کد خبر: 942550
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳
خونین‌ترین حمله چهار سال گذشته به نظامیان امریکا در منبج، استراتژی خروج ترامپ از سوریه را به چالش کشیده است. در حالی که مخالفان خروج امریکا از سوریه این حمله را نشان‌دهنده باقی ماندن داعش به عنوان یک چالش جدی قلمداد می‌کنند، برخی درباره اینکه داعش پشت این حمله باشد، تشکیک کرده‌اند.
دولت امریکا بر این باور است که داعش احتمالاً در حمله روز چهار شنبه در شمال سوریه که به کشته شدن چهار امریکایی و زخمی شدن ۲۰ تن دیگر منجر شد، دست داشته است، اما هنوز در این باره به نتیجه‌گیری قطعی نرسیده است. این حمله، خونین‌ترین حمله به نیرو‌های امریکایی از سال ۲۰۱۵ تاکنون است و باعث شده موضع مخالفان خروج امریکا از سوریه تقویت شود، ولی دو منبع آگاه وابسته به دولت امریکا گفته‌اند که واشنگتن هرچند احتمال می‌دهد داعش در حمله منبج دست داشته باشد، اما در این باره به نتیجه‌گیری قطعی نرسیده و به همین خاطر، پنتاگون و یک نهاد امریکایی دیگر در حال انجام تحقیقات درباره عامل این حمله در منبج سوریه هستند. اگر داعش این حمله را صورت داده باشد، ادعای شکست این گروه تروریستی که از سوی برخی مقامات امریکایی از جمله مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا مطرح شده، رد می‌شود. دو مقام امریکایی گفته‌اند ترامپ برنامه‌ای در حال حاضر برای کوتاه آمدن از تصمیم عقب‌نشینی ندارد و هنوز هم معتقد است که وقت آن رسیده نیرو‌های امریکایی به کشورشان برگردند، هرچند که برنامه زمانی برای خروج نیرو‌ها به شرایط روی زمین بستگی دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفته که معتقد است ترامپ همچنان عزمش را برای خروج نیروهایش از سوریه جزم کرده است.

اختلاف در دولت امریکا
نشست گسترده‌ای در مقر وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) با حضور رؤسای ستاد ارتش و فرماندهان فرماندهی مرکزی امریکا برگزار شد و ترامپ نیز از طریق ویدئوکنفرانس در این نشست حضور داشت. بر اساس گزارش شبکه الحره، یک مسئول در پنتاگون اعلام کرد: رئیس‌جمهور امریکا تمایل دارد پاسخی نظامی به حمله منبج بدهد. با وجود این، منتقدان خروج امریکا از از سوریه، عملیات چهار شنبه شب در منبج را برای بهانه‌ای کرده‌اند برای به چالش کشیدن تصمیم خروج امریکا از سوریه. ران پل، سناتور جمهوریخواه که در این نشست حاضر بود به خبرنگاران گفت: پرزیدنت هنوز دیدگاه «ثابتی» درباره سوریه و افغانستان دارد و می‌گوید نظامیان امریکا «تا ابد» در سوریه و افغانستان نمی‌مانند. این در حالی است که لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه که به شدت با خروج نظامیان امریکا از سوریه مخالف است ضمن ابراز نگرانی از این برنامه ترامپ گفت: «خروج نیرو از سوریه احتمالاً دشمنان و گروه تروریستی «داعش» را تشویق کرده است. نگرانی من از این است که اظهارات ترامپ موجب تشویق و برانگیختن دشمنی شده که با آن در حال جنگیدن هستیم.»‌او گفته است: «شما با این تصمیم باعث شدی تا گروه‌هایی که امریکا به آن‌ها کمک می‌کند به ما شک کنند. همه نظامیان امریکا خواهان بازگشت به کشورشان هستند، اما من بر این باورم که همه نظامیان می‌خواهند بعد از برقراری امنیت به کشورشان برگردند. به همین دلیل است که امیدوارم پرزیدنت در این تصمیم بازنگری کند.» به گفته ران پل، ما می‌دانیم که مردم سرخورده و ناامید هستند، اما ما اینجا امنیت نخواهیم داشت مگر اینکه به مردمی که آنجا با ایدئولوژی‌های رادیکال مبارزه می‌کنند کمک کنیم. مایکل مکول، سناتور جمهوریخواه از تگزاس در بیانیه‌ای گفت: «من خطاب به پرزیدنت می‌گویم که با واکنش قاطعانه اجازه ندهند نظامیان امریکایی تا نابودی کامل داعش به کشور برگردند». همچنین رابرت منندز، سناتور دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی گفت: «اینکه جنگ با داعش تمام نشده کاملاً مشخص است». او افزود: «این انفجار بیانگر این است که دولت ترامپ باید استراتژی معینی برای تأمین و حفظ دستاوردهایش در این نبرد اتخاذ کند». الیسا اسلوتکین، سناتور دموکرات گفت: «این حمله بیانگر قدرت کشتار ویرانگر «داعش» است و اینکه این حمله در منبج یعنی در منطقه‌ای اتفاق افتاد که شرایط پیچیده‌ای دارد، نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور هنوز پیچیدگی این مشکل را درک نکرده است.»‌سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک گفت‌: ما با دقت خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه را تحت نظر داریم. دولت واشنگتن تصمیم درستی گرفته است. نیرو‌های امریکایی با نقض قوانین بین‌المللی در سوریه حضور دارند. ما پیگیری خواهیم کرد که این تصمیم ترامپ چقدر سریع اجرا خواهد شد. «واشنگتن پست» نوشت‌: داعش با حمله و کشتن چهار سرباز امریکایی علامت داد که زنده است. آیا ترامپ در تصمیمش برای عقب‌نشینی از سوریه تجدید نظر می‌کند یا خیر؟

ماکرون: عجله در خروج از سوریه اشتباه است
رئیس‌جمهور فرانسه در یک سخنرانی در جمع نظامیان این کشور گفت: فرانسه به حضور نظامی خود در غرب آسیا ادامه می‌دهد و خروج عجولانه از منطقه را اشتباه می‌داند. امانوئل ماکرون، در جمع نیرو‌های امنیتی این کشور اظهار کرد که نبرد با داعش همچنان ادامه دارد و نیرو‌های فرانسه تا پایان سال جاری میلادی نیز در سوریه و عراق باقی می‌مانند. وی افزود: کشته شدن چهار سرباز امریکایی در سوریه بیانگر این موضوع است که نبرد با داعش همچنان ادامه دارد و چند ماه پیش‌رو برای مقابله با داعش تعیین‌کننده خواهد بود. به نوشته خبرگزاری فرانسه، ماکرون که در یک پایگاه نظامی در جنوب فرانسه سخنرانی می‌کرد، گفت: «عقب‌نشینی از سوریه که توسط دوستان امریکایی ما اعلام شد، نمی‌تواند ما را از هدف راهبردی که داشتیم، منحرف کند؛ از بین بردن داعش.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار