کد خبر: 942431
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرزخبرداد
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت : پروژه مدیریت جامع و تدوین برنامه مناسب برای پایش و عملیات مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی در عرصه های منابع طبیعی استان آغاز شد.

عبدالرضا ابراهیمی افزود: این پروژه در محدوده دامنه جنوبی استان در سطح حوضه های آبخیز استان واقع در کندوان، وارنگه، ولایت رود، ملک فالیز، گسیل نساء، شهرستانک، تکیه سپهسالار، واریان، سیراچال، سیرا، نوجان، دروسیه، عظیمیه، کردان، تالیان، ولیان، کوشک زر، فشند، خور- سفیدارک، هیو- شلمزار و موسکول اجرا می شود.

وی اظهار داشت: در این پروژه با بررسی شرایط اقلیمی، پوشش گیاهی غالب در عرصه منابع طبیعی و روستایی و شناسایی آفات و بیماری های موجود، تمام عوامل موثر در توسعه و طغیان عوامل خسارت زا، عوامل محیطی و میزبان مطالعه شده که با بررسی این عوامل، برنامه ریزی در جهت انتخاب گونه های گیاهی مقاوم و یا متحمل به شرایط اقلیمی و عوامل خسارت زا در جنگل کاری و احیاء مراتع انجام خواهد گرفت.

ابراهیمی، میزان بارش در فصل تابستان در محدوده مطالعاتی را سالانه حدود 4 درصد اعلام کرد و افزود: این منطقه در فصل زمستان با دارا بودن حدود 38 درصد بارش سالانه بیشترین درصد بارش سالانه را به خود اختصاص می‌ دهد.

وی ادامه داد: در نتیجه با توجه به میزان بارش در حوضه آبخیز دامنه جنوبی البرز از گونه های گیاهی باید استفاده شود که نسبت به کمبود آب (تنش احتمالی) مقاوم باشد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز، از بربریس، اسپند، سس، علف پشمکی، تاج خروس، ترشک، سلمک و شبدر به عنوان گونه های غالب در پلاک های دامنه جنوبی البرز نام برد و لکه غربالی، سفیدک پودری مو، قارچ بازیدومیستی عامل پوسیدگی نرم تنه، شپشک نخودی، زنجره مو و پوستخوار را مهمترین بیماری ها و آفات پلاک های مذکور دانست.

ابراهیمی استفاده از ارقام بومی و ساز گار با منطقه (ارقام مقاوم و متحمل)، بهترین راه کنترل عدم ایجاد تنش در گیاه (تنظیم دور آبیاری)، ایجاد ایستگاه های پیش آگاهی در منطقه، تقویت گیاهان با انجام محلول پاشی با ریز مغذی ها، شناسایی پریداتور ها و پارازیتوئید های مفید در منطقه و عدم بر هم زنی طبیعت با ورود پایه های گیاهی جدید را از مهم ترین راهکارهای مهم در پیشگیری از عوامل خسارت زا دانست.

وی تصریح کرد: مطالعات صورت گرفته نسبت به رخساره ژئومورفولوژیکی دامنه جنوبی البرز نشانگر پوشش خاکی ضعیف است و با توجه به وجود پوشش گیاهی یکساله و علفی و تراکم بسیار پایین گیاهان چندساله (گون، درمنه) که پناهگاه مناسبی برای حشرات و جانوران است احتمال فعالیت ملخ شکم بادمجانی و ... برخی از مناطق واقع در این حوضه از قبیل نوجان، تکیه سپهسالار، سیرا، ولایت رود، نساء، کردان افزایش می یابد.

ابراهیمی، شناسایی سایت های کانونی، شناسایی گونه های گیاهی مورد علاقه آفت، تله گذاری جهت پایش و مراقبت وپیش آگاهی، مشخص کردن پیک خسارت بر اساس مطالعات گذشته، اجرای سد های فیزیکی در مسیر حرکتی و خندق های حاوی آب وروغن و آموزش بهره بردارن جهت شناسایی و اطلاع رسانی و مبارزه به موقع را از جمله اقدامات لازم جهت مبارزه با آفت ملخ در عرصه ها عنوان کرد.

وی، همچنین از پایش آفت موش در در حوزه دامنه جنوبی و اشتهارد خبر داد و عنوان کرد: در هر پلات به طور متوسط 6 لانه موش در هر متر مربع مشاهده می شود.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، لانه کوبی تمام منافذ باقی مانده در عرصه، بازدید منظم از لانه های تخریب شده (3-4 هفته)، شناسایی لانه یا لانه های فعال شده (3-4 هفته)، استفاده از طعمه مسموم شده با سم مناسب، بررسی میزان تغذیه از سم استفاده شده، جمع آوری احتمالی لاشه موش، مسدود کردن مجدد لانه های فعال شده، بازدید مجدد از لانه های تخریب شده و نهایتا بستن کامل منافذ با مخلوط خاک و خرده شیشه را از جمله راهکارهای مبارزه با آفت موش برشمرد.

ابراهیمی، خاطر نشان کرد: از ابتدای شروع این پروژه تاکنون خوشبختانه به 65 درصد پیشرفت فیزیکی شامل پایش فلور گیاهان محدوده و برنامه ریزی جهت پیش آگاهی، شناسایی محدوده های منابع طبیعی و ردیابی و پایش آفات و بیماری ها، تنظیم گزارشات میدانی و جمع آوری اطلاعات، تهیه خلاصه طرح شناسایی پیش آگاهی و مبارزه، شناسایی آفات و بیماری های غالب حوزه ها و ارائه راهکارهای مبارزه با آفات و بیماری ها (کنترل زراعی و غیر شیمیایی) و شناسایی مناطق بحرانی برحسب اولویت جهت مبارزه به منظور پیشگیری و کنترل آفات رسیده ایم.

وی در پایان از برنامه ریزی جهت برگزاری کلاس های آموزشی برای روستائیان و مشارکت مردمی در خصوص پیش آگاهی و پیشگیری از آفات و بیماری ها، آموزش بهره برداران در زمینه آفات و بیماری های مشترک کشاورزی و منابع طبیعی، برنامه پیشگیری آفات و تهیه نقشه های مناطق آلوده و برنامه اجرای عملیاتی مبارزه و برآورد هزینه کنترل به عنوان اقدامات و برنامه های آتی خبر داد. استان البرز دارای حدود 430 هزار هکتار عرصه های ملی و دولتی است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار