کد خبر: 942497
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
به گزارش جوان آنلاین، سیدیاسر جبرائیلی، پژوهشگر و کارشناس اقتصاد سیاسی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام عکس زیر را منتشر کرد و نوشت:
 
«چرا حذف صفر از پول ملی یک اولویت نیست؟
حذف چهار صفر از پول ملی، نه ارزش پول ایران را افزایش خواهد داد و نه باعث کاهش تورم خواهد شد. ارزش پول یک کشور به قدرت تولیدی آن کشور بستگی دارد، نه به عددی که روی کاغذ‌های اسکانس آن کشور نوشته می‌شود. تنها- و تنها- اثر چنین اقدامی، همان است که آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی گفته‌اند: "حذف ۴ صفر به این معنا است که به جای ۱۰ هزار تومان گفته شود ۱۰ تومان".

اما آنچه آقای همتی نگفته‌اند، هزینه‌های این "گفتن" است. تاکنون برآوردی درباره هزینه‌های حذف چهار صفر از پول ملی ایران توسط مراجع رسمی ارائه نشده و امیدواریم دولت محترم اگر قصد دارد این حرکت تزئینی را روی واحد پول ملی انجام دهد، در اسرع وقت برآورد هزینه‌های این طرح را نیز ارائه کند. بهتر آن است که نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، در بررسی لایحه تقدیمی دولت، برآورد هزینه‌های این طرح را از دولت بخواهند. این هزینه‌ها عبارتست از چاپ اسکناس و ضرب سکه‌های جدید، تغییرات نرم‌افزاری در کلیه سیستم‌های بانکی و حسابداری که هم دولت و هم هر فعال بخش خصوصی که سیستم مالی دارد، این هزینه را خواهد پرداخت.
 
اما پرسش اینجاست که آیا پرداخت چنین هزینه‌ای در شرایط کنونی اقتصادی اولویت دارد؟ یکی از وظایف اصلی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تعیین اولویت برای تخصیص منابع کشور است. تاکنون این ستاد نیز درباره اولویت داشتن چنین طرحی در سبد هزینه‌های ملی اظهار نظر نکرده است؛ هرچند پاسخ این مسئله چندان پیچیده نیست.

تغییر اسمی پول ملی یا Redenomination تاکنون در حدود ۵۰ کشور اجرا شده که رد پای صندوق بین‌المللی پول در اکثر این طرح‌ها به چشم می‌خورد. این صندوق با شعار‌هایی نظیر "آسان شدن زندگی" این طرح را تجویز و حمایت می‌کند، اما برای کشوری که اولویت‌های اساسی دارد، شعار "آسان شدن زندگی" از طریق آسان‌سازی حساب و کتاب کاملا بی‌معنی است.

تغییر اسمی پول ملی یا همان حذف صفر، برای زمانی است که اقتصاد از تلاطم‌ها عبور کرده، به ثبات رسیده باشد باشد و دولت برای احیای پرستیژ پول ملی که در دوره تلاطم آسیب دیده، چنین هزینه‌ای را انجام دهد. هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که نیاز امروز اقتصاد ایران "پرستیژ" یا آسان‌سازی حساب و کتاب باشد.»
 
چرا حذف صفر پول ملی، اولویت نیست؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار