کد خبر: 942410
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
به کارنامه می‌بیش از یک هفته بعد از بحث درباره طرح نحوه خروج از اتحادیه اروپا روز سه شنبه ۴۳۲ تن از نمایندگان پارلمان انگلیس که حدود یک‌سوم آن‌ها از هم‌حزبی‌های نخست‌وزیرانگلیس بودند، در مقابل ۲۰۲ تن دیگر به طرح وی رأی ندادند، با این حال و با وجود اینکه این رأی زمینه‌ساز جلسه رأی اعتماد به کابینه ترزا می‌شد و باردیگر کابینه وی را در معرض فروپاشی قرار داد، اما وی وعده داد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس تحقق خواهد یافت.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس چهارشنبه ضمن تأکید بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عنوان داشت: این اتحادیه تنها دوره مذاکرات مربوط به «بند ۵۰» را طولانی خواهد کرد، البته اگر طرح جایگزین معتبری برای خروج وجود داشته باشد. می‌تأکید کرد: سیاست دولت این است که ما در حال خروج از اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس هستیم و اتحادیه اروپا هم تنها دوره اجرایی بند ۵۰ را طولانی خواهد کرد. به طور معمول در مواقعی که دولت با چنین مخالفت قاطعی از سوی پارلمان روبه‌رو می‌شود، نخست‌وزیر با استعفا راه را برای پارلمان و تشکیل دولت جدید باز می‌کند، اما ترزا می‌که بلافاصله پس از اعلام رأی نهایی پارلمان اجازه سخن گفتن پیدا کرده بود، تأکید کرد خیال کناره‌گیری ندارد. او گفت: «پارلمان نظرش را گفت و دولت هم به آن تمکین خواهد کرد.»‌
دولت انگلیس به این ترتیب مجبور است یک برنامه متفاوت را در پیش گیرد یا اصلاً بدون هیچ‌گونه توافقی از اتحادیه اروپا خارج شود یا اینکه یک همه‌پرسی برگزیت دوم را در دستور کار قرار دهد. در چنین شرایطی گروهی متشکل از ۷۱ قانونگذار حزب اپوزیسیون کارگر انگلیس از رهبر حزب‌شان جرمی کوربین در نامه‌ای تقاضا کردند از پیشنهاد برگزاری یک همه‌پرسی دوم بر سر باقی ماندن در اتحادیه اروپا حمایت کند.
حزب کارگر انگلیس ۲۵۶ قانونگذار در پارلمان انگلیس دارد. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت که پیش از رأی‌گیری گفته بود ترزا می‌در کسب اعتماد نمایندگان و رفع نگرانی‌های آن‌ها درباره برگزیت «کاملاً شکست خورده» دقایقی پس از رد طرح خانم می‌گفت: این «مفتضح‌ترین شکست یک دولت بریتانیا در پارلمان از سال ۱۹۲۰ تاکنون بوده است.»
همزمان دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این مخالفت قاطع پارلمان بریتانیا گفته از این بابت متأسف است و همزمان از خانم می‌خواسته که با توجه به رأی‌گیری امروز هر چه سریع‌تر موضع جدید و برنامه بریتانیا برای چگونگی خروج از اتحادیه اروپا را به او ابلاغ کند. در همین حال ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی اخطار داد که بریتانیا وقت زیادی برای رسیدن به یک توافق ندارد. او گفت: «من بریتانیا را ترغیب می‌کنم نیات خود را در حداقل زمان ممکن روشن کند. او افزود: «خطر خروج هرج و مرج زده بریتانیا با رأی امروز عصر بیشتر شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار