کد خبر: 942408
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
دستگاه سیاست خارجه فرانسه به عنوان یکی از پنج طرف مذاکرات هسته‌ای، در حالی که باید از شرم بدعهدی و نقض برجام به واسطه عدم راه‌اندازی سازوکار مالی اروپا برای جبران خروج امریکا از برجام لااقل زبان در کام بکشد و سکوت کند، پرتاب ماهواره پیام را بهانه قرار داده و این اقدام را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل دانسته است تا بار دیگر همراهی پاریس- واشنگتن –تل‌آویو به صورت آشکار برای کسانی که امید به جدایی اروپا از امریکا داشته‌اند، اثبات شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه فرانسه پرتاب ماهواره پیام ایران را «به‌شدت» محکوم کرده و خواستار توقف «آزمایش موشک‌های بالستیک» شده است. اگنس ون‌درمول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در این باره گفت: برنامه آزمایش موشکی ایران، یک منبع نگرانی برای جامعه بین‌المللی و فرانسه به شمار می‌آید. وی همچنین گفت: ما از ایران می‌خواهیم که آزمایش موشک‌های جدید بالستیک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای از جمله موشک‌های ماهواره‌بر را پیش نبرد. ما خواستار آن هستیم که ایران ممنوعیت‌های خود را که تحت قطعنامه‌های سازمان ملل ایجاد شده‌اند، رعایت کند.

موضع اصولی روسیه
با وجود این موضع‌گیری کشور‌های غربی، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: لازم است که میان پرتاب ماهواره با پرتاب موشک برای انهدام اهدافی روی زمین تفاوت قائل شویم چراکه فناوری مورد استفاده در این دو بسیار متفاوت است. وی افزود: من هیچ دلیلی برای سوءتفاهم‌های ایجاد شده که در ماه‌های اخیر در خصوص توسعه برنامه موشکی در ایران به وجود آمده است، نمی‌بینم. ایران با آزمایش موشک‌هایش هیچ اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی انجام نمی‌دهد. همه چیز در این زمینه بر اساس شرایط قانونی و متناسب با هنجار‌ها و تعهدات موجود اجرا می‌شود. این مقام ارشد روس همچنین تأکید کرد که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به هیچ وجه استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک در ایران را ممنوع نکرده است و تنها از تهران می‌خواهد که از پرتاب موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای پرهیز کند. وی خاطرنشان کرد: بنابراین، انتقاد بی‌قیدوشرط از برنامه موشکی ایران نادرست و این یک عمل غیرمسئولانه است. این گمراه کردن عمدی و هدفمند جامعه بین‌الملل و مردم است.

لاوروف: اروپا کند است
وزیر امور خارجه روسیه گفت، روند ایجاد سازوکار مالی ویژه اروپا برای تعامل با ایران (spv) با دشواری‌هایی روبه‌رو است و کار اتحادیه اروپا در این زمینه به کندی پیش می‌رود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری سالانه خود تصریح کرد: اتحادیه اروپا هر بار وعده می‌دهد که این سازوکار به زودی تکمیل می‌شود، اما ما شاهدیم که کار آن‌ها به کندی پیش می‌رود و زمان نیز به سرعت در حرکت است. وی همچنین تأکید کرد که مسکو برای حفظ توافق هسته‌ای از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

زیارت و تشکر از روحانیت نجف!
وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه وارد نجف اشرف شد و ضمن دیدار با برخی شخصیت‌های علمی این شهر و دیدار از حرم امیر المومنین (ع) ادعای جالبی را درباره علت سفر خود به این شهر مقدس شیعیان جهان مطرح کرد. ژان ایو لودریان در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد: به نجف آمدیم تا اهمیت اسلام را از نظر فرانسه تبیین کنیم، به همین سبب علاقه‌مند بودم به زیارت مرقد امام علی (ع) بیایم. لودریان در نجف اشرف با آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع دینی دیدار کرد و گفت: فرانسه واقعا از روحیه اعتدالی که مراجع دینی نجف از آن بهره‌مند هستند، سپاسگزار است. ما فتوای مرجعیت دینی را که توانست عراقی‌ها را برای مقابله با داعش بسیج کند، تمجید می‌کنیم. لودریان وزیر خارجه فرانسه افزود: من نخستین وزیر خارجه فرانسوی هستم که از نجف اشرف دیدار می‌کنم. وزیر خارجه فرانسه در سفر خود به به عراق که از روز دوشنبه از بغداد شروع شد و بعد از رفتن به کردستان عراق به نجف ختم شد هیچ اشاره‌ای به سابقه کمک تسلیحاتی و حمایت سیاسی دولت‌های این کشور از حکومت صدام نکرد کمک‌هایی که نه تنها در طول جنگ تحمیلی علیه ایران بلکه در سرکوب قیام‌های کرد‌ها و شیعیان عراق بسیار موثر بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار