کد خبر: 942362
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
عرضه مرغ در میدان بهمن ۱۱۵۰۰ تومان!
در حالی اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران، نرخ مصوب مرغ گرم را برای روز گذشته ۱۰ هزار تومان اعلام کرد که اخبار رسیده از میدان بهمن حاکی از آن است که مرغ با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و بدون فاکتور در روز چهارشنبه به فروش رسید.
بهناز قاسمى
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: نابسامانی بازار مرغ و گوشت در روز‌های اخیر به اوج خود رسیده و مرغداران و دامپروران از گرانی و کمبود نهاده‌های طیور و دامی سخن می‌گویند و برخی از فعالان بازار از فعالیت مافیا در این بازار و خودداری از کاهش قیمت گوشت و مرغ خبر می‌دهند. هراز‌گاهی خبر‌ی در خصوص تلاش دولت برای بازگشت آرامش به بازار منتشر می‌شود که خیلی در وضعیت بازار تأثیرگذار نیست. روز گذشته اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران به اعضای خود اعلام کرد: نرخ مصوب مرغ گرم برای مصرف‌کننده ۱۰ هزار تومان است، لذا فقط با داشتن فاکتور رسمی و با احتساب ۱۰ درصد سود می‌توانید اقدام به فروش مرغ کنید، در غیر این صورت فروش بالاتر مشمول جریمه خواهد شد.

در این اطلاعیه آمده بود: «با توجه به فشار‌های متعددی که از جانب سازمان تعزیرات حکومتی در روز جاری به اعضای عمده‌فروش و خرده‌فروش در میدان بهمن و نیز سطح شهر مبنی بر پایین آمدن قیمت مرغ زنده و مرغ گرم آمده است و اخذ تعهد از اینجانب (رئیس اتحادیه) برای مورد فوق از شما خواهشمندم که در صورت خرید از استان مازندران مطابق قیمت اعلامی تهران رفتار شود و به هیچ عنوان بیش از فی تهران خرید صورت نگیرد و در غیر اینصورت عواقب آن دامنگیر خود اعضا خواهد شد.

ضمناً با توجه به تعهد اخذ شده از اینجانب مبنی بر خرید مرغ زنده به قیمت مصوب ۶ هزار و ۳۵۰ تومان و فروش مرغ گرم به قیمت (۹ هزار و ۸۰۰ تومان) رعایت مورد فوق الزامی است و در غیر‌این‌صورت عواقب آن را باید شخصاً پاسخگو باشید.»

صدور این اطلاعیه در حالیست که اخبار رسیده از میدان بهمن تهران حاکی از آن است که نه‌تن‌ها قیمت مرغ کاهش نیافته، بلکه مانند روز‌های گذشته به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بدون فاکتور به اصناف و توزیع‌کنندگان سطح شهر فروخته شده و قیمت مصرف‌کننده نیز ۱۲ و ۵۰۰ تومان بوده است. همچنین فعالان بازار همچنان از انحصار در توزیع مرغ و گوشت‌های دولتی و منجمد گله می‌کنند و می‌گویند: اتاق اصناف در این مدت نه‌تن‌ها به مشکلات صنوف توزیعی مرغ و گوشت توجهی نکرده، بلکه هیچ رایزنی با رابطان وزارت جهاد‌کشاورزی و پیمانکاران توزیع این کالا‌ها انجام نداده است. به گفته آنها، طبق وعده پشتیبانی امور دام، فروشگاه‌های دارای جواز می‌توانند این مرغ و گوشت‌های دولتی را توزیع کنند، اما به دلایل نامعلوم، فقط میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجازه توزیع دارند.

فعالیت دلالان در اطراف میادین

ماه‌هاست که دولت روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن گوشت منجمد توزیع می‌کند، اما صف‌های طولانی مردم برای خرید این گوشت‌ها هنوز ادامه دارد، فعالان بازار از توزیع نا‌مناسب این گوشت‌ها سخن می‌گویند و معتقدند اگراین گوشت‌ها به جای میادین تره‌بار یا میدان بهمن تهران در فروشگاه‌های جواز‌دار سطح شهر با نظارت بازرسان تعزیرات توزیع می‌شد، قطعاً این گوشت‌ها به جای رستوران‌ها و بازار آزاد به دست مصرف‌کنندگان واقعی می‌رسید.
به گفته یکی از فعالان بازار در میدان بهمن توزیع گوشت توسط افراد خاصی صورت می‌گیرد و تمام فروشگاه‌ها اجازه تحویل حواله و توزیع آن را ندارند. این در حالیست که خارج از میادین میوه و تره‌بار و اطراف آن پر از دلالانی است که این گوشت‌ها را با نرخ دولتی خریداری کرده و در بازار آزاد می‌فروشند؛ به‌عبارت دیگر ضعف دولت در توزیع مناسب گوشت‌های دولتی باعث شده که یارانه دولت به جیب دلالان و رستوران‌داران برود و مصرف‌کننده واقعی امکان استفاده از یارانه دولت را ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار