کد خبر: 942538
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
«کارتخوان داشتن یا نداشتن مطب‌های پزشکان» به داغ‌ترین مسئله این روز‌های کمیسیون تلفیق مجلس و سازمان نظام پزشکی تبدیل شده است! محاسبات سرانگشتی حدود درآمد پزشکان کشورمان را نشان می‌دهد، فرار مالیاتی این گروه بسیار بیشتر از ۵۵۰ میلیارد تومانی است که از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام شده است. به همین خاطر کمیسیون تلفیق مجلس در لایحه بودجه سال ۹۸ تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از فرار مالیاتی اقشار و اصناف اندیشیده است. وضع مالیات ۱۰ درصدی برای درآمد پزشکان و پیشگیری از فرار مالیاتی پزشکان با الزام مطب‌ها و مراکز درمانی به استفاده از کارتخوان از جمله تدابیر این کمیسیون برای بودجه سال آینده است. اما این تدبیر به محل مناقشه میان اعضای سازمان نظام پزشکی و کمیسیون تلفیق مجلس تبدیل شده است. محمدرضا ظفرقندی، سرپرست سازمان نظام پزشکی در واکنش به نامه معاون قضایی دادستان کل کشور درخصوص الزام پزشکان به استفاده از دستگاه کارتخوان با بی‌ربط دانستن فرار مالیاتی و داشتن دستگاه کارتخوان، تن‌ها به توصیه برداشتن دستگاه کارتخوان برای رفاه بیشتر مردم اکتفا کرده است. نایب رئیس اول شورای‌عالی نظام پزشکی هم در واکنش به این مصوبات معتقد است: «پزشکان تابع قانون نظام صنفی نیستند بلکه نظام پزشکی قانون مستقلی دارد.»
زهرا چيذری
نداشتن دستگاه کارتخوان برای فرار مالیاتی حالا دیگر به ترفندی سوخته تبدیل شده و کمیسیون تلفیق برای جلوگیری از این روش دورزدن پرداخت مالیات از سوی پزشکان در لایحه بودجه سال آینده تدابیری اندیشیده است. براساس تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸ تمامی صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت یا نظام پزشکی صادر شده است، در سال ۹۸ مکلف هستند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند تا با مشخص‌شدن میزان درآمدشان، مالیات بپردازند. در بند دیگر نیز همه مراکز درمانی که صورت حساب بیمار را صادر می‌کنند، مکلف شدند ۱۰درصد از مبلغ دستمزد هر پزشک را اعم از حق‌العمل و آنچه به صورت نقدی از بیمار دریافت می‌شود به‌صورت مستقیم، به نام پزشک مربوطه به حساب سازمان امور مالیاتی بابت علی‌الحساب مالیات آن پزشک واریز کنند. اما این ماجرا، پزشکان و به خصوص سازمان صنفی این قشر یعنی سازمان نظام پزشکی را به تکاپو واداشت تا جایی که لابی‌پزشکان در تلاش است تا با فشار به کمیسیون تلفیق این بند را از لایحه بودجه ۹۸ حذف کند.

ارتباط مالیات با دستگاه کارتخوان
کارمندان و کارگران و به طور خلاصه حقوق‌بگیران تنها اقشاری از جامعه هستند که پیش از آنکه حقوقشان را دریافت کنند، مالیات آن را می‌پردازند. در عوض اقشار و اصنافی با درآمد‌های نجومی اغلب فرار‌های مالیاتی نجومی هم دارند که پزشکان یکی از این اقشار هستند. مطابق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور مالیات پزشکان در سال ۹۶، ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که تنها ۱۵۰ میلیارد تومان از این مبلغ را پرداخته‌اند، اما با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت فرار مالیاتی پزشکان بیشتر از این حرف‌هاست.
با توجه به ۱۱۰ هزار پزشک فعال در کشور، مالیات ۷۰۰ میلیارد تومانی در صورتی قابل قبول است که درآمد ماهانه هر پزشک را ۶/۲ میلیون تومان محاسبه کنیم! در صورتی که برخی کارشناسان اقتصاد سلامت با عنایت به درآمد بالای برخی از تخصص‌ها مالیات واقعی بر درآمد پزشکان را حدود ۷ هزار میلیارد تومان محاسبه می‌کنند! یعنی ۱۰ برابر آنچه سازمان امور مالیاتی کشور در این‌باره اعلام کرده است.
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر مستعفی بهداشت هم زمانی که ماجرای فرار مالیاتی نیمی از پزشکان تهرانی داغ شده بود، در واکنش به این فرار بزرگ گفت: «اگر پزشکی مالیات نمی‌دهد، مقصر سازمان مالیاتی است. مردم به شما حقوق می‌دهند که مالیات بگیرید.»، اما واکنش ایرج فاضل، رئیس مستعفی سازمان نظام پزشکی به این ماجرا اینگونه بود: «نداشتن کارتخوان تأثیری در فرار مالیات ندارد!»، اما با وجود این اظهارات مقاومت عجیب سازمان نظام پزشکی در برابر الزام پزشکان به نصب کارتخوان در مطب‌ها و همچنین پرداخت ۱۰ درصد مالیات از درآمدشان نشان می‌دهد، نداشتن کارتخوان و پرداخت مالیات آنقدر‌ها هم بی‌ربط نیستند. هرچند ترفند‌های دیگری هم هست که با وجود داشتن کارتخوان می‌تواند فرار‌های میلیاردی پزشکان از مالیات را ادامه دهد؛ از جمله اینکه دستگاه کارتخوان به اسم منشی مطب گرفته شود و... قانون‌گذار باید برای این مسائل هم تدبیری بیندیشد.

نظام پزشکی قانون مستقل دارد
عزت‌الله گل‌علیزاده، نایب‌رئیس اول شورای‌عالی نظام پزشکی با اشاره به دو مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره الزام پزشکان به نصب پایانه‌های فروشگاهی و کسر ۱۰درصد از حق‌الزحمه آن‌ها از سوی مراکز درمانی به عنوان مالیات تأکید می‌کند: «باید توجه کرد که پزشک معامله انجام نمی‌دهد و رابطه خرید و فروشی با بیمار ندارد بلکه به بیمار خدمت ارائه می‌دهد. بنابراین اگر قرار است اولویتی هم باشد این اولویت باید در سایر مشاغل انجام و زیرساخت‌های آن فراهم شود و بعد سراغ گروه پزشکی بیایند. البته ما تابع قانون نظام صنفی نیستیم بلکه نظام پزشکی قانون مستقلی دارد.»

اکتفا به توصیه!
ظفرقندی، رئیس شورای عالی و سرپرست سازمان نظام پزشکی هم در واکنش به نامه محمدجواد حشمتی، معاون قضایی دادستان کل کشور درخصوص الزام پزشکان به استفاده از دستگاه کارتخوان و نظارت بر این امر را خارج از وظایف و اختیارات این سازمان دانسته و تأکید کرد: «قوانین جاری کشور به ویژه ماده ۲۷۴ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم در مقام اشاره به جرایم مالیاتی استفاده از دستگاه کارتخوان توسط مشمولان و مؤدیان را الزام و اجبار و خودداری از آن را بزه قلمداد نکرده است، بنابراین ابلاغ این امر به عنوان دستور یا تکلیف از طرف سازمان نظام پزشکی محل ایراد است.» سرپرست سازمان نظام پزشکی در نهایت به همکارانش توصیه کرده است که برای رفاه مردم بهتر است کارتخوان داشته باشند؛ درست شبیه همان توصیه‌ای که پیشتر از این از سوی وزیر بهداشت مستعفی و رئیس مستعفی سازمان نظام پزشکی انجام شده بود.
در برابر تلاش جدی پزشکان برای فرار از مالیات ۱۰ درصدی و نصب کارتخوان و حذف این پیشنهاد، کمیسیون تلفیق در بررسی نهایی لایحه بودجه شهرام کوسه غراوی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «عزم مجلس برای مبارزه با فرار مالیاتی جدی است و اجازه نمی‌دهیم مالیات علی‌الحساب ۱۰ درصد پزشکان حذف شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
عجبببببب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
2
0
با سلام بنده متعلق به خانواده گروه پزشکی هستم گرچه کمیسیون تلفیق مصوب کرده که پزشکان در سال اینده باید کارت خوان داشته باشند ولی بعید می دونم گروه پزشکی تن به ان بدهند
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
0
0
سلام
عموی منم تقریباسه ساله ک افتاده زندان سه ساله ک از زنوبچه هاش دوره سه ساله ک ب هردری میزنیم نمیشه نمیتونه لااقل مرخصی بیادودخترچهارساله شوببینه خودش پسرشیش ساله شوببره پارک خودش بالاسرزنوبچش باشه اتباع افغانستانی هستیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار