کد خبر: 942551
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵
دونالد ترامپ که برای تأمین بودجه دیوار مرزی با مکزیک به در بسته دموکرات‌ها خورده است، تلاش می‌کند ناکامی خود را با انتقام شخصی تلافی کند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا روز پنج شنبه عازم سفر خارجی بود که نیم ساعت پیش از بلند شدن هواپیمایش، نامه‌ای از کاخ سفید دریافت کرد که طی آن دونالد ترامپ نوشته بود که با توجه به تعطیلی دولت، به پلوسی اجازه استفاده از هواپیمای دولتی برای سفر‌های خارجی را نخواهد داد و این سفر‌ها به تعویق می‌افتد.
با ادامه تعطیلی دولت امریکا، اختلافات بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و دموکرات‌ها از تنش حزبی خارج شده و حالت شخصی به خود گرفته است. ترامپ که دموکرات‌ها را باعث و بانی تعطیلی طولانی‌مدت دولت معرفی کرده، روز پنج شنبه در اقدامی که در شبکه‌های اجتماعی از آن به عنوان انتقام‌جویی شخصی یاد شده، سفر‌های خارجی نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان امریکا را لغو کرد. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، بنا بر اعلام کاخ سفید، ترامپ در نامه‌ای به پلوسی نوشته است: «خانم رئیس گرامی، به دلیل تعطیلی دولت متأسفانه باید به اطلاع‌تان برسانم که سفر شما به بروکسل، مصر و افغانستان به تعویق افتاده است. هر زمان که تعطیلی به پایان رسید، مجدد برای این گشت و گذار شما برنامه‌ریزی می‌کنیم». ترامپ در این نامه می‌افزاید: «با توجه به اینکه ۸۰۰ هزار کارگر فوق‌العاده امریکایی حقوق دریافت نمی‌کنند، اطمینان دارم که شما هم موافق هستید که به تعویق انداختن این برنامه، کاملاً مناسب است. علاوه بر این، احساس می‌کنم که بهتر است در این برهه شما در واشنگتن بمانید و با من مذاکره کنید، به جنبش امنیت قدرتمند مرزی بپیوندید تا این تعطیلی را تمام کنیم.» ترامپ سپس به پلوسی پیشنهاد کرده که اگر می‌خواهد می‌تواند با هواپیمای عادی و با هزینه شخصی این سفر‌ها را انجام دهد. ترامپ دستور لغو این پرواز را تنها حدود نیم ساعت پیش از به هوا برخاستن هواپیمای نانسی پلوسی صادر کرده است. خودداری رئیس‌جمهور امریکا از در اختیار گذاشتن هواپیمای دولتی، در حالی صورت می‌گیرد که پلوسی قرار بود روز پنج شنبه سفر خود به اروپا و غرب آسیا را آغاز کند. نامه کنایه‌آمیز ترامپ به رئیس مجلس نمایندگان امریکا یک روز پس از آن منتشر می‌شود که پلوسی از رئیس‌جمهور امریکا خواست سخنرانی سالانه‌اش در مورد وضعیت ایالات متحده را به بعد از پایان تعطیلی دولت موکول کند. به دلیل اختلاف میان کاخ سفید و دموکرات‌های کنگره در مورد بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک، ۲۸ روز است که دولت امریکا به دلیل عدم تخصیص بودجه در وضعیت تعطیل قرار گرفته و بیش از ۸۰۰ هزار کارمند دولت یا به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند یا بدون دریافت حقوق در محل کار خود حاضر می‌شوند. این طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ امریکاست و به دلیل اختلاف دموکرات‌ها و ترامپ هیچ چشم‌انداز روشنی برای پایان آن وجود ندارد. ترامپ گفته تا زمانی که این بودجه تصویب نشود دولت را همچنان تعطیل نگه می‌دارد. ترامپ با رویکردی نژادپرستانه تلاش کرده با متهم کردن مهاجران که عمده آن‌ها فقرای کشور‌های امریکای لاتین هستند، به انواع جنایات و جرایم سازمان یافته و مافیای مواد مخدر، شعار انتخاباتی خود را اجرایی کند، اما دموکرات‌ها استدلال می‌کنند که امنیت مرز‌ها با کشیدن دیوار تأمین نمی‌شود و عبور مهاجران، مواد مخدر و گروه‌های خشن از راه‌های دیگری انجام می‌شود و با تصویب چنین بودجه‌ای مخالفت هستند.

رقم بالای تعداد کودکان جدا شده مهاجران
بازرسان می‌گویند تعداد کودکان جدا شده از مهاجران غیرقانونی در امریکا می‌تواند هزاران نفر بیشتر از رقم اعلام شده باشد. به گزارش رویترز، رقم دقیقی از کودکان جدا شده از خانواده‌های‌شان وجود ندارد، اما پیش از این گفته شده بود که حدود ۳ هزار کودک در مرز مکزیک از پدر و مادر یا قیم‌شان جدا شده‌اند. بر اساس سیاست‌های مهاجرتی دولت دونالد ترامپ، مهاجران غیرقانونی پس از بازداشت تا زمان برگزاری دادگاه در زندان می‌مانند و کودکان همراه آن‌ها باید به پناهگاه منتقل شوند یا به طور موقت نزد خانواده‌های داوطلب نگهداری شوند. حال وزارت بهداشت امریکا در گزارشی اعلام کرده که جداسازی کودکان از والدین‌شان از چند ماه قبل از اجرای رسمی سیاست مهاجرتی دولت ترامپ آغاز شده است و به همین دلیل رقم جداشدگان بیشتر از تخمین‌های قبلی است. سیاست مهاجرتی ترامپ سال گذشته به جداسازی هزاران کودک از والدین‌شان منجر شد که واکنش‌های گسترده‌ای را به راه انداخت.

اکثریت امریکایی‌ها علیه ترامپ رأی می‌دهند
تعطیلی طولانی مدت دولت موج نارضایتی‌ها از دونالد ترامپ را افزایش داده است. نتایج تحقیق انجام شده از سوی سه مؤسسه نظرسنجی نشان می‌دهد در صورتی که انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ امریکا همین امروز برگزار می‌شد ۵۷درصد از رأی‌دهندگان علیه ترامپ رأی می‌دادند. ۳۰ درصد دیگر از مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی که برنامه خبری PBS NEWSHOUR، شبکه NPR و مرکز نظرسنجی ماریست متولی برگزاری آن بوده‌اند، گفته‌اند در حمایت از ترامپ رأی خواهند داد. ۱۳ درصد هم می‌گویند درباره اینکه به چه کسی رأی می‌دهند نظری ندارند. این نظرسنجی‌ها درحالی است که ترامپ مدعی است که عملکرد دولتش بهترین عملکرد در تاریخ امریکا بوده، اما نتیجه نظرسنجی‌ها برخلاف این ادعا را نشان می‌دهد و حاکی از این است که محبوبیت او به پایین‌ترین سطح رسیده است. از سوی دیگر، ترامپ در خصوص مسئله دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ تحت فشار است. روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزارش داد، گزارش‌هایی وجود دارد در زمینه اینکه ترامپ به «مایکل کوهن» وکیل سابق خود دستور داده درباره تلاش‌هایش برای ساخت یک برج ترامپ در مسکو به نمایندگان کنگره دروغ بگوید. ایندیپندنت می‌گوید، اگر این گزارش‌ها تأیید شود، ترامپ با درخواست استعفا یا استیضاح مواجه خواهد شد. براساس این گزارش، ترامپ در حال حاضر تحت فشار دو تن از مقامات حقوقی ناظر، که در پرونده تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ دخیل هستند، قرار دارد. این دو مقام ادعا می‌کنند که شواهدی در این زمینه به دست آورده‌اند. چندین نماینده دموکرات از کنگره خواسته‌اند که درخصوص شواهدی که به دست آمده است شفاف‌سازی کامل صورت بگیرد و یک نفر از این نمایندگان نیز خواسته است که اگر این ادعا‌ها اثبات شود ترامپ از کار برکنار شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار