کد خبر: 942549
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰
در حالی که دولت امریکا در یک ارزیابی داخلی به شکست سیاست فشار به ایران و تحقق نیافتن اهداف کارزار «فشار حداکثری» اذعان کرده است، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا باز هم مدعی شده که کار معجزه‌آسایی علیه ایران انجام داده است و ایران دیگر آن ایران دو سال پیش نیست.
اندیشکده امریکایی «گروه بین‌المللی بحران» در گزارش تازه خود به نقل از یک مقام ارشد دولت امریکا نوشته است: «یک ارزیابی داخلی اولیه که توسط دولت انجام گرفته و برای گروه بحران توصیف شده، به این نتیجه رسیده که رویکرد ایالات متحده هنوز نتوانسته رفتار ایران را محدود کند یا تهران را پای میز مذاکره بکشاند.»
یک سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در تماس خبرنگار پایگاه خبری المانیتور از هرگونه اظهارنظری در خصوص این ارزیابی یا مباحثات داخلی دولت امریکا در این زمینه خودداری کرد.
همچنین یک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا به المانیور گفته است که وزارت خارجه وجود چنین ارزیابی را نه تأیید و نه تکذیب می‌کند. این مقام وزارت خارجه مدعی شد: «خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌های شدید و کارزار جاری فشار حداکثری موجب محروم شدن ایران از صادرات میلیون‌ها بشکه نفت و میلیارد‌ها دلار درآمد شده است. «علی واعظ، کارشناس گروه بین‌المللی بحران گفت: این ارزیابی داخلی دولت امریکا که ایران ممکن است بتواند دوران کارزار فشار حداکثری را پشت سر بگذارد، ممکن است مقامات دولت را متقاعد سازد که لازم است برای موفقیت این سیاست اروپایی‌ها را بیشتر با خود همراه سازند.
واعظ به المانیتور گفت: اگر به هدف‌های مختلف اعلام شده دولت امریکا نگاه کنید، از ایجاد اعتراضات داخلی تا تغییر رفتار یا بازگشت ایران به میز مذاکره، هیچ‌کدام از این‌ها محقق نشده است.
وی افزود: اکنون به نظر می‌رسد دولت امریکا به این نتیجه رسیده که لازم است سایرین را نیز با خود همراه سازد تا این کارزار فشار موفق شود و همچنین از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سال ۲۰۲۰ جلوگیری کنند، زیرا اگر این تحریم‌ها لغو شود، ایران می‌تواند با خرید تسلیحات متعارف از روسیه و چین توانایی دفاعی خود را تقویت کند.
واعظ تأکید کرد:، اما برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران در سال ۲۰۲۰ هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه برجام نابود شود. با اعلام خروج امریکا از سوریه، دولت ترامپ ممکن است تلاش کند از طریق تشدید فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، متحدان منطقه‌ای از جمله اسرائیل را راضی کند. یکی از نشانه‌های اینکه دولت امریکا ممکن است چنین مسیری را دنبال کند، توئیت هفته گذشته جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا بود. بولتون در جریان سفر به اسرائیل در روز ششم ژانویه گفت: تردید نداریم که ایران هنوز به طور راهبردی متعهد به دستیابی به سلاح هسته‌ای است. ریچارد نفیو، مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق دولت امریکا با ایران گفت: برخی اعضای دولت ترامپ ممکن است در تلاش باشند که نوعی بحران بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران ایجاد کنند تا از این طریق ایران مجبور شود از توافق هسته‌ای خارج شود. نفیو به المانیتور گفت: همه افراد در دولت ترامپ از اینکه آژانس همچنان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تأیید قرار می‌دهد ناراضی هستند. بد‌ترین سناریو برای آنان این است که کارزار فشار حداکثری لطمه وارد کند، اما ایران از برجام خارج نشود. وی افزود: برخی اعضای دولت ترامپ مانند بولتون بسیار خواهان این مسئله هستند که ایران از برجام خارج شود. از این رو افرادی مانند بولتون ممکن است در تلاش برای ایجاد یک بحران در زمینه بازرسی‌ها از سایت‌های به‌اصطلاح «مظنون» ایران باشند.

کار معجزه‌آسای ترامپ!
رئیس‌جمهور امریکا روز جمعه در کفرانسی در خصوص پرتاب ماهواره‌بر ایرانی ادعا کرد: سه شنبه گذشته، ایران یک ماهواره‌بر را آزمایش کرد که البته شکست خورد. این ماهواره‌بر اگر شکست نمی‌خورد، اطلاعات حیاتی برای ایران مهیا می‌کرد که ایرانی‌ها می‌توانستند با استفاده از آن به سراغ توانایی‌های موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود بروند؛ توانایی که حتی می‌توانست ایالات متحده را هدف قرار دهد. ما نمی‌گذاریم چنین اتفاقی بیفتد.
به گزارش ایسنا به نقل از کاخ سفید، دونالد ترامپ، در ادامه با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ موسوم به برجام، مدعی شد: از زمانی که به ریاست جمهوری رسیده‌ام، کار معجزه‌آسایی با ایران انجام داده‌ایم. من از توافق هسته‌ای وحشتناک و ضعیف با ایران خارج شدم. من به جرئت می‌گویم که ایران حال حاضر با کشوری که دو سال پیش بوده است، بسیار تفاوت دارد. ترامپ در ادامه در اظهاری بی‌اساس و متوهمانه مدعی شد که ایران خواهان مذاکره با ایالات متحده است.

تمدید معافیت‌های ایران
خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از کارشناسان نفتی و سیاسی گزارش کرده است که با پایان یافتن معافیت از تحریم نفتی ایران در ماه مه، احتمال می‌رود که دولت امریکا به هدف جلب رضایت برخی از کشور‌ها و جلوگیری از افزایش ناگهانی بهای نفت، با تمدید معافیت چند کشور موافقت کند هرچند احتمال دارد بر کاهش میزان خرید از سوی این کشور‌ها تأکید ورزد.
با اجرایی شدن مرحله دوم تحریم امریکا علیه جمهوری اسلامی در اوایل ماه نوامبر، دولت امریکا در اقدامی غیرمترقبه هشت کشور را از تحریم نفتی ایران معاف کرد. این کشور‌ها عبارتند از: چین، هند، کره‌جنوبی، ژاپن، ترکیه، تایوان، یونان و ایتالیا. مهلت این معافیت شش ماه تعیین شده و در اوایل ماه مه منقضی خواهد شد.
در زمان اعلام تحریم نفتی ایران، مقامات امریکایی گفتند که هدف آنان رساندن صادرات نفت ایران به صفر است، اما با اعطای معافیت، فروش نفت ایران هرچند با کاهشی قابل توجه ادامه داشته است.
به گفته کارشناسان، تمدید معافیت از تحریم نفتی ایران احتمالاً شامل چین، هند، کره‌جنوبی، ترکیه و ژاپن خواهد شد، هرچند مشخص نیست که آیا میزان واردات معاف نیز ثابت خواهد ماند یا نه.
به نظر می‌رسد امریکا بین تحریم مطلق نفتی ایران -صرف نظر از اینکه امکان فنی آن وجود دارد یا نه-و عواقب سیاسی ناشی از افزایش قیمت نفت و بنزین در صحنه سیاست داخلی امریکا ترجیح داده است که که فعلاً به فکر کاهش قیمت از طریق اعطای معافیت به کشور‌های خریدار نفت ایران قیمت نفت را پایین نگه دارد.

کانال مالی اروپا ۲ تا ۳ هفته آینده
در موردی تازه از گمانه‌زنی‌ها در مورد این کانال ویژه مالی، «لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه جزئیاتی در این مورد منتشر کرده و نوشته است که انتظار می‌رود که این کانال ظرف دو تا سه هفته آینده ثبت شود.
وی نوشته است که این ساز و کار «در فرانسه ثبت می‌شود و مدیر آن نیز یک بانکدار ارشد آلمانی خواهد بود. انتظار می‌رود که بریتانیا نیز به عنوان سهامدار [به این ساز و کار]بپیوندد.»
به گفته نورمن، چندین کشور ابراز امیدواری کرده‌اند که شرکت‌های داخلی آن‌ها به این ساز و کار پیوسته و با ایران تجارت کنند.
وی همچنین نوشته است برخلاف آنچه که پیش‌تر برنامه‌ریزی شده بود، در نشست دو شنبه هفته آینده وزیران خارجه اتحادیه اروپا تصمیمی در مورد ایران و کانال پرداخت اتخاذ نمی‌شود و احتمالاً این تصمیم در یک نشست غیروزارتی در هفته‌های آینده گرفته خواهد شد. ساز و کار ویژه مالی (SPV) راهکاری است که از سوی اروپایی‌ها با هدف مقابله با تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران پیشنهاد شده است. در این ساز و کار، قرار است یک شرکت در اروپا راه‌اندازی شود که وظیفه آن تسویه حساب‌های شرکت‌های بدهکار و بستانکار همکار با ایران است. در این ساز و کار، شرکت‌های طلبکار از ایران، پول خود را از شرکت‌های بدهکار به ایران دریافت می‌کنند. اروپا می‌گوید امیدوار است با راه‌اندازی این ساز و کار، شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) بتوانند با وجود تحریم‌های امریکا، به تجارت با ایران ادامه دهند. قرار بود این ساز و کار آبان ماه امسال ثبت شود، اما این وعده تاکنون عملی نشده و هنوز هم تاریخ دقیقی برای آغاز به کار این کانال مالی اعلام نشده است. یک منبع آگاه چندی پیش ساز و کار مالی اروپا را یک «مسیر برای مقابله با تحریم‌ها» توصیف کرد، اما گفت: نباید از این کانال انتظار «معجزه» داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار