آزاد شود، اما به نظر نمی‌رسد که این اتفاق بیفتد.

ابهام‌های حقوقی در پرونده

کارشناسان حقوقی می‌گویند بازداشت این مجری پرس‌تی‌وی طبق تفاسیر جنجالی و احیاناً «غیرقانونی» مطرح‌شده از اختیارات اعطاشده به نهادهای امنیتی صورت گرفته است. یک رسانه آمریکایی به‌نقل از یک مقام این کشور گفته که دستگیری او به‌عنوان برگ چانه‌زنی علیه ایران صورت گرفته است.

هاشمی که برای دیدار با فرزندان و بستگان و عیادت از برادر بیمار مبتلا به سرطانش به زادگاهش سفر کرده بود، روز یکشنبه در فرودگاه «سنت‌لوئیس لمبرت» بازداشت شده و پس از ساعت‌ها بی‌خبری کامل، سرانجام در گفت‌وگوی کوتاه تلفنی با دخترش گفته است مسئولین زندان دست و پای او را با زنجیر بسته و همانند یک جانی با او رفتار کرده‌اند.

«حسین هاشمی»، پسر مجری «پرس‌تی‌وی» در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته مادرش به‌عنوان «شاهد اساسی» بازداشت شده و هنوز رسماً اتهامی علیه او مطرح نشده است. قوانین فدرال آمریکا «شاهد اساسی» را به‌عنوان فردی تعریف می‌کند که فرض می‌شود از اطلاعاتی مرتبط درباره اتهامات مطرح‌شده در یک شکایت قانونی یا یک پرونده قضایی برخوردار است.

نهادهای امنیتی آمریکا بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 از این ماده قانونی برای بازداشت مظنونان به‌بهانه ادای شهادت در برابر هیئت منصفه دادگاه برای مدت نامعلوم و بدون متهم کردن آنها استفاده کرده‌اند.

بازداشت به‌عنوان شاهد اساسی به چند دلیل مورد انتقاد کارشناسان قرار دارد: اولاً منتقدان معتقدند استفاده دولت آمریکا از این بند برای بازداشت مظنونان، نقض متمم چهارم قانون اساسی آمریکا است. این متمم، بازداشت و تجسس از افراد و همچنین دستگیری آنها بدون دلیل موجه را ممنوع می‌کند.

انتقاد دوم استفاده از این بند برای بازداشت مظنونان جهت ادای شهادت در برابر هیئت منصفه دادگاه و نه در جریان محاکمه‌های کیفری است. این روند، دست نهادهای امنیتی آمریکا را برای بازداشت شمار زیادی از مظنونان برای دادرسی‌هایی که در مرحله تحقیقات هستند باز نگاه می‌دارد.

 خانم هاشمی که بومی آمریکا است و دینش را به اسلام تغییر داده، طبق گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز برای ضبط مستندی درباره جنبش سیاه‌پوستان آمریکایی و ملاقات با برادرش که سرطان داشته به این کشور سفر کرده بود. او گفته که حقوق اولیه‌اش توسط مأموران زندان نقض شده، حجابش برداشته شده و مسئولان غذای حلال در اختیار او قرار نداده‌اند.

پسرش، رضا که هنگام بازداشت همراه او بوده گفته که مأموران بدون ارائه دلایل لازم به او دستبند زده و او را به بازداشت‌گاه منتقل کرده‌اند. مرضیه هاشمی گفته هنوز متهم نشده است. اف‌بی‌آی به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر درباره این بازداشت هیچ پاسخی نداده است.

بازداشت با نقض قانون اساسی

«ریکاردو باسکواس»، استاد حقوق دانشگاه میامی در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی و آسوشیتدپرس قانونی بودن روند بازداشت مرضیه هاشمی را زیر سؤال برده است. او گفت: «این نوع توقیف غیرمعقول، غیرعقلانی یا دلبخواه است، زیرا بر مبنای گمانه‌زنی یا برداشت‌های شخصی انجام می‌شود نه بر اساس حقایق».

وی تصریح می‌کند: «طبق تعریف، هیچ‌گاه دلیل متقن وجود ندارد که باور داشته باشیم یک شاهد، مرتکب جرمی شده است. متمم چهارم بر همین اساس، دستگیری شاهدان را غیرقانونی اعلام می‌کند. وقتی که مسئولان فدرال، یک شاهد اساسی را علی‌رغم متمم چهارم دستگیر می‌کنند، قواعد را آن‌طور که می‌خواهند می‌چینند. فقط دولت است که می‌داند یک شاهد اساسی، مظنون است، خودش هدف است، فردی مهم است یا فقط کسی است که این احتمالات را نمی‌توان درباره او رد کرد».

این استاد حقوق گفته واژه «اساسی» در عنوان «شاهد اساسی» غیرقابل تعریف است و این دست دولت را برای بازداشت هر کسی باز می‌کند، به‌ویژه وقتی «دادرسی» مورد نظر مربوط به پرونده‌ای است که تنها دولت، از حدود و ثغور آن آگاهی دارد.

برگ چانه‌زنی آمریکا علیه ایران؟

«آلیسون ویر»، مدیر سایت «If Americans knew» به‌نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشته آمریکا مرضیه هاشمی را به‌عنوان برگ چانه‌زنی علیه ایران دستگیر کرده است. این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، گفته در حالی که ممکن است اتهامات مطرح‌شده علیه خانم هاشمی «تبانی برای لطمه‌زدن به آمریکا» یا مواد مشابه مطرح شود، دلیل اصلی دستگیری او اعمال فشار بر دولت ایران برای آزاد کردن اتباع آمریکایی بازداشت‌شده در ایران است.

این مقام گفته مجری پرس‌تی‌وی به زندانی در واشنگتن دی‌سی منتقل شده و احتمالاً توسط دادگاه فدرال «الکساندریا» محاکمه خواهد شد. قرار است دادگاه مرضیه هاشمی، که همکاران و نزدیکانش نگران سلامت و وضعیت قلبی او هستند، امروز جمعه به‌وقت آمریکا برگزار شود.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار