کد خبر: 942412
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
گزارش خبرنگار اعزامی «جوان» به امارات در مورد نقش کمرنگ تبلیغات و هواداران میزبان در جام ملت‌ها
استقبال نه چندان خوب تماشاگران اماراتی و عدم تبلیغات گسترده برگزاری این مسابقات در سطح شهر‌های امارات در شرایطی است که هواداران سایر تیم‌های آسیایی با حضور پرشور در استادیوم‌ها، برای فوتبال آسیا آبروداری می‌کنند.
سعيد احمديان
«فوتبالی نیستند!» این را ابوحاتم می‌گوید، مهاجر ایرانی الاصلی که سال‌هاست در دوبی زندگی می‌کند و با زیر و بم مردم این کشور حاشیه خلیج فارس آشناست. گویا، اما عشق و علاقه هواداران فوتبال یک کشور جای زیادی در معیار‌های انتخاب میزبانان جام ملت‌های آسیا ندارد، همین است که پس از ۲۳‌سال دوباره میزبانی فوتبال قهرمانی آسیا به این شیخ‌نشین رسیده است، جایی که انگار کنفدراسیون فوتبال آسیا غرق در زرق و برق‌های کشوری شده است که مردم آن این روز‌ها بی‌توجه به مسابقات مهمی که در کشورشان برگزار می‌شود، کمترین توجهی به جشن فوتبال آسیا که به میزبانی کشورشان برگزار می‌شود، ندارند.

در شهر خبری نیست
شاید از بدیهی‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین فعالیت‌هایی که برای میزبانی یک رقابت بزرگ انجام می‌شود، توجه ویژه به موضوع تبلیغات میدانی برای آگاهی هواداران و تماشاگرانی است که به کشور میزبان می‌آیند، مسئله‌ای که گویا جایی در برنامه اماراتی‌ها نداشته است. همین بی‌تفاوتی سبب شده، وقتی از فرودگاه‌های دوبی یا ابوظبی وارد امارات می‌شوید، کمترین نشانه‌ای از اینکه در امارات جام ملت‌های آسیا برگزار می‌شود، مشاهده نمی‌کنید. کمترین بنر تبلیغاتی از ASIAN CUP۲۰۱۹ در فرودگاه‌های امارات به عنوان پیشانی ورود مسافران و توریست‌ها به این کشور دیده می‌شود. این بر خلاف زیاده روی اماراتی‌ها در جلوی چشم آوردن تبلیغات شرکت‌های بزرگ دنیا در زمینه‌های گوناگون در نقاط مختلف این کشور است. علاوه بر فرودگاه‌ها، در سطح شهر‌های میزبان بازی‌ها هم خبری از بنر‌هایی که حکایت از میزبانی امارات در این رویداد بزرگ داشته باشد، نیست، طوری که انگار میزبان انگیزه‌ای برای دعوت و اطلاع‌رسانی به مردم کشورش درباره میزبانی مسابقاتی که بر عهده گرفته‌است، ندارد. تنها در نزدیکی استادیوم‌هایی که میزبان مسابقات جام ملت‌ها هستند، بنر‌های جام ملت‌ها که روی برخی از آن‌ها شعار کنفدراسیون فوتبال آسیا برای این مسابقات «BRINGING ASIA TOGETHER» یعنی «به ارمغان آوردن آسیای با هم» حک شده، به چشم می‌خورد و تنها وقتی شما در دوبی، ابوظبی، شارجه یا العین به نزدیکی استادیوم‌ها می‌رسید، تازه متوجه می‌شوید که امارات در این روز‌ها میزبان بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی آسیا است که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود.

مردمی که فوتبالی نیستند
شاید عدم رغبت تبلیغات میدانی گسترده اماراتی‌ها برای جام ملت‌ها را در ذائقه ورزشی مردم این شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس هم می‌شود جست و جو کرد، مسئله‌ای که تنها می‌توان با نگاهی به سکو‌های خالی در افتتاحیه جام که ۱۵‌دی بین امارات و بحرین در ورزشگاه ابوظبی برگزار شد، آن را درک کرد. این در حالی است که همواره میزبانان یک دوره رقابت‌های مهم برای بازی افتتاحیه سنگ تمام می‌گذارند، به خصوص که اگر یک سمت بازی افتتاحیه کشور میزبان باشد.
با این حال گویا چنین مسئله‌ای در امارات محلی از اعراب ندارد و در حالی تیم ملی فوتبال امارات در روز آغازین جام ملت‌ها به میدان رفت که استقبال سرد تماشاگران اماراتی از همان بازی ابتدایی جام نشان می‌داد که کنفدراسیون فوتبال آسیا در این دوره از رقابت‌ها نباید زیاد روی هواداران کشور میزبان برای پر کردن ورزشگاه‌ها حساب باز کند. گویا تماشاگران اماراتی نیز مانند مسئولان برگزاری این مسابقات نسبت به برد خبری که برگزاری پرشور مسابقات در سطح آسیا می‌تواند داشته باشد، بی‌تفاوتند و ضرب المثل معروف ما ایرانی‌ها گویا برای اماراتی‌ها اینجا کاربرد دارد که «همه چیزشان به همه چیزشان می‌آید.» البته سکو‌های خالی در ورزشگاه‌های امارات حین برگزاری جام ملت‌ها زیاد هم دور از انتظار نبود، نگاهی به تعداد اندک تماشاگرانی که برای بازی‌های باشگاهی امارات به استادیوم‌ها می‌روند، حاکی از این است که این بی‌تفاوتی تنها مختص جام ملت‌ها نیست و حتی وقتی که تیم‌های مختلف باشگاهی این دو کشور هم به مصاف هم می‌روند، سکو‌های خالی ورزشگاه‌های زیبا و مدرنی که در این کشور حوزه حاشیه خلیج فارس ساخته شده است، توی ذوق می‌زند و حتی ترفند‌های مختلف در یک دهه گذشته برای پر کردن سکو‌ها هم نتیجه‌ای در بر نداشته باشد.
در دهه‌۸۰ که بازیکنان ایرانی در لیگ امارات حضور داشتند، مشاهده می‌شد که باشگاه‌های این کشور برای جذب تماشاگران به قرعه‌کشی ماشین‌های گرانقیمت برای تماشاگران می‌پرداختند، اما در همان روز‌ها هم لژیونر‌های ایرانی شاغل در باشگاه‌های این کشور، در بیشتر مسابقات در ورزشگاه‌های سوت و کور به میدان می‌رفتند و مانند ایران گوششان از تشویق‌های کر کننده تماشاگران سرسام نمی‌گرفت!
جورکشی توریست‌ها و مهاجران
هر چقدر تماشاگران اماراتی نسبت به جام ملت‌ها بی‌تفاوتند، مهاجران آسیایی که برای کار گذرشان به امارات افتاده و این کشور را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، حضور پرشوری در استادیوم‌ها دارند، طوری که شاید تصور شود یک کشور دیگر میزبان جام ملت هاست. در این بین به خصوص تماشاگران ایرانی حضور چشمگیری دارند، اگر چه گرانی ارز خیلی‌ها را که برنامه سفر به امارات را برای تماشای جام ملت‌ها ریخته بودند، از تصمیم‌شان منصرف کرد، اما با توجه به ایرانی‌های زیادی که در امارات مشغول فعالیت و تجارت هستند، تیم کشورمان یکی از تیم‌های پرهوادار در امارات است.
همچنین حضور پررنگ مهاجران عراقی، هندی‌ها و کشور‌های شرق آسیا مانند فیلیپین، اندونزی، چین یا حتی کره و ژاپن که برای تشویق تیم‌های کشورشان به ورزشگاه‌های امارات می‌روند، پرشورتر از هواداران میزبان جام ملت‌ها است. این مسئله سبب شده تا در کشوری که مسئولان برگزار کننده مسابقات شوقی برای پررنگ کردن میزبانی جام ملت‌ها ندارند و مردمش حضور در قهوه‌خانه‌ها و کشیدن قلیان را به آمدن به ورزشگاه‌ها ترجیح می‌دهند، تماشاگران سایر کشور‌ها میدان‌داری و البته به نوعی برای فوتبال آسیا آبروداری کنند تا شما هم به حرف ابوحاتم برسید که می‌گوید: «سراغ فوتبال را از مردم اینجا نگیرید!»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار