کد خبر: 942515
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
تحرک‌بخشی به دیپلماسی دفاعی در سفر سردار باقری به باکو
در ادامه گسترش روابط دفاعی ایران با کشور‌های منطقه و استفاده از دیپلماسی نظامی به عنوان عنصری برای ثبات‌بخشی به استحکام امنیت منطقه سرلشکر باقری رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح در سفری دو روزه عازم جمهوری آذربایجان شد و با مقامات و فرماندهان نظامی این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
مهدی پورصفا
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در ادامه گسترش روابط دفاعی ایران با کشور‌های منطقه و استفاده از دیپلماسی نظامی به عنوان عنصری برای ثبات‌بخشی به استحکام امنیت منطقه سرلشکر باقری رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح در سفری دو روزه عازم جمهوری آذربایجان شد و با مقامات و فرماندهان نظامی این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش «جوان» دیپلماسی نظامی بخش غیر‌قابل چشم‌پوشی از سیاست خارجی یک کشور محسوب می‌شود که تمام کشور‌ها نیز به آن توجه ویژه‌ای دارند. دیپلماسی نظامی در جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست سرلشکر باقری بر ستاد کل نیرو‌های مسلح جهش قابل توجهی داشته و در طول دو سال گذشته سفر‌ها و ارتباطات خوبی برقرار شده است.

طبیعی است که در شرایط فعلی که منطقه با تحولات جدی امنیتی و سیاسی روبه رو است، ارتباطات فوق می‌تواند کمک قابل توجهی به درک مشترک ایران و سایر کشور‌ها از آینده منطقه کند. در جدید‌ترین اقدام در این حوزه سردار باقری در ادامه سفر‌های منطقه‌ای به کشور‌های روسیه، ترکیه، سوریه و پاکستان که طی ۴۰ سال گذشته در این سطح بی‌سابقه بوده است، چهارشنبه هفته گذشته در رأس یک هیئت نظامی عالیرتبه به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرد.

جمهوری آذربایجان علاوه بر اینکه روابط بسیار گسترده‌ای با ایران به دلیل اشتراکات فراوان قومی و مذهبی دارد به شدت علاقه‌مند است تا از حمایت ایران در خصوص مسئله قره‌باغ و اختلافات خود با ارمنستان بهره‌مند شود؛ نکته‌ای که مورد تأکید سردار باقری نیز در دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان قرار گرفته است.

از سوی دیگر برخی کشور‌ها همچون امریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند تا حضور خود را در آذربایجان گسترش دهند و از این کشور به عنوان سکویی برای اقدامات تفرقه افکنانه خود استفاده کنند، از این رو حضور قدرتمند ایران در این کشور می‌تواند به عنوان مانعی در مقابل امریکا و رژیم صهیونیستی عمل کند.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های متنوعی در این کشور داشت و طی دو روز اقامت در باکو با رئیس‌جمهوری، نخست وزیر، رئیس مجلس و وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار و مذاکره کرد و عصر پنج‌شنبه سفر خود را به پایان برد.

امضای پروتکل همکاری دفاعی- نظامی

سردار باقری در این سفر دو بار با وزیر دفاع آذربایجان دیدار کرد که حاصل آن امضای پروتکل تقویت همکاری‌های دفاعی - نظامی بود.
این پروتکل که در زمینه تقویت همکاری در حوزه‌های مختلف نظامی و نظامی- فنی بود از سوی سردار باقری و ذاکر حسن اف امضا شد.
سردار باقری پس از امضای این پروتکل، با بیان اینکه توافقات ارزشمندی در این دیدار انجام گرفت، اظهار امیدواری کرد این سفر گام بلندی برای توسعه روابط دفاعی و نظامی بین دو کشور باشد.

وی افزود: افق‌های بسیار روشنی برای آینده روابط دفاعی و امنیتی دو کشور نمایان است.
وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز گفت: در این دیدار مسائل مهمی بررسی شد و ما امید‌های زیادی به این سفر داریم. حسن اف با اشاره به توسعه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در همه حوزه ها، اظهار داشت: اطمینان دارم پس از این سفر همکاری‌های نظامی دو کشور به بالاترین سطح برسد. وزیر دفاع جمهوری آذربایجان افزود: این دیدار فرصتی برای بررسی فعالیت کمیسیون مشترک نظامی ایران و آذربایجان بود.

حمایت ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان

هیئت نظامی جمهوری اسلامی ایران به ریاست سردار باقری در بدو ورود به باکو، با الهام علی اف رئیس‌جمهوری دیدار کرد. علی اف در این دیدار گفت که روابط دوجانبه بین آذربایجان و ایران طی سال‌های اخیر در تمامی عرصه‌ها، از جمله ارتش، به طور موفقیت آمیزی توسعه یافته است.
وی با بیان اینکه روابط سیاسی دو کشور هم اکنون در بالاترین سطح قرار دارد، افزود: در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ دیدار در سطح رؤسای جمهوری دو کشور انجام شده که نقش مهمی در ارتقای روابط داشته است.
علی اف گفت: مردم ما قرن‌ها در همسایگی هم زندگی و ابراز اطمینان کرده‌اند دوستی و برادری آذربایجان- ایران نیز در سال‌های آینده با موفقیت رو به رشد خواهد بود. سردار باقری نیز در مورد دیدارش با رئیس‌جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: ملاقات گرم و صمیمی با وزیر دفاع این کشور داشتیم که طی آن راهکار‌های توسعه همکاری‌های آتی بررسی شد.
وی افزود: در این دیدار حمایت جمهوری اسلامی ایران را از تمامیت ارضی کشور آذربایجان اعلام و بر ضرورت توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف لجستیکی، آموزشی و انتقال تجارب عملیاتی تأکید کردیم.

عزم ایران برای تعمیق روابط با جمهوری آذربایجان

سردار باقری در دیدار با اکتای اسداف رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، عزم ایران برای تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی با جمهوری آذربایجان را مورد تأکید قرار داد.
وی با اشاره به ضرورت حل مسالمت آمیز مناقشات منطقه‌ای، بار دیگر حمایت ایران از تمامیت ارضی و مصونیت مرز‌های جمهوری آذربایجان را یادآور شد.
اسداف نیز در این دیدار، جمهوری آذربایجان و ایران را کشور‌های دوست خواند و با اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور، گفت: برای تعمیق روابط بر مبنای حسن تفاهم و با تکیه بر این ارزش‌ها شرایط خوبی وجود دارد.

دیدار با نخست وزیر

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، در دومین روز سفر به جمهوری آذربایجان، روز پنج‌شنبه با نوروز محمد اف نخست وزیر این کشور دیدار کرد. محمد اف در این دیدار بر توسعه روابط نظامی و دفاعی دو کشور تأکید کرد.

وی ضمن ابراز رضایت از همکاری‌های نظامی و دفاعی و توافقات به عمل آمده میان ایران و جمهوری آذربایجان، افزود: دولت ما از هر گونه اقدامی که موجب تحکیم روابط نظامی و دفاعی دو کشور شود، حمایت می‌کند. سردار باقری نیز در این دیدار ضمن استقبال از گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی میان دو کشور، گفت: سطح کنونی روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذرربایجان با ظرفیت‌های موجود دو کشور تناسب ندارد، لذا باید با تلاش‌های طرفین این روابط توسعه یابد.

برگزاری تمرینات نظامی مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان

سردار باقری سفر دو روزه خود را با یک کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران ایرانی و آذربایجانی و تشریح نتایج این سفر به پایان برد.
وی افزود: در این سفر که به دعوت وزیر دفاع جمهوری آذربایجان انجام شد، مذاکرات مفصل و سودمندی بین هیئت‌های نظامی دو طرف صورت گرفت و به توافقات مهمی دست پیدا کردیم که امیدواریم روابط نظامی و دفاعی دو کشور به نحو چشمگیری افزایش یابد.

سردار باقری گفت: امیدواریم با سفر هیئت عالیرتبه نظامی ایران به جمهوری آذربایجان که برای نخستین بار در این سطح از ابتدای انقلاب و استقلال جمهوری آذربایجان انجام می‌شود، روابط دو کشور در زمینه دفاعی نظامی نیز گسترش چشمگیری پیدا کند. وی افزود: کشور جمهوری آذربایجان برای دولت و ملت ایران کشور دوست، برادر و همسایه محسوب می‌شود که این میزان از روابط به هیچ وجه کفایت نمی‌کند و روابط دو کشور باید چندین برابر وضعیت فعلی توسعه یابد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان گفت: برای جمهوری اسلامی ایران تمامیت ارضی کشور جمهوری آذربایجان امری قطعی است و مسئله قره باغ و مسائل مربوط به اشغال سرزمین‌های جمهوری آذربایجان باید با گفت و گو‌های دو طرف حل شود، در هر صورت اشغال و ادامه اشغال سرزمین‌های جمهوری آذربایجان و آواره شدن مردم این سرزمین برای جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نیست. وی با اشاره به امضای ژریم حقوقی دریای خزر بین کشور‌های ساحلی این دریا و ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: هیچ مسئله حقوقی در دریای خزر نداریم و در بخش نظامی هم نیرو‌های دریایی دو کشور رفت و آمد و تمرینات مشترک بیشتری را با هم برگزار خواهند کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار