کد خبر: 942557
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹
حاشیه‌نگاری خبرنگار اعزامی «جوان» به امارات از سیاسی‌ترین بازی جام‌ملت‌ها
قطر در حالی برنده سیاسی‌ترین بازی جام ملت‌ها مقابل عربستان بود که سعودی‌ها با حمایت اماراتی‌ها و با اقدامات ضدورزشی به دنبال تأثیرگذاری بر نتیجه مسابقه بودند.
سعید احمدیان
امارات این روز‌ها میزبان سیاسی‌ترین جام ملت‌های تاریخ است، جایی که برخی کشور‌های عربی حکمرانانش برای هم شمشیر بسته‌اند ولی نه از رو. تیم‌های ملی فوتبالشان باید به حکم ورزش با هم روبه‌رو شوند و گریزی از این رویارویی نیست. جام ملت‌های آسیا در دو هفته‌ای که از آن می‌گذرد، کم مسابقه نداشته بلکه سایه سیاست روی آن افتاده است، اما داستان دو کشور در اینجا در ابوظبی فرق می‌کند؛ دو کشوری که در دو سال اخیر متشنج‌ترین روابط تاریخ سیاسی‌شان را داشته‌اند، اما با قرعه‌ای که گوی‌های قرعه‌کشتی ASIAN CUP ۲۰۱۹ آن را مشخص کرد، در یک گروه قرار گرفتند. حکایت عربستان و قطر است، دو همسایه حاشیه خلیج‌فارس که مسابقه‌شان پنج‌شنبه شب در استادیوم اسپورت سیتی ابوظبی خیلی از نگاه‌ها را به خودش جلب کرد، رویارویی فراتر از یک مسابقه فوتبال که سرشار از دشمنی و کینه سعودی‌ها نسبت به حکومتی بود که راهش را از حامیان تروریست‌ها جدا کرده بود.

اتحاد شوم
اردیبهشت امسال بود که قرعه‌کشی جام ملت‌ها در برج خلیفه دوبی انجام شد و قرارگرفتن عربستان و قطر در گروه E، مسابقه‌شان را با توجه به روابط پر تنش دو کشور که از سال ۲۰۱۷ آغاز شده و حتی کار را به تحریم و بستن ناجوانمردانه مرز‌های حکومت دوحه از سوی سعودی‌ها کشانده است، به یکی از حساس‌ترین بازی‌های کاپ آسیا ۲۰۱۹ بدل کرد. امارات با میزبانی جام ملت‌های آسیا، این حساسیت‌ها را بیشتر هم کرد، شیخ‌نشینان حاشیه خلیج‌فارس در حالی برای دومین بار در سه دهه اخیر میزبان جام ملت‌ها شده‌اند که در پهنه روابط سیاسی‌شان در کنار عربستان قرار دارند و حتی خیلی از تحلیلگران سیاسی و بین‌الملل شکل‌گیری اختلاف عربستان و قطر را به واسطه اماراتی‌ها می‌دانند.

تماشاگران اجاره‌ای
بازی پنج‌شنبه شب عربستان و قطر نمونه بارز همدستی سعودی‌ها و امارات علیه قطری‌ها بود، جایی که انگار دو کشور متحد سیاسی در عرصه ورزشی همه توان‌شان را گذاشته بودند تا دشمن مشترک‌شان را زیرفشار بگذارند. همین بود که چند روز پیش از بازی اعلام شد، فدراسیون فوتبال عربستان ۹ هزار بلیت مجانی برای این دیدار در نظر گرفته است که آن‌ها را بین هواداران عربستانی و اماراتی تقسیم خواهد کرد تا خود را آماده دیدار برابر قطر کند. هواداران اماراتی و عربستانی با شعار «با هم تا ابد» به حمایت از هم در جام ملت‌های آسیا پرداخته‌اند و محمد الدوسری، مسئول توزیع بلیت‌های مجانی عربستان نیز مدعی شده بود، استقبال اماراتی‌ها برای دیدن این رقابت زیاد بوده است. آن‌ها قبل از آغاز مسابقه در ورودی هتل القصر ابوظبی شروع به توزیع بلیت رایگان کردند، بلیتی که در ازای آن تنها یک خواسته داشتند و آن هم حمایت از تیم سعودی بود.

دو گل جواب تمام سنگ‌اندازی‌ها
اتحاد سعودی – اماراتی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، پنج‌شنبه گذشته در جریان بازی قطر و عربستان برای زیرفشارگذاشتن عنابی‌ها سنگ تمام گذاشت تا جایی که برخی هواداران عربستانی برای تشکر از سیاسی‌کاری اماراتی‌ها پرچم این کشور را در دست داشتند و حتی در هنگام پخش سرود قطر، با هیاهو و سروصدا به همراهی پرداختند. جو ورزشگاه ابوظبی در شرایطی علیه قطری‌ها بود که بلیت رایگان نتوانسته بود ورزشگاه بن‌زاید اسپورت سیتی را هم کمی پر کند. در سمت مقابل با توجه به سیاست‌های دولت امارات که تحت سلطه سعودی‌ها قرار دارند، ورود قطری‌ها به امارات بسیار سخت است و به همین خاطر تیم‌ملی فوتبال این کشور در بازی پنج‌شنبه حامیان کمی داشت. علی گولاداری، بازیکن سابق باشگاه فوتبال الاهلی قطر که در دوحه مسابقه را از تلویزیون و با خانواده و دوستانش دید، به الجزیره قطر گفت: «قلب ما با آنهاست. ما فقط می‌توانیم روی صفحه نمایش تماشا کنیم و از اینجا حمایت کنیم.»
با این شرایط در بازی پنج‌شنبه شب، حمایت از قطری‌ها تنها به یک زن کره‌ای، دانش‌آموز چینی و گروه عمانیانی که در نیمه دوم پس از کسب بلیت رایگان وارد شدند، محدود شد. با این وجود قطر در انتها با دو گل برنده سیاسی‌ترین بازی جام بود تا باز هم تیر سعودی‌ها و البته متحد اماراتی‌شان به سنگ بخورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار