کد خبر: 942553
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱
مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا به پایان رسید و ۱۶‌تیم به مرحله بعد راه یافتند. طبق قانون، تیم‌های اول و دوم هر گروه به طور مستقیم راهی یک هشتم شدند، اما چهار تیم دیگر از بین تیم‌های سوم گروه‌ها انتخاب شدند و هر تیمی که عملکرد و امتیاز بهتری نسبت به دیگران داشت موفق به صعود شد.
دنيا حيدری
نکته جالب توجه این مرحله، تقابل چهار مدعی قهرمانی یعنی ژاپن، عربستان، عراق و قطر باهم است ضمن اینکه تیم ملی کشورمان با عمانی دیدار می‌کند که حریفی آسان به حساب می‌آید.

برترین‌ها و بدترین‌ها
در بین تیم‌های راه یافته به یک هشتم نهایی، امارات، میزبان بازی‌ها با بدترین عملکرد جواز صعود را آنهم به عنوان صدرنشین گروه اول گرفت. این تیم با پنج امتیاز از یک برد و دو مساوی راهی مرحله بعد شد. حال آنکه ژاپن، کره جنوبی و قطر برترین صدرنشین‌های صعود کننده بودند که هر سه بازی خود را با برد پشت سر گذاشتند. بعد از این سه تیم، ایران و اردن، صدرنشین‌های گروه دوم و چهارم نیز با کسب هفت امتیاز از دو برد و یک مساوی، با نتایج و عملکردی قابل قبولی صعود کردند. در بین تیم‌های دوم صعود کننده هم حضور تایلندی که با باخت شروع کرده بود، استرالیایی که انتظار بیشتری از آن می‌رفت از نکات جالب توجه بود. در ادامه، چین از گروه سوم، عراق از گروه چهارم، ازبکستان از گروه پنجم و عربستان از گروه ششم هم با قرار گرفتن در رده دوم، به طور مستقیم به مرحله حذفی راه یافتند که در بین این تیم‌ها عراق با کسب هفت‌امتیاز بهترین عملکرد را داشت و تایلند با چهار امتیاز ضعیف‌ترین تیم دوم مسابقات بود. از جمع تیم‌های سوم هم بحرین با کسب چهار امتیاز در گروه اول و قرقیزستان در کنار عمان و ویتنام با کسب سه امتیاز راهی مرحله حذفی شدند و تیم‌های لبنان و فلسطین با وجود حضور در رده سوم نتوانستند جواز صعود بگیرند و به همراه هند، فیلیپین، یمن و ترکمنستان مجبور به ترک امارات شدند. حال آنکه هند همانند قرقیزستان، عمان و ویتنام سه‌امتیازی بود، اما به دلیل حضور در رده چهارم گروه خود یکی از هشت تیم حذف شده جام هفدهم بود.

موازنه قدرت
با پایان مرحله گروهی و مشخص شدن ۱۶‌تیم راه یافته به این مرحله، تیم‌ها نه فقط حریفان خود را در مرحله حذفی شناختند که حالا مسیرخود را هم تا پایان تورنمنت می‌دانند. طبق قرعه مسابقات، در یک سمت جدول مسابقات ایران، عمان، چین، تایلند، اردن، ژاپن، عربستان و ویتنام حضور دارند که در این بین می‌توان از ایران، ژاپن و عربستان به عنوان قدرت‌های برتر اشاره کرد و در سمت دیگر جدول عراق، قطر، کره جنوبی، بحرین، استرالیا، ازبکستان، امارات و قرقیزستان حضور دارند کره جنوبی، ازبکستان، استرالیا، قطر و عراق تیم‌های قدر هستند که در واقع می‌توان گفت: جدول به گونه‌ای است که توازن قدرت در دو سو رعایت شده‌است.

خیز ایران برای یک چهارم
در نخستین روز از رقابت‌های یک هشتم، تیم ملی ایران، صدرنشین گروه D با عمان دیدار می‌کند. تیم سوم گروه F. بعد از دو شکست برابر ژاپن و ازبکستان، با پیروزی در آخرین دیدار برابر ترکمنستان جواز صعود گرفت. ایران درحالی ساعت ۲۰:۳۰ یک‌شنبه سی‌ام دی‌ماه در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی، همان ورزشگاهی که با یمن در آن بازی کرد به مصاف عمان می‌رود که آخرین بار فروردین‌سال‌۹۵ این تیم را با گل‌های سردار آزمون با حساب ۲ بر صفر در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ شکست داده. اردن، صدرنشین و شگفتی‌ساز گروه دوم هم با تیم سوم گروه D. یعنی ویتنام دیدار می‌کند. تایلند، تیم دوم گروه A. هم با چین، تیم دوم گروه C. دیدار می‌کند.

حذف یک مدعی
یک روز بعد از بازی تیم ملی ایران، سه دیدار دیگر برگزار می‌شود. ژاپن‌– عربستان، استرالیا – ازبکستان و امارات - قرقیزستان. روز دوم بدون شک یکی از حساس‌ترین روز‌های این مرحله است که می‌تواند نسخه برخی مدعیان را بپیچد. اگر چه بازی استرالیا و ازبکستان، تیم‌های دوم گروه‌های B. و F. باتوجه به عملکرد کانگورو‌ها در مرحله گروهی هم حساس است، اما بدون شک حساس‌ترین بازی نخستین روز بهمن‌ماه مصاف ژاپن و عربستان است. صدرنشین گروه F. اگر چه در مرحله قبل هر سه بازی خود را با برد به پایان برده، اما برای رسیدن به مرحله بعد باید از سد عربستان عبور کند. تیم دوم گروه E. که با شکست برابر قطر در گام آخر صدرنشینی را از دست داد، اما حریف ساده‌ای برای ژاپنی‌ها نیست. با این وجود آنچه مسلم است یکی از مدعیان قهرمانی در این مرحله با رویارویی ژاپن و عربستان کنار خواهد رفت. اماراتی‌ها هم که با ضعیف‌ترین عملکرد به پلی‌آف رسیدند با قرقیزستانی دیدار می‌کنند که بعد از دو باخت برابر کره و چین، به لطف برد در آخرین بازی مقابل فیلیپین به این مرحله راه یافت.
در دو بازی باقی‌مانده از مرحله پلی‌آف نیز کره جنوبی، صدرنشین گروه‌C، با بحرین دیدار می‌کند. در آخرین بازی این مرحله نیز قطر با عراق دیدار می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار